AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Nå er jeg så oppgitt. Min fine 6 åring blir dømt nord og ned på skolen PPT må kobles inn, fordi gutten kan ikke lese godt nok og fort nok. Kartlesningsprøven var for lav, og tallforståelsen for lav. Han kan regne alt opp til 20, men så blir det litt vanskelig. I 2.klasse blir det jo vanskligere, da skal de plusse og trekke fra 45-14 f.eks. Da jeg var 7 år lærte jeg og lese. Vi leste Are ser sol. Live har is. Lise liker is. I dag har de lange setninger ala: Måne og Sol skal ut en tur og sykle. De sykler på fortauet. De er kjempegode venner. Er det rart de ramler av når de skal lese så mye. Kravene er for store og de kobler inn ppt for slike små ting. Gutten er snill, rolig, samarbeider godt, omsorgsfull, kjempegod i gymnastikk, ikke hyper, ikke aggresiv, men synes tall og bokstaver er litt vanskelig. Overdriver jeg nå? Selvfølgelig skal alle barn få den hjelpen de trenger, men når de melder opp 4-5 stk i hver klasse så er jo noe galt. Kankskje de 4-5 trenger lengre tid, Disse kartleggingsprøvene går også på tid. På 15 sekund skal de skrive det som læreren sier. De får 1 min å lese hver oppgave + skrive. Dette setter jo elever i bås, og fremmer mobbing. Barn blir mobbet fordi de føler seg dumme og ikke flinke nok, barn mister selvtilliten allerede på skolen. Alle skal med sier JENS STOLTENBERG, men dessvere Jens, flere og flere føler seg utestengt og dumme. Er det dette regjeringen skal ha frem. Et folk som ramler av lasset før de når 3.klasse? Jeg har barn som er eldre og, de har kjempevanskelige oppgaver. De begynner 6 år gamle, men pensumet ligger langt over. Hvordan er deres skoler??Hvorfor skal mennesket måles i prøver og hva man kan skrive?? Er dere enige i dette? Min 6 åring mistet gnisten i dag, han synes skolen er kjempevanskelig og har lyst til å slutte. Tenk 6 år og skoleie pga mange krav og vanskelige prøver. Læreren er bare en også, kun 1 voksen på 18 elever. Det var jo vi før også, men her må regjeringen inn på banen. Flere lærere inn i hver klasse, kanskje ppt slipper lange lister med barn som meldes opp da? :leiseg: Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e 2
Gjest Tirkes Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Stakkars gutten. Håpe han ikke ønsker å slutte på skolen så veldig lenge og finner glede i hverdagen sin igjen. Jeg har ikke noe råd, men dette synes jeg var litt fortvilende å lese... Ser ikke for meg at det er noe morsomt å lese på leksen sin til neste dag etter sånt oppstyr, og negative tilbakemeldinger. Så jeg håper i grunnen de er forsiktige med å kritisere ungene når de kobler inn PPT, og er forsiktig med "normal/unormal"-stempling, som er grobunn for mobbing. Har også tenkt på at vi startet mye senere. Mine nieser og nevøer leser lengre avsnitt ett år før jeg startet å lære små bokstaver. Jeg har vært imponert og tenkt hva slags fordel det kunne gitt meg å være i deres sko - men jeg har aldri tenkt på det andre veien. Det burde vi nok... 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Kan også si han er født sent på desember, så modenheten er nok ikke helt der enda. Utrolig nok gikk leksene kjempefint i dag, han leser jo setninger, men i nivå 2. Er 9 nivåer i bøkene, så synes ikke det er så galt etter bare 9 mnd i første klasse. Da denne reformen startet så skulle jo 1.klasse være en slags tilvenning til skolen med mye fokus på lek, dette er de gått helt bort fra og de begynte med lekser fra dag 1 og rett på bokstavlæring. Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e
Gjest mira Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Hei:) Jobber som ped,leder og ser selv at kravene øker. Starter derfor med "lekser" siste året i barnehagen, dette er selvfølgelig tilpasset modningsnivå, bare gøy og helt frivillig. Vil anbefale deg og øve med gutten din selv, data spill som "Josefine" kan også hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Ja vi øver og øver, så skal ikke stå på det Ja ser de tester mange barn i min barnehage også, så det har skjedd noe her. Ikke mange barn får avvike fra det `normale` før skjemaene dras frem og ppt kontaktes. Ikke rart det tar lang tid også når så mange barn blir meldt opp. Når de melder opp for så lite, så må jeg innrømme at jeg blir litt sjokkert. Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Å kalle folk samfunnstapere bare pga de ikke tjener de store kronenne blir for dumt. 1
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 Til TS Meningen med at barn får hjelp fra PPT er kun fordi vi skal hjelpe- da kan vi forebygge mye:) Jeg bruker f,eks "TRAS" som står for "tidlig registrering av språkutvikling", ser jeg et barn "mangle" kunnskap i forhold til forventet modningsnivå går jeg inn på området og arbeider med det. Ha en positiv holdning, vi vil bare det beste for alle våre små
Silfen Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Til TS Meningen med at barn får hjelp fra PPT er kun fordi vi skal hjelpe- da kan vi forebygge mye:) Jeg bruker f,eks "TRAS" som står for "tidlig registrering av språkutvikling", ser jeg et barn "mangle" kunnskap i forhold til forventet modningsnivå går jeg inn på området og arbeider med det. Ha en positiv holdning, vi vil bare det beste for alle våre små Dette trenger ikke nødvendigvis ha så stor sammenheng med lesing på skolen. Mini sitt TRAS-skjema var supert. Fra hun begynte i en bhg som to og et halvtåring og frem til skolen, så scorte hun godt foran sin aldersgruppe i absolutt alt. Så kom skolen. Hele første året var det tårer og tenners gnissel når det kom til lesing. Hun brukte lang tid på å koble lesingen. Mens mine to andre leste i løpet av første skolehalvår, leser Mini som andreklassing fremdeles ikke flytende. Mulig det har med manglende interesse å gjøre. Mulig det at hun var i friluftsbhg og fikk mindre inn derfra hadde noe med det å gjøre. Men mest av alt tror jeg at løping gjennom lesebøker for å rekke over det de skulle rekke over har noe med det å gjøre. 3 dager har vi nå på leseleksen, hun er vel på nivå 11 eller noe. Skulle helst hatt 6 for at det skulle sitte skikkelig. Jeg tror dette at ting skal skje så kjapt tar lysten fra både den ene og den andre. Men altså, så har hun scoret høyt på språkmodning hele veien i barnehagen, hun snakket "lange" setninger som halvannetåring, om enn langt fra klart. Så selv om TRAS sier noe om de som sliter med forståelsen av språket, sier den lite om de som sliter med forståelsen av å lese, på barnehagenivå iallfall.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #9 Skrevet 16. april 2013 Ja man kan jo lese hurtig og flott, men husker de hva de leser? Ja jeg er enig at skolens rammeplan har så mye innholde de skal innom at lærerene sliter selv. Læreren innrømmet at det var ting med på prøvene de ikke hadde hatt om, og at dette hadde alle i klassen feil på. Hva er da poenget med disse kartleggingsprøvene når de ikke har fått tid til å gå gjennom pensumet FØR prøven starter. Og her hadde de prøven dagen etter påskeferien, altså etter ferier pleier barn være trøttere enn vanlig også. Jeg synes skolene fokuserer feil, de fokuserer for mye på det de ikke kan, enn å bygge opp om det de kan. Foreldresamtalene er korte også, kun 15 min. Man får jo ikke snakket ordentlig og fått innsyn i hva problemet er før en må gå. Rullebånd-mentalitet. Læreren sa også hun var alene med klassen, og håpet og få en lærer med seg, derfor ville hun melde opp barnet pga det ble så tungt å undervise alle barna alene. Er ikke dette også feil? 1 lærer på så mange 6 åringer. Nå må jo regjeringen våkne også, vi trenger flere lærere i skolene, flere pedagoger i barnehagene og flere sykepleiere på sykehjemmene og sykehusene. Flere hoder og hender: og vi man få det godt her i landet. Vurderer montessoriskole, de fokuserer på alt hva barnet kan, og ikke synke de ned i tingene de er svake i. Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e
