AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #1 Skrevet 16. april 2013 Ok, here goes. Skal bli slankere/mer fit. Er 160 høy, veier ca 73 kg. Har forholdsvis godt trente bein, det er magen/sideflesk og armer som er dominert av ekstra fett hos meg. Jeg trener jevnlig, har siden begynnelsen av året jogga 2-3ganger i uka, og så går jeg mye. ca en og enhalvtime aktivitet hver dag. Har dessverre ikke vært så flink og konsekvent med styrketreningen. Kostholdet har jeg god kontroll på - har tidligere gått ned ti kg kun ved å legge om kosten, men jeg kjenner nå at jeg ikke makter å ha et regime der jeg må ligge i stort underskudd. Så, derfor spiser jeg godt (ligger på ca 2000 daglig), men jeg spiser til gjengjeld da ikke sukker, men moderat lavkarbo, mye proteiner og en del fett. Har ikke veid meg i det siste da jeg føler at vekta bare kjører sitt eget løp, men har målt meg og har gått inn ca 3- 4 cm rundt midjen siden januar. Det går sakte, og det var jeg jo klar over at det skulle gjøre med den linja jeg har lagt meg på, men begynner å bli litt utålmodig nå. Ser sånne bittesmå endringer og føler meg jo sprekere og bedre, men det helvetes magefettet må jeg få en fart på før jeg mister all motivasjon. SÅ, esset jeg nå håper på er da mer konsekevent styrketrening. Vil dette hjelpe? SKal fortsette med løpinga og har nå begynt å få behov for å øke fart og sånt, håper å få unnagjort noen flere km enn tidligere der. MEn når det gjelder styrketrening så er det jo så masse diskusjoner om tung styrke, utholdende styrke, apparater vs frivekt osv. Så jeg har funnet et slags helkroppsprogram for nybegynnere på fitnessbloggen; så hvis jeg starter med det et par ganger i uka, og legger på noen flere basisøvelser selv som knebøy, pushups og situps f.eks, i tillegg tl litt varierte gruppetimer på treningssenteret - vil dette kunne gi meg den boosten jeg nå trenger for å få litt fortgang?? Anonym poster: 4d52311e3287c14049a238d162cd5d22
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #2 Skrevet 16. april 2013 Det du beskriver høres veldig bra ut. Går ut ifra at du er dame,(sorry hvis jeg tar feil. Styrketrening kombinert med kondisjonstrening er jo det ultimate treningsprogrammet for å gå ned i vekt/stramme seg opp. Selv synes jeg det er alt for mye fokus på hvilke program man skal følge. Det er ikke snakk om å delta i VM eller bli fitness-utøver. Så lenge du passer på å trene alle muskelgrupper bør det gå fint. Er selv ikke noen treningsekspert, men tror de fleste kan finne ut hva som er best for dem selv. Skal kjøpe inn en del treningutstyr nå som jeg har plass i leiligheten, og da skal jeg kun ha vekter. Utrolig hvor mye man kan få til hvis man bare har litt fantasi. Synes det er uutholdelig å løpe/sykle på treningsstudio, så skal gjøre det ute i fri luft, slik det er mening at det skal være. Virker også som om du har fått kontroll på dietten. Et sunt kosthold, uten å ende opp i de ekstreme versjonene er nok absolutt det som fungerer best for de fleste!! Lykke til, og ta noen bilder av deg selv, så du kan se forskjellene. Ingenting som er så motiverene som det når du er i mål!! Da blir det enklere å holde seg slik du vil være! Anonym poster: 7d1942e37cc7d3e08148e2573a404776
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Jeg mener styrketrening er undervurdert som verktøy for å gå ned i vekt. Ja, det tar (mye) lenger tid enn løping/kondisjon hvis man snakker om reduksjon av fett isolert sett, men siden du kombinerer det med løping uansett så bør det gå greit. Anonym poster: e02606ed00972a8eab1b713e88b4eb95
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 Jeg mener styrketrening er undervurdert som verktøy for å gå ned i vekt. Ja, det tar (mye) lenger tid enn løping/kondisjon hvis man snakker om reduksjon av fett isolert sett, men siden du kombinerer det med løping uansett så bør det gå greit. Anonym poster: e02606ed00972a8eab1b713e88b4eb95 Jeg tenker også at siden jeg ikke er ekstremt overvektig eller stor, men er mer preget av å være utrent og ha litt for høy fettprosent, at det er styrketrening som må til for å få litt fart. Anonym poster: 4d52311e3287c14049a238d162cd5d22
