Gå til innhold

Nattskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med unger med såkalt nattskrekk?

Lillepia har de siste nettene skreket hysterisk i ca 1/2 time. Ifg mannen min (jeg er jo så heldig å være på jobb) er det umulig å roe henne mens det står på. Hun hylskriker, sparker og slår.

Hvis jeg husker rett av det lille jeg har hørt om dette, så er det visst ikke så mye å gjøre med. Men hvor lenge er det vanlig at slikt står på? Hver natt, noen ganger?

Ble litt bekymra for Påska nå :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant litt på Internett:

Nattskrekk

Nattskrekk kalles det når barnet 1 – 3 timer etter innsovningen plutselig blir veldig urolig. Det kan sette seg opp i sengen, eller kanskje stå opp. Øynene er vidåpne, og barnet gråter, hyler og synes å stritte imot eller slåss mot forferdelige uhyrer. Nattskrekk er vanlig; hele 2 – 3 % av alle barn mellom 3 og 6 årsalder opplever dette, de fleste er gutter. Det er ikke farlig, og går som regel over av seg selv

Selv om det ikke ser slik ut, sover barnet. Hvis man ikke foretar seg noe, vil det etter 5 – 10 minutter legge seg ned igjen og falle til ro. Neste dag husker det ikke hva som har skjedd.

Ikke forsøk å vekke det eller berolige barnet, hindring av bevegelsene kan forsterke utbruddet. Tenn i stedet nattlampen og hjelp barnet tilbake til søvnen ved å legge det forsiktig og bestemt ned i sovestilling.

Vet at mannen min nok febrilsk har kjempet for å roe henne.

Tror egentlig ikke det er for lite aktivitet som er årsak i Lillepias tilfelle.

Skrevet

Glemte siste del av innlegget... :oops:

- Hva er årsaken?

- Barn som plages av nattskrekk er ofte slike som ikke greier å bruke opp energien sin i dagens løp. Dermed eksploderer overskuddet om natten. Løsningen består i å la dem utfolde seg mer fysisk om dagen ved lek, trening og sport. I noen tilfeller kan slike episoder være utløst av påkjenninger som skilsmisse, tap av en nærstående person eller et kjæledyr. Også en del fysiske tilstander kan forårsake nattskrekk, bla. migrenetendenser, fordøyelsesbesvær og for mye sjokolade.

Veldig vanskelig å si hva grunnen kan være egentlig :-?

Skrevet

Enda mer, for de interesserte:

Nattskrekk

- Nattskrekk er ikke det samme som normale drømmer eller mareritt. Typisk ved nattskrekk er at barnet plutselig reiser seg opp i sengen og skriker høyt. Når en prøver å trøste barnet oppnår en ikke kontakt, og det kan være utrøstelig i flere minutter før ”anfallet” går over. Ikke prøv å vekke barnet, da noen barn bare blir enda mer stresset av det. Foreldre kan prøve å være nær barnet og snakke lavt og beroligende. En kan prøve å forebygge nattskrekk ved å ta god tid før barnet skal i seng, og prøve å få en rolig atmosfære rundt leggeritualet.

Hva er årsaken ?

- I de fleste tilfeller finner en ikke noen spesiell årsak, men den utløsende faktor kan være at barnet har opplevd noe traumatisk, enten fysisk eller psykisk. Noen ganger kan nattskrekk opptre etter en sykdomsperiode hvor barnet har hatt høy feber. Noen mener at barn med et aktivt temperament kan være mer disponert for å få nattskrekk. Nattskrekk er vanligst hos førskolebarn, og i de fleste tilfeller går det over av seg selv.

Aktivt temperament!

Jepp, der har vi Lillepia mi :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...