Gå til innhold

Er svart forbudt i bryllup?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster gifter seg i sommer, og jeg føler meg ikke akkurat så veldig peeeeen og fresh pga graviditeten... jeg kjøpte meg en mamma kjole i svart igår og tenkte at DEN kunne jeg bruke i bryllupet hennes, jeg følte meg ganske OK i den... den skjulte liksom knærene, og deler av armene og hadde ett fint tynt belte som er over magen...

Men er det FORBUDT å bruke svart i brylluper? kan ikke forestille meg at jeg skal ta på meg noe fargerikt noe....

Anonym poster: 5e7053da93b542ce1d3d880c2898031d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke forbudt :-), men tradisjon for ikke at bruke.. kan ikke du sette et farget belte på el fargerike sko?

AnonymBruker
Skrevet

det er ikke forbudt :-), men tradisjon for ikke at bruke.. kan ikke du sette et farget belte på el fargerike sko?

Beltet som hører til er brunt og i skinn.... eller velge en annen farge?

Anonym poster: 5e7053da93b542ce1d3d880c2898031d

Skrevet

tenker mest at du kan få det til at blive mindre mørkt?er det ikke veldi vinteragtigt uanset? du kan jo spørre din søster. min søster blev gift i helgen og der var en del i sort...!

AnonymBruker
Skrevet

Ta på sort, men med fargerike sko , belte etc..

Anonym poster: 9cbe82f6f87999c30f37175cb3081b49

Skrevet

Enig med de andre, se om du ikke kan plusse på med litt farger, så går det nok bra! Du kan jo eventuelt høre med søsteren din også.

Generelt vil jeg tro at de fleste har litt forståelse når det gjelder gravide og pentøy, at det ikke er akkurat da du flesker til med noe nytt, dyrt og elegant. Jeg har i alle fall kommet unna med å ta noe relativt fint og piffe det opp, har ikke møtt annet enn forståelse for at jeg ikke har prioritert å kjøpe den store gallakjolen som kun passer en veldig kort stund :)

• Liker 2
Gjest Tekola
Skrevet

Jeg ville hatt en fargerik jakke/et fargerikt sjal, og fargerike detaljer! Er du gravid er det litt unntakstilstand ;)

Gjest ...sunny...
Skrevet

Jeg synes ikke det passer seg med svart kjole i et bryllup, det ser så trist ut på en sånn dag. Forstår det kan være vanskelig å finne kjole når du er gravid, men ville uansett valgt en kjole med farge.

Skrevet

Som kommende brud ville jeg ikke tenkt noe over om en gjest kom i sort.. Som prøver selv håper jeg å være gravid i oktober. Da skal jeg være gjest i bryllup. Fikk beskjed om at det var helt OK viss jeg kom i sort... Dersom jeg finner en kjole i sort ville jeg tatt noen litt friske sko, armbånd/smykker osv... Kanskje ett fargerikt sjal rundt halsen.. Bare for å live det opp litt.. Sort er jo egentlig litt kjedelig.. Men forbudt i bryllup? Neida!

• Liker 1
Skrevet

Brudgommen går som regel i svart og alle andre menn i bryllup :) Jeg er enig i at svart kan symbolisere sorg, men som gravid bør man kunne få gjøre unntak. Jeg hadde ikke gått i svart om jeg ikke var gravid. Bruk en jakke som ikke er svart, ha farger på skoene, smykker og beltet.

• Liker 2
Gjest Ciegus
Skrevet

Ingen som anklager damer i flotte, sorte kjoler på julebord for å representere sorg, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal virke så mye mer sørgelig i et bryllup...

• Liker 4
Skrevet

Ingen som anklager damer i flotte, sorte kjoler på julebord for å representere sorg, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal virke så mye mer sørgelig i et bryllup...

Det er en gammel tradisjon at man skal bruke svart i begravelse og ikke svart i bryllup, julebord er ikke akkurat en gammel tradisjon og man er heller ikke i kirka i et julebord ;) Selvsagt noen som ikke har bryllup og begravelse i kirka og, men de fleste har det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har gått i svart i 2 bryllup (har ikke vært gravid da), men jeg fikk ingen kommentarer på det. Har sett andre i svart og, så tror det er en litt gammel tradisjon som er på vei ut. På samme måte som ingen bare skuldre i kirken f.eks. Eneste som man ikke skal gjøre i bryllup, er å møte opp i hvit kjole! Edit: Nå hadde den svarte kjolen min masse glittersteiner rundt livet/under bysten, så kanskje du kan live opp kjolen litt med et spennende belte?

Endret av Susa
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du hadde vært søsteren min, og uttrykte din bekymring, hadde jeg sagt: "kjære deg, naturligvis skal du ha på deg noe DU føler det vel i! Fargen spiller ingen rolle, ikke tenk på det!" ;-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke forbudt med svart i bryllup. Det er heller ikke forbudt å IKKE gå i svart i begravelser. Men mange vil nok kle seg mørkt i begravelser og lyst i bryllup.

Jeg har selv gått i svart kjole i bryllup, men da hadde jeg et rosa sjal, rosa øredobber og smykker og pyntet håret med hvite blomster. Tror ikke noen ville trodd at jeg var sørgende :)

Anonym poster: 5e93e15ba5284eb5d45c318832c762b1

AnonymBruker
Skrevet

Nok en helt meningsløs sosial konvensjon. Gå i sort, du, folk må være komplette idioter for å reagere på det.

Anonym poster: 9a4e2bf109f8080a3b1c510515c99419

• Liker 2
Skrevet

Sort er helt ok. Bare du ikke ikler deg matchende hatt med sørgeslør, vil ingen tenke over fargevalget i det hele tatt. :)

• Liker 1
Skrevet

Bryllup er jo en gledens dag, og da føler jeg sort ikke passer helt inn! Det er jo ikke en ''glad'' farge.. Er jo faktisk ikke noen farge i det hele tatt :P

Men for all del.. Det er jo ikke ulovlig! Om det er det eneste du føler deg fin i, så kjør på! Det viktigste er jo at man føler seg fin! Selv om det kanskje er feil farge..

Selv ville jeg aldri gått med svart i et bryllup. Føler det er litt ''fy-fy''!

Skrevet

Jeg tenker at som gravid slipper man unna med litt mer. Da jeg giftet meg første gang var det en jente som kom i sort (ikke gravid) og det husker de gamle tantene fremdeles. Jeg ville ikke valgt sort kjole dersom jeg ikke var gravid, men om sort var det eneste jeg følte meg nogenlunde ok i som gravid hadde jeg lett valgt det. Jeg ville dog konferert med min søster først, fortalt henne sånn og slik. Og så ville jeg spritet det opp med farger på alle mulige måter, hår, sminke, tilbehør :)

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Som så mange andre her har sagt, med litt fargerikt tilbehør (jeg mener ikke spraglende, men noe med litt lyse "glade" farger), så er det iallfall ikke noe problem overhodet. Det viktigste er at du faktisk føler deg noenlunde vel. Hjelper lite om du har en farget flott kjole, hvis du føler deg forferdelig i den, for man utstråler jo faktisk hvordan man føler seg... Så går for den sorte kjolen du :jepp:

Personlig ville jeg gått for fargede sko, veske i samme farge, og gjerne litt stort halssmykke og armbånd i samme farge/fargepalett. Evt også byttet ut beltet, hvis det ikke passet sammen med resten. Ville evt også hatt noe i håret som pyntet opp, men ikke noe for stort dersom jeg hadde stort halssmykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...