Løvetanten Skrevet 16. april 2013 #5 Skrevet 16. april 2013 Jeg tror at hvis du vil ha raske resultater så er det maten og ikke treninga du skal prioritere, og av trening bør styrke være førsteprioritet. Om du kutter i karbohydratene og i magert protein, men heller satser på mer fett så tror jeg du raskt vil se endringer.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Jeg tenker også at siden jeg ikke er ekstremt overvektig eller stor, men er mer preget av å være utrent og ha litt for høy fettprosent, at det er styrketrening som må til for å få litt fart. Anonym poster: 4d52311e3287c14049a238d162cd5d22 Hvis du trener hard styrke, og spiser slik at du er liiitt i underskudd, kan du bygge muskler og samtidig gå ned i fettprosent! Jeg derimot er veldig liten, veier lite(BMI på 17..), men det er på grunn av lite muskler. Har fremdeles overflødig fett på kroppen, men om jeg blir enda mindre vil jeg bare bli syltynn. Har funnet ut at jeg må trene styrke og spise mer! Jeg tåler liksom ingenting, er så svak, og det er en vond følelse. Fortsett sånn du gjør nå, men med et liite underskudd, så skal du se at du blir fornøyd! Det vil antakeligvis ta lengre tid på den måten, men det er uten tvil sunnest og vil gi det beste resultatet i lengden. Anonym poster: 09d31a7f3623d661d188481d764d935c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 Jeg tror at hvis du vil ha raske resultater så er det maten og ikke treninga du skal prioritere, og av trening bør styrke være førsteprioritet. Om du kutter i karbohydratene og i magert protein, men heller satser på mer fett så tror jeg du raskt vil se endringer. Jammen jeg er så avhengig av å trene, både fysisk og psykisk. Kan ikke droppe det nå som jeg er så treningslysten og motivert som jeg aldri har vært før Anonym poster: 4d52311e3287c14049a238d162cd5d22 1
Løvetanten Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Men da skal du bare trene Trening er helt topp selv om det ikke er en slankekur. Jeg forstod det sånn at du måtte prioritere noe bort. Men vil du se resultater, skikkelige resultater, så er det maten du må gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #9 Skrevet 16. april 2013 Men da skal du bare trene Trening er helt topp selv om det ikke er en slankekur. Jeg forstod det sånn at du måtte prioritere noe bort. Men vil du se resultater, skikkelige resultater, så er det maten du må gjøre noe med. Har jo gjort mye med maten. Men jeg orker ikke fintelle kalorier og ligge i stort underskudd. derfor jeg har forstått det litt sånn at hvis man da heller ligger i et bittelite underskudd og den maten man spiser er sunn (mye proteiner, fett, ikke noe sukker, og moderat med karbohydrater) OG trener mye i tillegg så bør det være effektivt. Så jeg skal ikke prioritere bort noe, men finne den mest effektive treningsmetoden. Anonym poster: 4d52311e3287c14049a238d162cd5d22
Løvetanten Skrevet 16. april 2013 #10 Skrevet 16. april 2013 (endret) Du trenger ikke telle kalorier om du spiser lavkarbo Da kan du spise deg mett hver eneste dag og samtidig gå ned i vekt. Og du vil også ha overskudd til trening. Om du vil ha et kjapt resultat så bare legger du deg på 20-50 g karbo om dagen frem til du når dit du vil, så kan du eksperimentere med hvor mye karbo du kan ha i kosten uten å gå opp igjen. Men som alt annet må du finne en måte å leve på som gjør at du holder vekta, for uansett om du spiser lavkarbo eller lavkalori så vil du garatert gå opp i vekt igjen straks du slutter med det. Men igjen; tung styrke og korte intervaller er best for fettforbrenningen. Endret 16. april 2013 av Løvetanten
Gjest Ciegus Skrevet 16. april 2013 #11 Skrevet 16. april 2013 Men vil du se resultater, skikkelige resultater, så er det maten du må gjøre noe med. Ikke helt enig - kommer an på hva slags resultater man vil ha. En slank kropp kommer med maten, ja, men en flott kropp krever trening, og da helst styrke (og gjerne kondisjon i tillegg). Er kostholdet optimalt for styrketrening kan styrketrening være det lille ekstra som gjør at kroppen virkelig kommer seg, både vektmessig og formmessig. Du kan spise så sunt du bare vil, men sprettrumpe, markerte armer og en sterk kropp kommer ikke av maten.
Løvetanten Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Ikke helt enig - kommer an på hva slags resultater man vil ha. En slank kropp kommer med maten, ja, men en flott kropp krever trening, og da helst styrke (og gjerne kondisjon i tillegg). Og det er jo det jeg sier i begge innleggene Men man må også ned en andel fettmasse før formene kommer frem, og det arbeidet gjøres med kostholdet. Treningen er fintuningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå