Gå til innhold

Gifte seg i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har giftet seg i utlandet?

Vi kunne tenke oss bryllup med bare oss to i eksotiske strøk, f.eks. Bahamas, men hvor starter man med planleggingen? Tips?

Anonym poster: 675a4d5f71b1cb47d96a4b16f588aba9

AnonymBruker
Skrevet

Du starter nok først med å se hvor mye du har i lommeboka.

Et slikt bryllup er naturlig nok ikke gratis, så mye av begrensningene legges der.

Så bør man jo tenke på hvem man skal ha med i bryllupet. Bare seg selv, med forlovere, med familie, med venner osv. For selv om man bare ser for seg dere to alene, så kommer det plutselig spørsmål fra foreldre, søsken osv....de vil jo gjerne delta. Men dere har sikkert tenkt igjennom dette allerede.

Så må man tenke på selve seremonien. Er den viktig? Det er få steder man kan gifte seg offisielt, så det må man jo sørge for enten før eller etter. Eller på en sjømannskirke, eller ambassade i utlandet.

Når disse tre tingene er avklart, kan man begynne på selve bryllupet, hvor, hvordan, når osv.

Der er det jo bare å begynne å tråle gjennom nettet, forum, andre erfaringer. osv.

Anonym poster: cdb85c346e044aa29aa24d6cd0ece1be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et slikt bryllup er naturlig nok ikke gratis, så mye av begrensningene legges der.

Så bør man jo tenke på hvem man skal ha med i bryllupet. Bare seg selv, med forlovere, med familie, med venner osv. For selv om man bare ser for seg dere to alene, så kommer det plutselig spørsmål fra foreldre, søsken osv....de vil jo gjerne delta. Men dere har sikkert tenkt igjennom dette allerede.

Så må man tenke på selve seremonien. Er den viktig? Det er få steder man kan gifte seg offisielt, så det må man jo sørge for enten før eller etter. Eller på en sjømannskirke, eller ambassade i utlandet.

Når disse tre tingene er avklart, kan man begynne på selve bryllupet, hvor, hvordan, når osv.

Der er det jo bare å begynne å tråle gjennom nettet, forum, andre erfaringer. osv.

For et utrolig rart svar! Jeg kan ikke tro at TS ikke forstår at det koster mer å gifte seg der enn på det lokale tinghuset, og hvem man skal invitere er vel ikke aktuelt siden de bare har lyst å gjøre det de to. Hvor du har det fra at det er få steder man kan gifte seg offisielt må fålrarna vite.

TIl TS:

Hadde jeg vært deg ville jeg begynt med å gå inn på UD sine nettsider. Der står det hvor Norge har sjømannskirker og ambassader som foretar vigsler. Dernest ville jeg kontaktet ambassaden til det aktuelle landet. Her kan de helt sikkert også være behjelpelige med å anbefale noen som kan hjelpe dere videre med papirarbeid og selve arrangementet.

Anonym poster: 45381027127c181175da621aab555d67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vigsel for utenlandsk myndighet

Det er også mulig å gifte seg for utenlandsk myndighet, da etter vedkommende lands lover og regler. Mange land krever at det fremlegges prøvingsattest utstedet av folkeregisteret. For mer informasjon om dette må dere kontakte vedkommende lands ambassade. Ikke alle ekteskap inngått for utenlandsk myndighet blir automatisk anerkjent av norske myndigheter. De som gifter seg i utlandet må selv melde fra til folkeregisteret og vise fram vigselsattest eller bevis for at hun eller han har inngått ekteskapet. Dersom folkeregisteret finner ekteskapet gyldig, blir ekteskapet registrert. Finner derimot folkeregisteret at ekteskapet ikke er gyldig etter norsk lov, vil ekteskapet ikke bli registrert i folkeregisteret. Det anbefales at man får avklart dette i god tid før vigsel er planlagt. Se også brosjyre fra Barne- og likestillingsdepartementet om nye regler for å gifte seg i utlandet.I mange land er det mulig å gifte seg hos vedkommende myndighet.

http://www.landsider.no/tips/vigsel/

Jeg skal gifte meg i Sverige. Ikke like eksotisk som det dere tenker dere, men noe av prinsippene er vel de samme.

Jeg har mailet med det svenske skattverket, og fått beskjed om at det som trengs for den svenske vigsleren er en prøving av ekteskapsvilkårene (altså samme opplegg som i Norge). Vi kan gjøre denne prøvingen både i Norge og i Sverige. Når vi vel er gift sender vi papirene til det norske folkeregisteret.

Anonym poster: 576c29bd52b24e85b8ac067876338e10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at du ikke synes noe om bryllup i utlandet? Hvorfor i det hele tatt svare på en slik tråd?

Anonym poster: c3f3f9ce9769a629317cb1b14ed6e530

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Google er din venn :)http://www.islandbrides.com/destination/Bahamas/requirements/3/

Om dere ønsker å gifte dere borgerlig kan dette også ordnes hjemme, før eller etterpå. Da betaler dere bare for sermonien om dere vil ha det på en strand etc. Da slipper dere å sende papirer (fødselsattest) evt oversette det osv.

Anonym poster: 651b069203f8240aa1376109db6b7204

Skrevet

Kan sende meg PM også, om du vil. Jeg giftet meg for "utenlandsk myndighet" i Spania for 2 år siden. Tinghus, ikke noe spesiellt eksotisk eller "romantisk" over det hele, men akkurat slik vi ville ha det og jeg er glad for at det ble slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...