AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 Hei! Jeg er en 16 år gammel jente som ikke klarer å finne ut hvor mange kalorier jeg trenger daglig. Noen steder leser jeg 2000 kcal, mens andre leser jeg 1300 kcal. Dessuten blir jeg forvirret; trenger jeg mer fordi jeg fortsatt er i vekst? Er jeg i det hele tatt fortsatt i vekst? Per dags dato er jeg som sagt 16 år, 164 cm høy og veier 46 kg. Nei, jeg er ikke spiseforstyrret og nei, jeg startet ikke denne tråden for å slanke meg. Er naturlig tynn og spiser nok til at jeg aldri går sulten. Når det er sagt, er jeg veldig glad i å spise sunt enkelt og greit for egen velvære. Er også veldig glad i å trene, og trener vel i gjennomsnitt 4-5 ganger i uken. Da går det for det meste i fellestimer som tabata, spinning og zumba, styrketrening og løping på tredemølle. Noen som ca. kan gi meg et anslag på hvor mange kalorier jeg trenger daglig for å beholde vekta, og hvor mange jeg trenger for å legge på meg i muskelmasse? Anonym poster: 7cf393aab7feae3160f640bd87201dcc
lille..trille Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 For å legge på deg muskler er det greiere å øke kalorinivået. Du veier ganske lite og trener en del så du kan godt legge deg over 2000 kcal uten problem, med en del proteiner og sunt fett. Nøtter og avocado er bra for deg Det vil sikkert hjelpe deg med å gå litt opp OG du kommer til å føle at du har mer å gi på trening. Ta og se litt innpå fitnessbloggen.no sitt forum. Der får du gjerne et veldig godt og utfyllende svar. Lykke til
Kira-delta Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Jeg er enig med personen over, du kan nok godt ligge på over 2000kcal få i deg proteiner og godt fett. Du går på skole og er aktiv utenom treningen?
FantasDick Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 Jeg er enig med de to tidligere postene, men vil tilføye litt. Jeg tror du har blandet noen begrep; 1300 kcal høres ut som basalforbrenningen din, mens 2000 kcal høres ut som totalforbrenningen din. Inntak på rundt 2000 kcal høres riktig ut for deg, om du ikke vil gå ned i vekt - noe jeg synes du ikke skal vurdere. Les litt om basal- og totalforbrenning, og kanskje du kan teste denne kalkulatoren?
Supraspinatus Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Drit i kalorier og spis til du er mett. Ingen friske skal trenge å telle kalorier. Sannsynligvis har du et dagsbehov i mellom de tallene du beskriver. Det er egentlig ikke så nøye. Skal du legge på deg og ikke er laktoseintolerant så er det en grei taktikk å drikke en liter helmelk i tillegg til den vanlige kosten. Spis gjerne et par ekstra egg også. (Det er dog ingen grunn til å spise dem rå, med mindre du liker dem sånn.) 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Jeg tok en InBody undersøkelse og der kom det at jeg forbrenner 1200 kcal når jeg hviler. Nå vet jeg ikke om det er mye eller lite? Hva betyr det - at for å gå ned i vekt jeg må spise mindre enn det? Høres veldig lite ut da ... Anonym poster: 7e7adaab8eb6f8b15fdabe9f19804594
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #7 Skrevet 16. april 2013 Jeg tok en InBody undersøkelse og der kom det at jeg forbrenner 1200 kcal når jeg hviler. Nå vet jeg ikke om det er mye eller lite? Hva betyr det - at for å gå ned i vekt jeg må spise mindre enn det? Høres veldig lite ut da ... Anonym poster: 7e7adaab8eb6f8b15fdabe9f19804594 Glemte å si at jeg er 60kg pr i dag. Anonym poster: 7e7adaab8eb6f8b15fdabe9f19804594
Kira-delta Skrevet 16. april 2013 #8 Skrevet 16. april 2013 Jeg tok en InBody undersøkelse og der kom det at jeg forbrenner 1200 kcal når jeg hviler. Nå vet jeg ikke om det er mye eller lite? Hva betyr det - at for å gå ned i vekt jeg må spise mindre enn det? Høres veldig lite ut da ... Anonym poster: 7e7adaab8eb6f8b15fdabe9f19804594 Når du hviler. 1200kcal er det kroppen din trenger på det minste, du trenger mange flere kalorier på en dag med normal aktivitet. Regn ut dagsbehovet ditt med en bmr-kalkulator, og trekk fra ca 500kcal for vektnedgang.
Gjest Chili Skrevet 16. april 2013 #9 Skrevet 16. april 2013 Så lenge du ikke skal ned i vekt; screeew kaloritelling! Trust me; det er bare et evig stress.. Spis til du er mett, fornøyd og glad. #yolo 1
Gjest Coolaid Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 Du er så ung at kroppen din fortsatt er i forandring. Å telle kalorier er ikke noe du burde drive med pga din unge alder. Du kan godt lese om kost og enæring og sørge for å få i deg alle ting som kroppen din trenger. Siden du er så aktiv og spiser bra mat kan du nesten spise ubegrenset så lenge det føles naturlig. Da opprettholder du en fin forbrenning. Ikke rot med å tenke så mye. Spis det som føles naturlig og bra for deg, da holder du deg fit resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 #11 Skrevet 19. april 2013 Det er bra du tar initiativ til å legge på deg selv, og som de har nevnt over meg her burde du kunne ligge på rundt 2000 kcal ettersom du trener så mye Anonym poster: 7cf393aab7feae3160f640bd87201dcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå