AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Hei Jeg har endelig, etter et helt liv med problemer og trøbbel både i skole, sosialt og i jobb fått utredet meg for ADHD, og fikk full score på alt som hadde med ADD å gjøre. Jeg har slitt veldig med konsentrasjonen min og er bare så sjeleglad for at det faktisk viser seg å stemme at noe var galt med meg, at ikke jeg gjorde det med vilje eller faket(ble beskyldt for det). Psykologen min var heller ikke i tvil, og han sa at han har blitt strengere de siste årene med å gi diagnosen siden ADHD passer så godt inn i mange sykdomsbilder... Så til spørsmålet: Jeg skal begynne på medisin, hvilken vet jeg ikke enda. Men tingen er at jeg bekymrer meg litt for bivirkninger. Jeg har lest litt rundt på nettet om Ritalin. At det er vanlig med kvalme og nedsatt matlyst... Det er negativt fordi jeg er kjemperedd for å spy, sånn virkelig fobi-redd. Panikk-redd... Men jeg har noen kg for mye også da, og de kunne jeg godt tenkt meg til å bli kvitt... Så jeg lurer i grunn på hva slags erfaringer folk har med medisiner for ADHD/ADD? Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Min sønn har ADD og går på Conserta. Bivirkninger er dårligere matlyst, men ikke kvalme. At han får dårligere matlyst er egentlig bare posiivt, siden manglende impulskontroll har gjort ham litt overvektig. Min sønn har fått et nytt liv etter at han begynte med Conserta. Det er lettere for ham å konsentrere seg g han har bedre impulskontroll slik at han ikke så lett havner i konflkter. Han syns det er litt slitsomt å gå på dem, fordi det tvingerr ham til å være konsentrert. Men han løser det ved å ta pause fra medisinen i helger og ferier. Han er en "gamer", og spiller mye dataspill. Det går bedre for ham å spille uten medisin, siden han da får med seg mange flere detaljer. Utenom dette er han geldig firnøyd g vil fortsette med medisinen. Anonym poster: ae161912dc51d2f8ed3123d2e3bf6365
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Det høres jo veldig greit ut Jeg er veldig glad i dataspill selv, men jeg får problemer fordi det er så mange ting man skal følge med på samtidig Skal begynne på studie til høsten og jeg lurer veldig på hvordan skoletilværelsen blir på medisin... Med tanke på vekt, så er bmien min på 26 nå... Ikke så mye, men den har ligget på 21-22 før. Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Da er BMIen din så vidt over normalvekt. Det skal du bare være glad for, for da slipper du å bekymre deg om/når medisinen får deg til å gå ned i vekt. Når du begynner med medisin, vil du antagelig begynne med Ritalin, fordi den er lettere å øke dosen på. Legen vil sette deg på en lav dose først, og så øke gradvis til dere har funnet hvilken dose som passer deg. I starten må du ta tabletter tre ganger daglig. Når passe dose er etablert, kan du gå over til Conserta som har depottabletter som bare skal tas en gang daglig. Dette vil gå bra, lykke til med studiene Anonym poster: ae161912dc51d2f8ed3123d2e3bf6365
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 BMIen min er helt ok. Men jeg håper i grunn på et lite vekttap, jeg har aldri vært noen stor person og er ikke så komfortabel selv med denne størrelsen. Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
Gjest Lola Skrevet 17. april 2013 #6 Skrevet 17. april 2013 Jeg er 41 år og fikk diagnosen ADD i høst, kjenner igjen lettelsen over å ha en forklaring på ting som man ikke kan noe for. Feks hodet fullt av tanker, ikke begrep på tid og kommer alltid forsent til ting, rotette selvom jeg elsker å ha det ryddig, konsentrasjons vansker når noe er litt kjedelig, vanskelig for å fullføre ting osv. Dette er frustrende fordi det går mot alt jeg ønsker, det føles umulig ut å komme tidsnok til noe, selvom jeg alltid prøver og tror at "denne gangen skal jeg klare det"! Jeg har nå gått på ritalin i over en måned, fulgt opptrappingsskjema. Kjenner desverre ingen virkning, heller ikke kvalme eller tapt matlyst, som kunne vært en ok bivirkning Skal prøve concerta, begynner rett på uten opptrapping der. Lettere å ta en pille om dagen enn tre ganger om dagen, håper den hjelper! Så tenker du ikke skal frykte oppkast i første omgang, heller ei håpe for mye på tapt matlyst. men virker selvsagt ikke likt på alle. Lykke til. Hei Jeg har endelig, etter et helt liv med problemer og trøbbel både i skole, sosialt og i jobb fått utredet meg for ADHD, og fikk full score på alt som hadde med ADD å gjøre. Jeg har slitt veldig med konsentrasjonen min og er bare så sjeleglad for at det faktisk viser seg å stemme at noe var galt med meg, at ikke jeg gjorde det med vilje eller faket(ble beskyldt for det). Psykologen min var heller ikke i tvil, og han sa at han har blitt strengere de siste årene med å gi diagnosen siden iADHD passer så godt inn i mange sykdomsbilder... Så til spørsmålet: Jeg skal begynne på medisin, hvilken vet jeg ikke enda. Men tingen er at jeg bekymrer meg litt for bivirkninger. Jeg har lest litt rundt på nettet om Ritalin. At det er vanlig med kvalme og nedsatt matlyst... Det er negativt fordi jeg er kjemperedd for å spy, sånn virkelig fobi-redd. Panikk-redd... Men jeg har noen kg for mye også da, og de kunne jeg godt tenkt meg til å bli kvitt... Så jeg lurer i grunn på hva slags erfaringer folk har med medisiner for ADHD/ADD? Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 Takk for svar, Lola Vel, for å si det sånn... Hvis jeg skal gjøre husarbeid er ofte resultatet at jeg fullfører 1 ting til slutt etter å ha begynt på ting etterhvert som jeg så dem, eller kom på dem.. Slenger meg på sofan, "godt å bli ferdig!"... Så ser jeg at det gjenstår mye! Fordi jeg glemte hva jeg holdt på med, begynte med noe annet, så skjedde det enda en gang... Hehe. Kan jo le av det, men det kan være temmelig frustrerende til tider. Spesielt på jobb... Jobben er ulik fra dag til dag, og man må planlegge selv alle oppgavene. Noe jeg sjeldent mestrer... Blir det samme som husarbeidet + litt kjeft. Veldig frustrerende når jeg vet at jeg ikke gjør det med vilje, men folk blir jo sure likevel... Jeg har litt lyst til å bare slenge hele diagnosen i trynet på dem. Men jeg gjør ikke det da.. Det er enkelte ting jeg klarer, som å lese en bok(så lenge det er interessant!!!!) og spille enkelte dataspill, ds playstation osv... Jeg er 23 år, men jeg elsker gaming Skole gikk greit, men var på institusjon siste året på ungdomskolen og fikk masse hjelp. Vgs var på internat så dagene var på en måte lagt opp med faste måltider, ukeplaner og forutsigbarhet, så det gikk greit. Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
absinthia Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 Min eldste sønn brukte Ritalin i en periode og han har også ADD. For han funket det godt at han bare tok medisin som viket i skoletiden og ikke brukte det i helger og ferier. Etter noen år valgte han å slutte, men da hadde han fått arbeidet seg opp noen strukturer som var gode å ta med seg, og det er jo faktisk det som er meningen. Man skal ikke ta medisin resten av livet, men det er meningen at man skal " få fred" til å finne frem til gode rutiner. Han hadde dårlig matlyst på dagene, men den kom tilbake i helgene, så da sto han omtrent på hodet i kjøleskapet.
absinthia Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 Min sønn har ADD og går på Conserta. Bivirkninger er dårligere matlyst, men ikke kvalme. At han får dårligere matlyst er egentlig bare posiivt, siden manglende impulskontroll har gjort ham litt overvektig. Min sønn har fått et nytt liv etter at han begynte med Conserta. Det er lettere for ham å konsentrere seg g han har bedre impulskontroll slik at han ikke så lett havner i konflkter. Han syns det er litt slitsomt å gå på dem, fordi det tvingerr ham til å være konsentrert. Men han løser det ved å ta pause fra medisinen i helger og ferier. Han er en "gamer", og spiller mye dataspill. Det går bedre for ham å spille uten medisin, siden han da får med seg mange flere detaljer. Utenom dette er han geldig firnøyd g vil fortsette med medisinen. Anonym poster: ae161912dc51d2f8ed3123d2e3bf6365 Vet du, akkurat det med dataspillene sa min sønn også! 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 Dextroamfetamin er betre. Anonym poster: 56d0e4fb5227a5ad335e5dc5a8b0ae56
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 Jeg har opplevd dette med dataspill omvendt. Jeg gjør det mye bedre når jeg går på medisinene. Uansett: TS - gratulerer! Å få diagnosen løser ikke i seg selv så mye, men det gjør at du endelig har fått satt fingeren på ting og åpner for behandling, både med medisiner og annet, som kan være til stor hjelp. Jeg fikk selv diagnosen helt i slutten av tenårene. Var altså ung, men likevel såpass gammel at det hadde skadet mye. Mine erfaringer med medisinen er gode. Jeg vil anbefale deg å prøve Ritalin, men Concerta, et annet preparat også basert på metylfenidat, er mer moderne og på mange måter en "bedre" medisin enn Ritalin. Ritalin går mer eller mindre rett i blodet (dog finnes det også i en sustained release-form), og må derfor gjerne tas f.eks. tre ganger daglig i små doser, mens Concerta bryter ned lagvis slik at det slippes ut litt og litt av medisinen gjennom dagen. Dette gjør at det holder med en tablett eller to på morgenen, så varer den i tolv timer. Bivirkninger har jeg nesten ikke merket noe til, og jeg har gått på maksdosen (og faktisk mer til en kort periode). Har også tatt det, kanskje litt uansvarlig, i større doser uten å ha trappet opp først. Heller ikke da merket jeg noen plagsomme bivirkninger. Jeg spiser litt mindre enn før, og kvalme har jeg bare opplevd etter både øl og kebab i tillegg til medisin, så jeg vet ikke helt hva som har skylden. De positive virkningene har vært enorme for meg, selv om det svinger. I begynnelsen kunne jeg omtrent være på gråten av glede, og jeg har ikke felt en tåre siden jeg var fire år gammel. Så herlig var det. Og da mener jeg ikke at jeg følte meg ruset, bare at gleden over at jeg fungerte slik jeg skulle fungere var overveldende. Jeg merker at jeg har lettere for å komme igang med ting, og jeg har mye mer kontroll på meg selv. Samtidig skal det nevnes at jeg får en og annen nedtur når medisinen har gjort jobben sin for dagen, ca. tolv timer etter jeg inntar tablettene, men det er også alt. Anonym poster: 678307dca0c673c082eff943c8fce2d8 1
Maestro Skrevet 18. april 2013 #12 Skrevet 18. april 2013 Jeg begynte på Ritalin for 2 år siden, mista matlyst, tomhetsfølelse og ble megakonsentrert og rolig. Så byttet jeg til Concerta, da fikk jeg angst, raste ned 9kg på 1.5 mnd, fikk kun i meg druer og vann. Nå bruker jeg 1 kapsel 20mg pr dag på jobb. Komt meg oppi vekt igjen, noelunde ihvertfall, spiser og er ikke slapp og "nedopet" lenger :)ps; første gang med ritalin så gikk det i 30mg×3 pr dag. Så for meg er en liten dose på jobb bra nok Bare husk og spis! Spis gjevnlig selvom det er vanskelig og drikk mye. Oss med ADHD og ADD så er kosthold superviktig.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #13 Skrevet 18. april 2013 Hei TS her Jeg skal til psykiater den 29. Så da får jeg se hva vi prøver... Synes det ser ut som det er både fordeler og ulemper med medisinene. Den ene kan man jo ta slik at den kun virker på dagtid, mens den andre virker hele dagen. Det kommer vel litt an på bivirkningene og... Sikkert ikke så gøy hvis man blir dårlig av den som varer 12 timer... Så lurer jeg på, spesielt dere som fikk diagnosen i voksen alder: Hvordan var livet før diagnosen? Hvordan opplevde folk dere og dere dem? Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
Yesterday Skrevet 18. april 2013 #14 Skrevet 18. april 2013 Jeg fikk diagnosen ADD for litt over to år siden og syntes og at ritalin ol. hørtes skummelt ut men fordi jeg hadde slitt i 29 år så ville jeg iallefall prøve det og angrer ikke! Begynte på ritalin og ble fornøyd med den Jeg (og folk flest) fikk div bivirkninger i begynnelsen men de fleste gikk over, det kan være veldig overveldende, men da er det en trøst at det går over for de fleste. For noen går det ikke over og da kan det være lurt å prøve en annen medisin. Bivirkningene mine var: * redusert matlyst (ennå litt) * løsere mage (ennå litt) * totalt følelsesløs så kjente hverken glede eller sorg (varte i ca en uke eller to helt i begynnelsen) * nedturer når en pille slutter å fungere (de første 2-3 mnd), * muskelspasmer (gikk ikke over men magnesiumpiller tok det bort) * økt blodtrykk men ikke farlig mye (det må du sjekke regelmessig) * men lavere blodtrykk i begynnelsen (uvanlig å få det, psykiateren hadde aldri hørt om det før, da måtte jeg trappe litt ned før jeg kunne øke igjen) * og mindre lyst på sjokolade (ennå) Hmm, kommer ikke på mer i farten, men de positive virkningene var så supre at det var absolutt verd disse bivirkningene! Ang å gå ned i vekt så var matlysten ca ikke eksisterende de første ukene så jeg gikk ned 14 kg, men så kom den snikende tilbake og jeg gikk opp ca 10 kg. Jeg måtte slutte på ritalin tidligere i år pga gravid (så egentlig litt feil å skrive at jeg ennå har bivirkningene) og da gikk jeg opp 4 kg de første 3 dagene, pga økt matlyst ikke pga gravid, men så har jeg gått ned 2 igjen da. Livet før diagnosen og medisiner var slitsomt, jeg klarte knapt å fungere i arbeidslivet og vurderte nesten å søke om uføretrygd. Hadde elendig selvtillit, mye generell angst (bekymret meg for ca alt), tusen tanker i hodet samtidig, elendig konsentrasjon, osv. Med ritalin kan jeg jobbe uten å slite med disse tingene, føler meg 100% normal, kan konsentrere meg, kan gjøre ting hjemme (som husarbeid) uten å avslutte for å gjøre noe annet, husarbeid blir faktisk gjort! Bekymrer meg veldig lite, sikkert som folk flest nå. Er ikke like innesluttet, tør å snakke med fremmede, hadde sosial angst fra bitteliten til jeg var ferdig med å studere. Jeg har alltid fått høre at jeg er rar, annerledes, ukonsentrert, innesluttet, tiltaksløs, lite spontan, bekymrer meg for mye osv. Alle disse tingene jeg har slitt med. Etter jeg begynte på ritalin har jeg begynt i noen nye jobber og ingen har slengt dritt til meg (endelig!!) og jeg føler meg helt normal på jobb Ser at jeg endelig fungerer som alle andre. Men nå som jeg ikke får på pillen så er alt vanskelig igjen, men jeg er mye mer positivt innstilt fordi jeg vet at i fremtiden kan jeg begynne på ritalin igjen Jeg merker at jeg er som før igjen på jobb og jeg trur at folk merker at jeg er litt annerledes, samboer merker det og. Samtidig er jeg hormonell pga gravid Anbefaler deg på det sterkeste å trappe sakte opp på ritalinen (nesten garantert det du får først), for trapper du fort opp (er lett å falle for fristelsen) så risikerer du å få mye mer bivirkninger, og da kanskje slutter uten å ha fått den gode effekten. Livet er endelig verd å leve! Jeg fikk et nytt liv med diagnosen og ritalin!! I en alder av 29 år fikk jeg hjelp, skulle gjerne hatt denne sjansen tidligere. Ang det med dataspill og detaljer så har jeg og spilt mye før, og jeg har alltid merket at jeg alltid merker mer detaljer enn andre rundt omkring som hjemme, ute, på skolen eller på jobb. Men på ritalin forsvant det, og det gjør ikke noe egentlig. Trur at personer med ADHD/ADD får større inntrykk av ting enn andre for å si det sånn, og det er en av grunnene til at vi ser mer detaljer men også som gjør oss ukonsentrert (som lyder). Gratulerer med diagnosen, og masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #15 Skrevet 18. april 2013 Jaa. Det med at man merker detaljer kjenner jeg meg igjen i! Unødvendige detaljer ofte, men nok til at man ikke får konsentrert seg om helheten liksom Og så skal det så lite til også... Tusen takk for svar Anonym poster: 3f4747c8cd8b4f6f64368ebfdc9d8fea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå