Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På jobb har vi arbeidsstasjoner som står ganske tett, og vi blir gående litt nesten oppå hverandre til tider. Til min store frustrasjon er min nærmeste nabo en fyr som stinker veldig. Litt svettelukt kan jeg takle, men dette er skikkelig ille. Svette er helt sikkert noe av lukta, for jeg kan se at han sliter og svetter ganske mye. Men det lukter liksom veldig inngrodd i klærne eller generelt hele fyren. Både veldig sterk mannlig lukt samtidig som den til tider kjennes søt ut. Det er veldig kvalmt, og det verste jeg har vært borti når det gjelder kroppslukt. Lukta fører til at jeg sliter med å være hyggelig mot han, noe som er synd siden han virker grei.

Jeg starta i jobben på februar, og han har jobbet der i over 10 år. Han er godt likt og er en trivelig fyr. Men jeg tør ikke å konfrontere han med problemet. Ikke bare er det fælt å måtte si noe slikt til noen, men han tar seg veldig nær av ting og har store problemer med selvtilliten. (Ja det vet jeg, men kan ikke gå mer inn på detaljer i frykt for å bli gjenkjent).

Hva skal jeg gjøre? Tenker litt på å ta det opp med de andre "naboene" rundt han og kanskje spørre om de kan ta det opp. De har tross alt kjent han lenge.. Men liker ikke å snakke stygt om andre til kollegaer heller. Går virkelig ut over trivelen på jobb dette :(

Anonym poster: 632fa1bedb180cbc7353873cca67710e

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Ikke gå til kollegaer, det skaper en sladdersituasjon. Da er det bedre å ta det opp med din eller hans overordnede under fire øyne, så denne personen kan ta det opp i en passende situasjon med ham. Det er noe som påvirker arbeidsmiljøet negativt, så det bør korrigeres, men er et sårbart emne, som du sier. Ved at leder tar det opp, så slipper han å føle seg stilt til veggs av en kollega.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke lett å si ifra om, litt touchy. Men det kan jo være at han ikke legger merke til det selv. Er det noen mulighet for å ta det med sjefen? Det ville vel helst vært bedre enn å gå til kollegaene dine, kan fort slå tilbake på deg om de er sammensveiset og har vært i det miljøet lenge! Det er vel ikke gøy å få slike tilbakemeldinger, men om han ikke er klar over det kan du jo gjøre ham en tjeneste! Men må vel tenke litt over måten det blir tatt opp!

Anonym poster: 41c50437ceb3ac241fc15ea02aa94c75

Skrevet

har i uniform el egne kler? man kunne kansje tage det op generelt hvis det er uniform? at du synes det er vanskeligt at vaske det ordentligt?

Skrevet

Prat med verneombudet på jobben. Dersom han er verneombud, sliter du litt..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå til kollegaer, det skaper en sladdersituasjon. Da er det bedre å ta det opp med din eller hans overordnede under fire øyne, så denne personen kan ta det opp i en passende situasjon med ham. Det er noe som påvirker arbeidsmiljøet negativt, så det bør korrigeres, men er et sårbart emne, som du sier. Ved at leder tar det opp, så slipper han å føle seg stilt til veggs av en kollega.

Som jeg skrev i første innlegget er det akkurat det jeg er redd for. Men slik jeg ser det er det også en slags sladdersituasjon å si fra til sjefen. Jeg føler meg ikke komfortabel med å si fra til noen som helst om dette, for uansett kommer det jo frem at det er jeg som har "sladra".

Grunnen til at jeg tenker på å nevne det for en kollega er at de helt sikkert har kjent lukta de også. Kanskje er det noe de har tatt opp tidligere, eller kanskje er han så skjør at ingen tør? Men som du poengterer er det veldig risky å sladre på den måten.

Til en annen bruker: Ja, vi har alle relativt like uniformer, men det er lite troverdig å ta opp at de er vanskelige å vaske.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er han gammel eller ung?

AnonymBruker
Skrevet

Er han gammel eller ung?

Ca 35-40

Skrevet (endret)

Det skal ikke være slik, og situasjonen er helt klar ikke holdbar.

Om du har en over-ordnet kan du f. eks prate med denne personen om det. Temaet er litt touchy, men det for så være. Du skal ikke måtte være plaget av andre kolleger fordi at de ikke har god hygiene.

Endret av Charmander
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke være slik, og situasjonen er helt klar ikke holdbar.

Om du har en over-ordnet kan du f. eks prate med denne personen om det. Temaet er litt touchy, men det for så være. Du skal ikke måtte være plaget av andre kolleger fordi at de ikke har god hygiene.

Huff, nei jeg vet det.. Må vel snakke med lederen etter hvert om ingen andre glupe ideer dukker opp. Tanken på at det snart blir varmere og derfor sikkert enda verre lukt gjør meg bekymret. Dette gjør at jeg mistrives i en jobb jeg i utgangspunktet liker veldig godt.

Noen med erfaringer om å si fra om lignende til en sjef? Er så bekymret for hvordan han som lukter tar det..

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe særlig for noen i situasjonen egentlig. Plagsomt med lukta for kollegene, og om han er bevisst problemet selv eller ikke, er det best å si ifra. Det er forstyrrende, og veldig synd for han du beskriver som en godt likt og trivelig fyr at dette gjør at du oppfører deg unormalt rundt ham. Trodde først det var en jeg har litt med å gjøre ang leveringer, men passet ikke med alderen hans...

Kan være at de på den plassen jeg tenker på ikke tør ta det opp med denne fyren heller.

Skrevet

Huff, nei jeg vet det.. Må vel snakke med lederen etter hvert om ingen andre glupe ideer dukker opp. Tanken på at det snart blir varmere og derfor sikkert enda verre lukt gjør meg bekymret. Dette gjør at jeg mistrives i en jobb jeg i utgangspunktet liker veldig godt.

Noen med erfaringer om å si fra om lignende til en sjef? Er så bekymret for hvordan han som lukter tar det..

Jeg sagt fra om mindre ting enn dette til min sjef tidligere, men så var han usedvanlig lett å prate med om alt.
Skrevet

Vi hadde denne situasjonen på gamlejobben en gang, da var det til slutt en som sa ifra til sjefen og han sa ifra på en hyggelig måte til han det gjaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...