Muscae Skrevet 16. april 2013 #10 Skrevet 16. april 2013 Jeg tror neppe at Stoltenberg bestemmer på detaljnivå i skolen, så her må du se litt nærmere på hvem det er som bestemmer på skolen deres. At seksåringer i førsteklasse skulle være læring gjennom lek, var absolutt hensikten (den egentlige hensikten var å frigjøre flere tusen barnehageplasser, slik at man kunne få flere foreldre til småbarn ut i jobb). Det var Jagland-regjeringen som vedtok reform 97. Kunnskapsløftet ble vedtatt i stortinget med rød-grønn regjering, knapt ti år etter siste store reform. Jeg tror at det største problemet i dag er stadig nye reformer, og alt for lite langsiktighet. Du klager på den rød-grønne regjeringen, men vil du stemme på et annet parti, om de lover en ny reform? Skaper det bedre lærere? Utviklingen av lærere foregår ikke på stortinget, men på den enkelte arbeidsplass, og jeg tenker at dette må du ta opp med læreren til barnet ditt, ledelsen på skolen hans eller med kommunalsjefen for oppvekst i kommunen deres. 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #11 Skrevet 16. april 2013 Det er viktig å ikke las seg presse av skolen. PPT er jo en ressurs. Hva slags forhold din sønn skal ha til skolen avhenger mye sv hvordan dette blir lagt fram for ham, slik jeg ser det. Skjønner godt (!!) at dere føler litt nedtur nå, men vær glad for PPT- de hjelper jo til med et tilpasset prgm. Modenhetsnivå vil jo variere hele livet deres. Min sønn (16) var kjempeflink ved 6-9 års alderen, og så var det hans tur til å sakke bakut... Slik går no dagan Anonym poster: 60da169c6f0ddc24eff15f16de9d425e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #12 Skrevet 16. april 2013 Ja jeg føler meg som dum mor som ikke har vært flink nok. Jeg er en flink pike. Rent hus, rett mat, mosjon, frisk luft, rene klær, lekser gjort, presis på skolen, 0 fravær, står på. Så ja jeg feiler jo stort her en plass som ikke får til tallregning med barnet mitt. Tall større enn 15. Opptil 15 går kjempefint. Og hvorfor kunne jeg ikke blitt vist hvordan man skal vise barnet tallforståelse? Hvordan lære best fra seg? Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #13 Skrevet 16. april 2013 Jeg synes faktisk at du skal se på dette som noe positivt TS, for gjør ikke dette nettopp at din sønn får den ekstra lille hjelpen han kanskje trenger? Dette er jo nettopp for at ingen skal begynne å henge altfor langt etter fra starten av, men faktisk få en tilpasset opplæring. Som du sier, lærerressursene er ikke store nok til å tilpasse undervisningen til alle, derfor er dette et hjelpemiddel for de som sliter. Men er dette lagt fram for din sønn på en måte som får han til å føle seg dum, eller utenfor, ja da har noen feilet stort i jobben sin! Anonym poster: af050780ef5eb0035dd84f1fb71622b5 4
Gjest Mira Skrevet 16. april 2013 #14 Skrevet 16. april 2013 Du er da ingen dum mor fordi barnet sliter med tallforståelse, hva har det med saken og gjøre at alt annet er "plettfritt"? Ingen mennesker er født perfekt, vi har alle våre sterke og svake sider. Jeg har gode karakterer i alle fag, unntatt matte, har dyskalkuli og null tallforståelse i voksen alder, ble nå folk av meg og;)
Gjest momo Skrevet 17. april 2013 #15 Skrevet 17. april 2013 Dette skremmer meg veldig. Vi ble lurt den gangen de snek inn 6-årsreformen. Ingen så for seg at det skulle bli sånn som dette. Noen barn lærer å lese litt senere. Selv lærte jeg å lese før jeg begynte på skolen - da var det bare jeg og en til som kunne lese da vi begynte som syvåringer. Mange kunne ikke lese flytende før i andre klasse; dette ble ikke sett på som unormalt. Veldig skremmende at de skal inn med pedagogisk-psykologisk tjeneste fordi en seksåring ikke kan lese. Dette ser jeg absolutt ikke på bare som en ressurs; mange barn opplever "ekstratimer" som veldig vondt og stigmatiserende. Jeg tror ikke noe på at alle disse 5- og 6-åringene som presses til å lese, gjør det bedre i livet utdannings- og karrieremessig enn min generasjon, som stort sett lærte å lese da vi var syv. Jeg har selv en gutt som er smart og flink, og som ikke kan lese. Jeg stoler på at han lærer det etter hvert, og ønsker absolutt ikke utredning fra PPT.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #16 Skrevet 17. april 2013 Det ordner seg. Desverre er det slik at man må ha "noen dårlige" og "noen gode" her i verden på slike ting for å få et gjennomsnitt av hva en som lærer bør kunne forvente at er normalen. Jeg har også et barn som er koblet inn til PP-tjenesten, og selv om det er både positive og negative opplevelse man får med disse fagpersonene har man personalet i skolen/barnehagen som forhåpentligvis backer en opp dersom PP-tjenesten ikke rettferdiggjør barnet helt. Du må bare stå opp for barnet ditt, møte opp i møtene du skal være med på, oppmuntre barnet osv. Anonym poster: 8ae51294a2b08734cf82328a1eb8a99a
