Gå til innhold

Styrkeøvelser for mage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid kjørt situps på skrå benk på treningssenteret, men etter at benken forsvant på mystisk vis (:fnise:) har jeg ikke fått trent mage. I tillegg blir jo situps kritisert nord og ned, men personlig har jeg fått direkte markerte magemuskler etter kort tid med denne typen magetrening, og jeg er jente. Er generelt "svak", og gjør jeg planken blir jeg for sliten i resten av kroppen før magen blir sliten. Begynner å skjelve, og kroppen detter sammen.... Derfor vet jeg ikke helt hvilke øvelser jeg skal slå inn på, som ikke krever så altfor mye av resten av kroppen og mest mage? :)

Anonym poster: afb34595fda8b51ec90a3815a79271f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør de øvelsene du gjorde på skråbenken, bare liggende på en matte i stedet. Eller f.eks; crunches, "båten", omvendt situps osv. Et kjapt søk på Google gir en haug av øvelser, da. :) Goood luckkkk

Skrevet

Jeg tar alltid planken til sist for at den ikke skal ødelegge resten av treningen :P

Jeg er glad i å feste bena i slynge, stå med handene i bakken og trekke til meg bena inn mot magen. Det går også med yogaball, men jeg liker at bena er festet i slyngene. Også bruker jeg å ligge på ryggen på gulvet og dra bena samlet opp, mens de holdes rette. Kettlebelle swings funker også bra for magen.

Sidemusklene trener jeg på back extension-apparatet.

Gjest Ciegus
Skrevet (endret)

Øv deg på planken da, det er jo hele poenget med trening. Er det noe du er for svak til å gjøre er jo det bare flott, det betyr at du har fått et klart mål!

Husk å stramme mage og rumpe når du kjører planken. Gjør gjerne alternativer av planken (løfte armene, beina, snu seg til siden etc), gjør det i slynge, eller gjør øvelsen Kira-delta nevner. Du kan støtte deg på underarmene, så trekker du beina mot magen - når du strekker deg ut igjen lener du deg ekstra langt tilbake med armene og holder et sekund eller to, da skal det kjennes! Du kan trene sidemusklene i slynge også, enten ved å ha beina i slyngen og ligge sidelengs akkurat som med vanlig sideplanke, eller ved å gjøre den øvelsen vi nettopp nevnte, men trekke beina "skrått" mot magen i stedet.

Captain's chair (riktig navn?) er også god.

Endret av Ciegus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg sverger til planken. Syntes oxo at den var tyngre enn situps tidligere, men svaret var at jeg ikke var sterk nok i rygg og sete... Bruker oxo alternative øvelser i plankeposisjon, funker veldig bra. Kroppen har definitivt fått en bedre holdning!

Skrevet

Det er litt forskjell på å trene bare de rette magemusklene, og det å styrke musklene som bøyer deg fremover. Jeg bruker øvelser som planken, hollow hold/rock, toes to bar/knees to elbows, crunches, sit ups, v ups, mountain climbers.

Husk å trene motsatte muskler like mye. Trener du mage må du også trene ryggen!

• Liker 1
Skrevet

Planken med tåspissene på medisinball! (Sånn liten og tung, ikke oppblåsbar) Skal love deg at hele kroppen er i helspenn ;) Ellers er "Superman"-øvelsen flott for korsryggen (og rumpa) som også er viktig å huske på. Ligger på magen med hender og bein utover og løfter dem samtidig opp. Det er fort gjort å svaie for mye i øvelser som planken hvis ikke ryggen er sterk nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

frontbøy og sumo markløft bygger mageomeråde som ingenting annet

Anonym poster: 491fee246bc6037a8312f234041482ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...