Gå til innhold

Hvor stor veranda burde vi ha, og hvilke møbler mener du er et must ute?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har bygd nytt hus, og foreløpig er vi bare to personer som bor her, men har et ønske om barn. Hvor stor veranda burde vi ha? Jeg har ikke peiling på slikt da vi aldri har hatt det før. Og Hvilke hagemøbler og evt andre ting er et must å ha ute? Ser for meg at dette kommer til å bli dyrt..

Anonym poster: 351541b6eada97085c9849c5fdfa10e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere vil ha veranda, platting eller bare en hageflekk, er jo opp til dere, men personlig liker jeg å ha en veranda eller annet dekke med spiseplass. Type møbler og hvor mye, er jo opp til dere og deres bruk, men sitteplass til minst fire bør dere nok ha. Selv har jeg en liten veranda, så ikke plass til mer enn et spisebord med klaff, som passer til tre når nede og fem-seks når slått opp. Benk og to gode stoler, pluss et par krakker som det står blomster på til vanlig men som kan brukes som sitteplasser med et par gode puter til. Ellers har jeg grill som ble overtatt fra en slektning og et område med planter, både urter, tomater og blomster. Og da er det ikke så mye mer plass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en ide å se an litt før dere setter i gang med store byggeprosjekter i hagen. Deres egen bruk av hage og verandaen bør være grunnlaget for hvordan dere vil ha det. Har dere mye besøk og liker å sitte ute kan det være på sin plass med litt stor veranda/platting og spisebord med gode stoler med plass til mer enn fire personer. Jeg liker terrasse rett ut fra stuen, da synes jeg den er fin og enkel å bruke.

Jeg har et rundt bord med fire gode stoler, en annen godstol, grill og noen blomsterkrukker på min terrasse på 15 kvadratmeter. Det er ikke trangt. Det jeg savner er tak over for å gjøre sesongen i hver ende av sommeren lenger.

Hagemøbelsalget begynner gjerne i juli og da kan dere kjøpe flotte ting til 30 eller 50% avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting er et must. Møbler er dyrt, og du skal fylle opp. Vi har en på 35 kvadrat, og det er for mye. Det skal vedlikeholdes. Møbler kal stues vekk. De førte årene ble det kjøpt inn spisebord med stoler, sittegruppe og en haug med store potter til å ha store trær og planter i. Hvor mye vil unger være på en veranda der eks solen steiker hver dag hele dagen? Vi har kvittet oss med det meste. Tok mye plass i bod, garasje. Nå har vi kafesett der spisebordet sto, så har vi et lite bord med 4 stoler i andre hjørnet. Alle pottene var heller ikke noe lurt, solen stekte hele dagen, og gjorde ikke noe annet å vanne. Ødela bordene under også. Så skal det skures opp, evet oljes. Mye styr. For meg hadde det holdt med 20 kvadrat. Har en liten lufteveranda oppe også. Der har jeg min egen stol hvor jeg tar min morgen og ettermiddagskaffe. Så har vi uteområde foranpå huset til leik for barn.

Anonym poster: c2f3c1d6ac91eff0d8efada28d12c347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ca 30 kvm terrasse av tre som går rett over i plen, gangsti osv. Kunne godt ha den enda litt større. 10 kvm er under tak så om vinteren står alle møbler tørt der. Veldig praktisk. Har også flere store krukker. Under disse er det pottetraller (eks http://www.gardenliving.no/products/pottetralle-firkantet) slik at tregulvet blir ikke ødelagt på noen måter. Beiser kanskje hvert 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke store plassen egentlig, men det er mindre behov for plen enn platting når alt kommer til alt.

Og en del til grilling er bra.

306232_10151501136370285_1956203484_n.jpg

527001_10151951636600285_1470184854_n.jpg

394573_10151951637910285_1410054195_n.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RamaLama

Man trenger ikke store plassen egentlig, men det er mindre behov for plen enn platting når alt kommer til alt.

Og en del til grilling er bra.

306232_10151501136370285_1956203484_n.jpg

527001_10151951636600285_1470184854_n.jpg

394573_10151951637910285_1410054195_n.jpg

Så fint det var!:)

Jeg kjøpte meg leilighet i vinter, og gleder meg til å møblere verandaen. Den er prikk lik din! Kan slike rottingmøbler bare stå ute om vinteren? Og er de gode å sitte i? Og hva har du på gulvet? Vi må legge nytt gulv der ute fordi forrige eier brant hull i det før vi rakk å overta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottingmøblene ble bestillt fra svenske Trademax, og har norsk avdeling. Møblene er laget i Japan.

De må inn i en bod om vinteren da snøen og isen blir tung. Putene er nydelige og hvite, de tar vi inn om vi ikke bruker dem. Vil ikke ha katter eller regnog eksos på dem...

574877_10151501368435285_1203376219_n.jpg

563194_10151501188110285_1606219705_n.jpg

Vi kjøpte mer enn nødvendig da vi ofte har besøk...

522245_10151547551950285_2006810457_n.jpg

Slik startet vi i mars 2012

Nyvasket veranda. som lukter grønnsåpe...mmmm

Dette mørke treverket skal dekkes med noe friskt og grønnt...

385691_10151501134035285_26470413_n.jpg

Gulvet er fra Maxbo på Alna, og er stilrent, hygienisk og pent.

522610_10151501135260285_459510510_n.jpg

Vi brukte sag på hjørner så det går helt inntil...

74745_10151501137330285_1930685082_n.jpg

Om noen lurer er dette mine egene bilder fra eget KG album og ja, jeg godkjenner bruken hihi

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fin veranda, Wonders! Men det mørke tregulvet var jo kjempefint, er det en grunn til at dere dekker den til med det grønne fra Maxbo?

Vi har en veranda som er ca like stor, men kvadratisk, og befinner seg over garasjen vår. Det er betonggulv, og jeg ville gjerne hatt noen spenstige, mønstrede utendørsfliser på. Litt marokkanske i stilen, kanskje. Men ender sikkert opp med treplanker, a la det du har under de grønne platene.

Vi har barn som vil bruke litt plass på verandaen, så vi har klappmøbler, til og med klappbord, av plasshensyn. De kan vi bare stable inntil veggen når de ikke er i bruk, så kan verandaen fylles med barneleker, oppblåsbart plaskebasseng eller hva de nå vil ha der ute. Ikke så vakkert, men veldig praktisk.

Anonym poster: 329e8001f7324b61b99c0f39a158d977

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin veranda, Wonders! Men det mørke tregulvet var jo kjempefint, er det en grunn til at dere dekker den til med det grønne fra Maxbo?

Vi har en veranda som er ca like stor, men kvadratisk, og befinner seg over garasjen vår. Det er betonggulv, og jeg ville gjerne hatt noen spenstige, mønstrede utendørsfliser på. Litt marokkanske i stilen, kanskje. Men ender sikkert opp med treplanker, a la det du har under de grønne platene.

Vi har barn som vil bruke litt plass på verandaen, så vi har klappmøbler, til og med klappbord, av plasshensyn. De kan vi bare stable inntil veggen når de ikke er i bruk, så kan verandaen fylles med barneleker, oppblåsbart plaskebasseng eller hva de nå vil ha der ute. Ikke så vakkert, men veldig praktisk.

Anonym poster: 329e8001f7324b61b99c0f39a158d977

De mørke golvbordene der er nok bare vanlige impregnerte terrassebord som er behandlet me noe olje/beis grier som setter litt farge på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TS, angående størrelse på terrassen så kommer det ann på hva du vil ha på terrassen, om di ønsker en liten koselig krok for å kose seg i med plass til et par venner, eller om du vil ha en med litt størrelse på der man har plass til å invintere hele vennegjengen/familien og grille m.m

Til det første så er nok en terrase på 2x3m /2,5x5m mer en stor nok men om du ønsker mer plass så bør du nok opp på 3,5x7m +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mørke golvbordene der er nok bare vanlige impregnerte terrassebord som er behandlet me noe olje/beis grier som setter litt farge på det

ja, vanlig tregulv og det er så kjedelig. Jeg ville ha noe fresht som kan fjernes om nødvendig. Flott farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vanlig tregulv og det er så kjedelig. Jeg ville ha noe fresht som kan fjernes om nødvendig. Flott farge.

Da er det fint at det finnes så mange fine produkter som kan brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det fint at det finnes så mange fine produkter som kan brukes :)

Jepp uten å ødelegge gulvet under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...