Gå til innhold

reise med fly alene med spebarn og 2 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker på å bestille fly innenlands med to små, altså en på 4 mnd og en på 2 år. Er dette å utfordre skjebnen? eller hadde dere gjort det? 2 pringen er ganske rolig, men ikke alltid ;)

Anonym poster: 926c72d10ac0604cf566bcb349232c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir sikkert ikke den mest avslappende flyturen du tar i ditt liv, men må du så må du. Det kommer jo an på hva som er formålet med turen og om det finnes alternativer også. Er det en flytur som må til for å besøke bestemor, så har man vel ikke store valget (annet enn å la være å besøke bestemor de nærmeste årene, noe som neppe er aktuelt for de fleste) ;)

Skal selv ut på flytur i juni med et helt ferskt spedbarn og en femåring. Gleder meg ikke så veldig til flyturen, men det må til for at hele familien skal få sommerferie sammen, så da gjør jeg jo det. Har heller ikke så dårlig erfaring med babyer på fly fra tidligere (tror kanskje toåringen din blir vel så krevende som babyen...).

Forhåpentligvis blir det ikke så ille, verken for deg eller medpassasjerene. Skulle det bli litt bråk, er det vel ikke snakk om timevis om bord i flyet heller?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

nei det er 1 times tur. Bare lurer på om et er "galskap" av meg,he he. Har flydd mye med spebarn før og det er ikke noe problem. Er verre hvis 2 åringen begynner å skape seg ;) ts

Anonym poster: 926c72d10ac0604cf566bcb349232c5e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste med en 2 mnd baby, 2-åring og en 5-åring alene en gang. Vi måtte mellomlande i Oslo for så å bytte fly. Første flyet var forsinket så jeg måtte springe med 3 små og håndbagasje for å nå neste fly. Babyen og 2 åringen i armene og 5-åringen måtte holde meg i klærne. Jeg så vel passe gæ´rn ut, tenker jeg. Vi var sist ombord i flyet, men vi nådde det;)

Det går nok bra med flyturen din. Ta med en leke 2-åringen liker og noe å spise ;) De får vel ikke mat og drikke lengre?

Anonym poster: 7b2129886650b591d5441d1af75a4ce1

AnonymBruker
Skrevet

Når vi flyr her (så sjelden det er), er det unntakstilstand. Da gjør jeg ALT for å få en behagelig flytur for meg og barna og mine medpassasjerer. Sist vi fløy med toåringen, hadde jeg med leker som hun kan holde på med lenge, tegnesaker, godteri som tar lang tid å spise opp (f.eks. liten eske med pastiller). Frukt og noe å drikke.

På grunn av at hun får godteri når vi flyr (mistenker at det er hovedgrunnen), gleder hun seg til det, og da blir det mindre trass. Vet at det er fy-fy på KG å nevne at man gir barna godteri, men det er altså noe som fungerer her.

Jeg er veldig bevisst på å holde barna rolig på fly, pga at jeg selv synes det er sjenerende med bråkete barn på fly når jeg er passasjer.

Har også prøvd med ipad/reise-dvd-spiller, men det var ikke så lurt, for det kom så ofte meldinger om at man måtte slå av alt elektronisk utstyr (ved turbulens, landing, take-off etc) og det var ikke så lett for jenta å forstå at mamma igjen og igjen måtte slå av filmen, så da ble det litt trass (da var hun vel et sted mellom 1 og 2 år).

Anonym poster: 19bc4019ace55fa698081741321d6ca2

Skrevet

En annen ting er å forberede seg til take off og landing, det blir trykk i ørene. Fikk tips av en flyvertinne en gang om å la babyen være i sittende stilling og la den få drikke noe under og etter take off. Brukte tåteflasken og gav babyen vann. Det fungerte kjempebra. Til litt større barn hjelper det med tyggegummi. Tror det går kjempefint å fly med 2 små. Bare ikke ha for mye å bære på, kun ha det mest nødvendige med deg. De er flinke til å hjelpe til på flyet.

Skrevet

Det har jeg gjort mange ganger, og det har ikke vært noen store problemer. Verste er å komme av og på flyet syns jeg, ikke så mange som tilbyr seg å hjelpe... For ikke å snakke om sikkerhetskontrollen. Fint å ha med seg noen som kan hjelpe til akkurat der. :-)

Jeg har flydd med begge i hvert sitt sete, altså minstemann i egen bilstol. Jeg sitter i midten og lar eldstemann spille på iPad eller noe. Minstemann sovner som regel i all duren fra flyet. Greit å ha med et lite teppe for å skjerme for lys og lignende.

Et annet tips er å være sistemann på flyet og sistemann av. Flytid på en time vil si at flyet knapt nok rekker å være oppe i marsjhøyde før det starter å gå ned igjen. Men klart en time er en evighet med skrikende unger. ;-)

Ta med underholdning, mat, drikke og beregn god tid. Så går det sannsynligvis veldig greit. :-) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...