Gå til innhold

Slimposebetennelse

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et av mine barn fikk det etter et kraftig slag i skibakken.

Det var ingen annen behandling enn hvile med foten høyt oppe

og en krem vi fikk for å smøre på. Etter en ukes tid var hun nesten helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimposebetennelse (bursitt)

Hva er slimposebetennelse og hvordan oppstår det?

En slimpose er et lite væskefylt hulrom som ligger nær leddet eller mellom sener og knokkelen, slik at disse kan gli lett mot hverandre. Slimproduksjonen kan økes unormalt ved irritasjon, slik at slimposen utspiles og gir smerter. Kommer det i tillegg bakterier til blir slimposebetennelse.

Hvilke symptomer gir slimposebetennelse?

Slimposebetennelse gir de klassiske betennelse-symptomene med smerte, rødme, varme og hevelse. Feber kan også oppstå.

Er det noe jeg kan gjøre for å bli bedre av slimposebetennelse?

Området med betennelse skal holdes høyt og mest mulig i ro.

Når bør jeg oppsøke lege, og hva vil legen gjøre?

Ved en lettere irritasjon vil tilstanden oftest gå over av seg selv, ved å følge de tidligere nevnte råd. Hvis tilstanden forverrer seg og slimposen blir skikkelig spendt og øm, bør du gå til lege. Det kan da være aktuelt å åpne opp slimposen, for å tømme ut puss. Iblant må også antibiotika brukes.

Blir jeg bra igjen etter slimposebetennelse?

De fleste blir bra etter slimposebetennelse. De som ikke blir bra må fjerne hele slimposen Dette gjøres når betennelsen er i en rolig fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Snekkern vi hadde da vi pussa opp fikk slimposebetennelse, og det var ganske langvarig. Han gikk vel et par uker med skikkelig hovent ben tror jeg, og det hadde gått flere uker før han var helt bra igjen. Vet ikke hvor flink han var til å holde seg i ro da, men...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har hatt det 3 ganger i skuldrene. Det gikk ikke over av seg selv, måtte ta kortisoninnsprøytinger i den betente posen, da gikk det veldig fort over, den ene gangen var innsprøytingen mislykket, men da jeg hadde fått nr. 2 har jeg ikke fått det igjen i den skulderen, men fikk det i den andre 1 år etter, samme behandling og samme lykkelige resultat. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det kronisk i kneet. Klarer periodevis å trene det bort men har ikke brukt betennelsesdempende på flere år.

Lever greit med det og har innsett at tidligere tiders ignorering av sånne ting, blir kronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...