Gå til innhold

Folkeregistrert ett sted og bo et annet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har AAP og bor i en fin kommune i forhold til NAV, men man ønsker å bo i en annen kommune fordi det der er mulighet for å bo hos besteforeldre - går det an?

Personen har en diagnose og derfor tilrettelagt jobb og har en veldig fin kontakt med både en innen kommunen og med NAV, men i nabokommunen kan han bo hos besteforeldrene sine.

Hvis han flytter ut av den kommunen, kan ha folkeregistrert adresse der slik at han kan fortsette med de fine kontaktene han har der og så en bostedsadresse et annet sted? Eller må han bytte NAV dersom han flytter?

Anonym poster: fb2dd695522d7971c20a7c80e1542a8c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

han må si at han flytter ut av kommunen og registrere seg hos nav innenfor der han bor.

Anonym poster: 12bbbe0c09b81f3a5d7e7149b69c4572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prate med NAV.

Om de sier nei, kan han få tak i en billig hybel i kommunen sin der jobben og den fine kontakten med NAV er,

for så å bo hos besteforeldrene i den andre kommunen. Det er jo samme for NAV om hvor lenge han "besøker" noen i en annen kommune, så lenge han møter opp på jobb og på NAV.

Den han besøker kan jo være kjæreste eller slekt eller venner.

Anonym poster: 4b395e3ea50a1072ca75affc8b00c4fa

AnonymBruker
Skrevet

Såvidt meg bekjent er det kun studenter som kan ha folkeregistrert adresse en plass men faktisk bo en annen plass. For alle andre gjelder det at man skal ha registrert sin adresse der man har sin døgnhvile - altså der man sover hver natt...... Og,det er en plikt å levere flyttemelding når man flytter (innen 8 dager etter flytting?)...

Anonym poster: 035ff066edefefb27f74884886214414

Skrevet

Hvis man har AAP og bor i en fin kommune i forhold til NAV, men man ønsker å bo i en annen kommune fordi det der er mulighet for å bo hos besteforeldre - går det an?

Personen har en diagnose og derfor tilrettelagt jobb og har en veldig fin kontakt med både en innen kommunen og med NAV, men i nabokommunen kan han bo hos besteforeldrene sine.

Hvis han flytter ut av den kommunen, kan ha folkeregistrert adresse der slik at han kan fortsette med de fine kontaktene han har der og så en bostedsadresse et annet sted? Eller må han bytte NAV dersom han flytter?

Nav kontorene og saksbehandlere følger den adressen man bor på, men man kan godt ha folkeregistret adresse en annen plass en der man bor, men man har plikt til å si ifra til nav om man flytter en annen plass. Om man har bostøtte fra nav og husbanken f.eks så er de veldig strikse på at man skal ha samme folkeregisteradresse som man bor, men ellers går det an å ha forskjellig bo og folkeregistret adresse. Men som sagt nav kontorene pleier å følge etter bostede.

Såvidt meg bekjent er det kun studenter som kan ha folkeregistrert adresse en plass men faktisk bo en annen plass. For alle andre gjelder det at man skal ha registrert sin adresse der man har sin døgnhvile - altså der man sover hver natt...... Og,det er en plikt å levere flyttemelding når man flytter (innen 8 dager etter flytting?)...

Dette er jo bare tullball. Jeg har selv hatt folkeregistret adresse en annen plass en der jeg har bodd de siste 5 årene og det er lenge siden jeg opphørte å være student. Det er ikke ulovlig verken for studenter eller for andre som av en eller annen grunn velger å ha folkeregister adressen sin på en annen adresse enn der man oppholder seg på daglig basis.

Skrevet

Det der kan ikke stemme vel. Jeg har fortsatt den folkeregistrerte adressen min hjemme hos mamma, selv om jeg ikke har bodd der på flere år. Og nei, jeg er ikke student.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er Nav nøye på at man skal bo i samme bydel som Nav-kontoret man benytter. Altså hvis en person flytter til Oslo og da først melder bytte av folkeregistrert adresse til søsteren sin i Sagene (mens man leter etter hybel på Grünerløkka), kan man da benytte Nav-kontoret på Grünerløkka?

Anonymous poster hash: 96ff4...e70

AnonymBruker
Skrevet

Er Nav nøye på at man skal bo i samme bydel som Nav-kontoret man benytter. Altså hvis en person flytter til Oslo og da først melder bytte av folkeregistrert adresse til søsteren sin i Sagene (mens man leter etter hybel på Grünerløkka), kan man da benytte Nav-kontoret på Grünerløkka?

Nei, du må gå til den bydelen du tilhører.

Anonymous poster hash: 969cf...557

AnonymBruker
Skrevet

Man faktisk (i de fleste tilfeller) melde flytting til folkeregistret.

Alle som flytter
Alle som flytter innen kommunen, mellom norske kommuner, eller til Norge fra utlandet eller til utlandet, plikter å gi melding til skattekontoret.

Også familien
Melding om flytting skal du gi for deg selv og din familie eller husstand.

De som leier ut
Alle som stiller sitt husvære til disposisjon for andre, skal melde fra om de som flytter til eller fra husværet. Dersom du forsikrer deg om at den som flytter selv har levert flyttemelding, trenger du ikke å melde fra.

Skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere
Det gjelder spesielle regler blant annet for skoleelever, studenter, vernepliktige og enslige pendlere. Skattekontoret kan gi flere opplysninger

Anonymous poster hash: eb7c9...63b
Skrevet

Du skal være registrert i folkeregisteret der du faktisk bor. Eneste unntaket jeg kommer på i farten er studenter. At mange bor et helt annet sted enn de er folkeregistrert beviser bare at de bryter loven, ikke at det er tilliatt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må gå til den bydelen du tilhører.

Anonymous poster hash: 969cf...557

Bergen er en mye mindre by enn Oslo, så er det slik i Bergen også? Altså at man må bytte saksbehandler fordi man får hybel i en annen del av byen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...