Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 33 + 2 i dag og har de siste ukene hatt veldig med kynnere og stikkinger nedentil. Kynnere har jeg hatt siden uke 13-14, men for et par uker siden var de veldig regelmessige (ca hvert 10.minutt) og kraftigere enn tidligere. Det roet seg etter jeg fikk legge meg ned og tar det mer med ro. Det har ikke vært slik i ettertid, at kynnerne kommer regelmessig.

Noen ganger kommer stikkingene samtidig med kynnerne, men ikke alltid.

Fikk vite på forrige jordmorkontroll (den 10.april) at hodet er kommet langt ned i bekkenet og nesten festet. Jeg har prøvd å lese meg litt opp på modning, men det er så vanskelig å si.. Har ikke fått målt livmorhalsen osv.

Jeg kjenner liv daglig.

Grunnen til at jeg føler noe er "annerledes" nå er at jeg har fått litt vondt i korsryggen under kynnerne (ikke alltid) + at det nærmest verker i lysken og øverste del av lårene noen ganger når kynnerne står på. Dette har ikke skjedd tidligere når kynnerne har pågått.

Jeg er 2.gangsfødende, men jeg kan nesten ikke huske hvordan det var, så derfor er det fint med litt innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt likt hvordan jeg har det :)

Fikk vonde kynnere rundt uke 13, men slik som du beskriver(stikking og regelmessig) fikk jeg rundt uke 28 og har gått med det siden. Jordmor mente det var modning på gang, men dette kan nok ta lang tid tror jeg.

Veldig vanskelig å vite når det er rier og når det er kynnere når dem blir skikkelig intense og vonde, for så å dabbe av. Sånne tulle rier. Men jeg regner med vi kjenner når det er ekte rier på gang! :)

Siden du er andregangsfødene kan det jo være modningen tar kortere tid enn om man er førstegangs.

Skrevet

Takk for svar Underverker ;)

Æsj. Jeg får vel kanskje ringe til jordmoren min i morgen.. :klo: Synes det er så vanskelig, men jeg vet godt at det ikke er rier, for de husker jeg at jeg skjønte forskjell på (etterhvert hvertfall). ;) Og kynnerne har ikke vært regelmessige siden de var det for et par uker siden og da hjalp det å legge seg ned og ligge i ro. Etterhvert dabbet de av og ble uregelmessige igjen.

Prøver å lese litt på jordmorsiri.no, men tror det kan være like greit med en telefon til jordmor imorgen også. Og så kommer keg nok til å lese litt om modning og tid nå.. :sjenert:

Om andre har innspill setter jeg pris på det også :)

Skrevet

Hei Dine :)

Jeg hadde sånne kynnere som du beskriver sist. Stråler ned i lårene, ryggverk, stikkinger osv. Og du vet jo hvordan det gikk.. ;) Men jeg ble jo også sykemeldt (50%) for det siste mnd. Så det er jo noe som skal tas på alvor.

Jeg ville ringt jm og spurt! Kanskje du kan få målt livmorhalsen? Det er jo ganske slitsomt og ekkelt å gå å være engstelig for at babyen skal komme for tidlig!

Skrevet

Ja, husker det Siebaeo ;) Tror jeg ringer henne i morgen og spør.. Bedre det enn å gå og engste seg..

Samtidig må jeg innrømme at det er vanskelig å innstille meg på å gå til termin og jeg vil gjerne ha henne ut etter uke 37.. Sikkert "dårlig" av meg å tenke sånn, men nå begynner jeg å bli ganske LEI ;)

Skrevet

Ja, husker det Siebaeo ;) Tror jeg ringer henne i morgen og spør.. Bedre det enn å gå og engste seg..

Samtidig må jeg innrømme at det er vanskelig å innstille meg på å gå til termin og jeg vil gjerne ha henne ut etter uke 37.. Sikkert "dårlig" av meg å tenke sånn, men nå begynner jeg å bli ganske LEI ;)

Det er ikke dårlig tenkt i det heletatt av deg! Jeg ønsker baby ut etter uke 34 men velger å knipe igjen til uke 36/37 fordi det er det beste da den ikke er prematur lenger :)

Det er ikke bare bare å gå rundt med slike smerter og ubehag så lenge!!

Men jeg er enig med Siebaeo, du bør høre med jordmor og kanskje få mål livmorhalsen ja :Nikke:

Jeg har gått med min på under en cm når jeg har kynner uten at det har skjedd noe heldigvis :)

Skrevet

Men babyen er klar for verden i uke 37 vet du ;) Den klarer seg i allefall fint, så lenge den er frisk.

Det med stikninger er antakeligvis at du modnes. Jeg har det også sånn :)

Men har ikke sterke kynnere, jeg har kynnere, men de er ikke vonde :)

Skrevet

Det er litt derfor jeg tenker etter uke 37, for egentlig kan jeg tenke meg å få henne ut om et par ukers tid... :sjenert: Jeg kjenner jeg er så sliten nå etter et laaangt svangerskap med mye tull, så det er godt å høre at jeg ikke er slem som ønsker at hun godt kan komme litt før.. :sjenert:

Ringte nettopp jordmor på helsestasjonen, men hun var opptatt, så hun ringer meg tilbake når hun har tid. Oppdaterer så fort jeg har snakket med henne :)

Hvordan måler man livmorhalsen i såfall? Er det noe hun kan gjøre eller må jeg til sykehuset?

Hvor lenge er det vanlig å gå rundt og modnes da? :klo:

Skrevet

Det er individuelt, du kan gå til termin, og vel så det, selvom du modnes nå :) Så ikke godt å si.

Jeg aner ikke hvordan de måler livmorhalsen, men regner med at en jordmor kan gjøre det :)

Men skal ikke love at det er slik ;)

Har du veldig vondt? Hvis du har det, kan det hende de vil undersøke deg ja :)

Skrevet

Nei, har ikke vondt. Og jeg kjenner stort sett ingenting når ikke kynnerne står på eller stikkingene er der. Noen ganger får jeg vondt i lårene når jeg ligger en stund, men aldri vondt, bare ubehagelig.

Nei æsj, dette er vel en form for modning og så går jeg til to uker over termin... Grrr :grine:

Skrevet

Får ikke håpe det da!! :) Men lurt å nevne det for jordmor. Kan hende de vil undersøke deg litt?

Skrevet

Time til kontroll av livmorshals i morgen på sykehuset kl.10.. :sjenert:

Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg hadde kynnere fra rundt uke 24, og legen trodde jeg kom til å føde før termin flere ganger. Hodet festa seg tidlig og jeg hadde mye nedpress siste 6-8 ukene før fødselen. Skjedde ingenting. Men han kom i en viss fart på termindatoen :laugh::danse:

Skrevet

Livmorhalsen måles ved innvendig ultralyd. Dette gjøres veldig forsiktig for å ikke sette igang noe. Du kan jo spørre om de kan fremprovosere en kynner for å se om det skjer noe mer da slik som på meg. Lykke til hvertfall :)

Skrevet

Tusen takk Underverker :)

Hvor lang tid brukte du på din fødsel Duftlys? Fra det satte i gang? Hvordan begynte det for deg forresten?

Hadde masse kynnere sist og stikkinger, men kan ikke huske de ilingene nedover lysken og lårene. Husker murring i korsryggen og jeg tror det startet 3-4 uker før fødsel, men det kan jo variere selvfølgelig.

Spent på å se hva de sier i morgen..

Skrevet

Ja, du får huske å oppdatere! :) Lykke til.

• 3 uker senere...
Skrevet

Helt glemt å oppdatere.. Ingen modning, åpning eller noen ting..

Skrevet

Helt glemt å oppdatere.. Ingen modning, åpning eller noen ting..

Da kan du nok gå helt til termin uten problemer :) :)

Men utrolig kjipt med sånne vonde kynnere og styr, føler meg så igjen!

Jeg har under 1 cm når jeg får kynner og når den forsvinner har jeg ca 1.5 cm. Får også litt åpning innenfra. Slik har jeg gått lenge nå uten at noe har skjedd :)

Skrevet

Livmorhalsen var rundt 4 cm og den endret seg ikke når legen prøvde å fremprovosere en kynner. Så jeg ble både veldig glad for at jeg ikke risikerer unødvendig prematurbaby, men lei fordi jeg gjerne kunne fått henme ut nå ;)

Skrevet

Hehe, du får vente 1,5 uker så er det helt i orden om babyen kommer ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...