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 Ja jeg føler meg som dum mor som ikke har vært flink nok. Jeg er en flink pike. Rent hus, rett mat, mosjon, frisk luft, rene klær, lekser gjort, presis på skolen, 0 fravær, står på. Så ja jeg feiler jo stort her en plass som ikke får til tallregning med barnet mitt. Tall større enn 15. Opptil 15 går kjempefint. Og hvorfor kunne jeg ikke blitt vist hvordan man skal vise barnet tallforståelse? Hvordan lære best fra seg? Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e Dette finnes det bøker om på bibliotek/i bokhandlere. Bøker for foreldre om hvordan man kan hjelpe barn med ulike skolefag.Husker ikke konkrete navn på dem, men spør de som jobber der! Anonym poster: 8ae51294a2b08734cf82328a1eb8a99a
Gjest tider Skrevet 18. april 2013 #18 Skrevet 18. april 2013 Du er da ingen dum mor fordi barnet sliter med tallforståelse, hva har det med saken og gjøre at alt annet er "plettfritt"? Ingen mennesker er født perfekt, vi har alle våre sterke og svake sider. Jeg har gode karakterer i alle fag, unntatt matte, har dyskalkuli og null tallforståelse i voksen alder, ble nå folk av meg og;) Må si meg enig i dette. Jeg har tre barn, begge guttene er gode i matte men ikke så gode i norsk, mens jenta er god i norsk og ikke så god i matte. Min yngste sønn gikk til logoped pga språket da han begynte på skolen. Noen barn er senere, og noen trenger mer hjelp mens andre tar ting lettere. I dag er det i hvert fall muligheter til å få hjelp med det barna sliter med, i motsetning til da jeg gikk på skolen. Da var det ingenting som het tilpassede lekseplaner og undervisning. Der var det å sitte på rekke og rad og gjøre det samme som alle andre. Det var noen som falt utenfor da, ikke noe som het dysleksi eller ADHD den gangen. Var du urolig og "bråkete" så ble det truet med "Blåskolen", der de "rampete" havnet.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2013 #19 Skrevet 18. april 2013 Men siden flere kan slite og flere trenger litt mer hjelp, så bør de heller få inn flere lærere i skolen. 2 faste lærere i hver klasse. Nå er det bare 1.klassen som har 2 lærere, og av og til er det for lite også. Flere folk inn tror jeg kunne ha hjulpet veldig mye. Anonym poster: eaf7a430ca563654f07e4537b82a421e
Gjest Turid Skrevet 18. april 2013 #20 Skrevet 18. april 2013 Har også en 1. klassing, og jeg er overrasket over det nivået de legger opp til første året på skolen. Trodde det skulle være en myk overgang til skolehverdage - det har det absolutt ikke vært. På førsteklassingene vil det jo dessuten ofte være sprik på de som er født tidlig og sent på året, det tas overhode ikke hensyn til. Selvfølgelig er det stor mulighet for at en som er født i januar, kommer bedre ut enn en som er født i desember. På foreldremøte nylig, fikk vi vite at så godt som alle i klassen leser, og at det er veldig bra. De er 16 stk. Men i følge læreren er det absolutt ikke noe krav at de kan lese i 1. klasse. De er for lengst ferdige med store bokstaver, nå er det de små som skal læres, og de er nesten i mål. Syns læringskurven har vært enorm! Og at kravene er høye. Jenta mi har vært sen i utviklingen, og PPT var koblet inn i barnehagen fra hun var 4-6 år. Hun snakket dårlig og var dårlig sosialt. Men før hun begynte på skolen, kunne hun lese, vi hadde øvd mye hjemme. I følge læreren så var ting ok på forrige foreldremøte, og PPT trengte ikke være inne i bildet. Er spent på møtet jeg skal på idag, de har hatt obligatorisk prøve i norsk. Syns skolen var rask med å koble inn PPT på ditt barn - ut fra det du skriver. Han er jo født sent på året, og variasjonene er veldig store på dette første trinnet. Kan det være at det rett og slett er en faglig sterk klasse ellers? Så læreren ser seg litt blind?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå