AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 hei jeg er en jente på 23 år med en sønn på 8 mnd. Samboer/barnefar er i en rettssak nå mot arbeidsgiveren sin. grunnen er at han ikke får betalt for arbeidet han utfører. han er 100% ansatt. siden vi rapporterte arbeidsgiver så har han blitt kuttet ut! men ikke fått oppsigelse eller lønn. vi sliter nå ganske økonomisk! Nav godkjente husleien for mars og april, men vi har ikke fått utbetalt for april. så nå blir vi kastet ut! Jeg har flyttet ut til min far, men han har ikke sted og bo! så spørsmålet er hva rett har vi fra nav egentlig? Han skal ut i pappa perm fra 1 mai, men på.g av hvordan ting har blitt så vil vi stå mye sterkere økonomisk om jeg får overført den permisjonstiden til meg. han har ikke sted og ha barnet vårt heller!! og da har han mulighet til å begynne og søke på jobb og starte i nytt arbeid med en gang! ER DETTE NOEN MULIGHET FOR?? (finner ikke noe på nav sine hjemmesider) Anonym poster: fab074a90c85a257540aba500f92d834
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 Dere får ikke fedrekvoten overført på det grunnlaget. Barnets far må jo også ha et sted å bo nå når dere står uten tak over hodet. Kan ikke han også flytte inn hos din far for en periode? Anonym poster: 0f9679cf5cce3472508d3fc532d76745
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Dere får ikke fedrekvoten overført på det grunnlaget. Barnets far må jo også ha et sted å bo nå når dere står uten tak over hodet. Kan ikke han også flytte inn hos din far for en periode? Anonym poster: 0f9679cf5cce3472508d3fc532d76745 de går ikke så godt overens. ellers hadde jo han vært her. men hva vis han utsetter? har vi rett på noe siden småen ikke har fått barnehageplass? Anonym poster: fab074a90c85a257540aba500f92d834
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 de går ikke så godt overens. ellers hadde jo han vært her. men hva vis han utsetter? har vi rett på noe siden småen ikke har fått barnehageplass? Anonym poster: fab074a90c85a257540aba500f92d834 Nei. Ikke annet enn kontantstøtte fra ungen er 13 måneder. PS: Samboeren din kan søke om lån fra sosialen, som han betaler tilbake når han har fått lønnen sin. Han må også få determinert kontrakten sin, slik at han kan søke om dagpenger. Anonym poster: 0f9679cf5cce3472508d3fc532d76745
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Nei. Ikke annet enn kontantstøtte fra ungen er 13 måneder. PS: Samboeren din kan søke om lån fra sosialen, som han betaler tilbake når han har fått lønnen sin. Han må også få determinert kontrakten sin, slik at han kan søke om dagpenger. Anonym poster: 0f9679cf5cce3472508d3fc532d76745 ok. tusen takk =) Anonym poster: fab074a90c85a257540aba500f92d834
TKP Skrevet 15. april 2013 #6 Skrevet 15. april 2013 (endret) Hvis du henvender deg til NAV, så er de pliktige til å gi deg veiledning. At dette ikke fungerer like godt i praksis er vel dessverre en kjensgjerning, så om du ikke får hjelp der, vil jeg råde deg til å oppsøke juridisk hjelp. Advokat koster mye, men det finnes gratis veiledning også, som JussBuss, Gatejuristen, Jussformidlingen osv., avhengig av hvor du bor i landet. Disse kan hjelpe deg med søknader, skjemaer og slike ting, og hjelpen du får er av folk som har peiling. Ellers må jeg bare si at Kvinneguiden generelt sett er et dårlig sted å søke juridisk hjelp. Det er dessverre mye synsing rundt hva man her rett på og ikke her inne, og selv om det tidvis finnes noen gode råd, er det lett for at disse drukner i motstridende (og uriktige) opplysninger. Så gå heller til NAV eller oppsøk kyndig rådgivning! :-) Endret 15. april 2013 av TKP
Madsam Skrevet 15. april 2013 #7 Skrevet 15. april 2013 Hvis du henvender deg til NAV, så er de pliktige til å gi deg veiledning. At dette ikke fungerer like godt i praksis er vel dessverre en kjensgjerning, så om du ikke får hjelp der, vil jeg råde deg til å oppsøke juridisk hjelp. Advokat koster mye, men det finnes gratis veiledning også, som JussBuss, Gatejuristen, Jussformidlingen osv., avhengig av hvor du bor i landet. Disse kan hjelpe deg med søknader, skjemaer og slike ting, og hjelpen du får er av folk som har peiling. Ellers må jeg bare si at Kvinneguiden generelt sett er et dårlig sted å søke juridisk hjelp. Det er dessverre mye synsing rundt hva man her rett på og ikke her inne, og selv om det tidvis finnes noen gode råd, er det lett for at disse drukner i motstridende (og uriktige) opplysninger. Så gå heller til NAV eller oppsøk kyndig rådgivning! :-) Ja tusen takk. vi får juridisk hjelp av LO når det kommer til arbeidsgiver. skal ta en prat med han og spørre om han vet noe som rettigheter vi har fra NAv. for NAV er veldig LITE hjelpsom. eneste grunnen vi fikk husleien i mars var fordi jeg begynte og grine.. og utbetalingen av april får vi ikke fordi saksbehandleren er sykemeldt!! sååå jippii =)
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #8 Skrevet 15. april 2013 Han må også få determinert kontrakten sin, slik at han kan søke om dagpenger. Anonym poster: 0f9679cf5cce3472508d3fc532d76745 Kontrakten kan ha betydelig oppsigelse tid på alt fra 2 uker til 3 mnd. Oppsigelse på 3 mnd regnes fra 1. kalenderdag i hver mnd. Dagpenge betales ikke de to første monedene etter kontraktslutt. De betales fra 3. mnd og er på rung 65% av det som var siste lønn. Anonym poster: ff73d34a4279432a6656cee55b4c7657
Kontormus Skrevet 15. april 2013 #9 Skrevet 15. april 2013 Ja tusen takk. vi får juridisk hjelp av LO når det kommer til arbeidsgiver. skal ta en prat med han og spørre om han vet noe som rettigheter vi har fra NAv. for NAV er veldig LITE hjelpsom. eneste grunnen vi fikk husleien i mars var fordi jeg begynte og grine.. og utbetalingen av april får vi ikke fordi saksbehandleren er sykemeldt!! sååå jippii =) Dette er så feil som det kan få blitt!! NAV har driti på draget her, om noen er sykemeldt skal en annen saksbehandler trå inn. DE ER PLIKITIGE til å hjelpe noen som ikke har inntekt av noe slag. Ta kontakt med dem igjen, og be dem ornde opp fort som faen!
Madsam Skrevet 15. april 2013 #10 Skrevet 15. april 2013 Kontrakten kan ha betydelig oppsigelse tid på alt fra 2 uker til 3 mnd. Oppsigelse på 3 mnd regnes fra 1. kalenderdag i hver mnd. Dagpenge betales ikke de to første monedene etter kontraktslutt. De betales fra 3. mnd og er på rung 65% av det som var siste lønn. Anonym poster: ff73d34a4279432a6656cee55b4c7657 men de mnd han har fått lønn så har han ikke fått alle pengene.. Gjelder det da også? eller vil de følge kontrakten hanes?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå