Gjest Gjest Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 Jeg er mor til 4 små barn i alderen 1-7 år, og skal etter planen begynne i 70% stilling som avdelingsleder i barnehagen fra høsten. Jeg har jobbet der i en årrekke, og har hele tiden fått forespeilet at det skal gå greitt å jobbe 70%, jeg har opprinnelig 100% stilling. I dag fikk jeg avslag på min permisjonsøknad med begrunnelse at det er mangel på pedagogiske ledere i barnehagen, jeg må starte å jobbe fullt fra august. Jeg kjenner at dette skal bli tøft, et av barna mine har spesielle behov og det krever endel ekstra i tillegg til at jeg føler jeg har mer enn nok på hjemmebane. Jeg syns dette er et dilemma men møter ikke forståelse hos arbeidsgiver. Nå går jeg hjemme i ulønnet permisjon, og jeg føler meg konstant sliten. Hvordan skal dette gå når jeg om 4 måneder skal begynne å jobbe fullt i barnehage i tillegg...
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1995/nou-1995-27/4/2/1.html?id=338268 "Både mor og far kan i medhold av arbeidsmiljøloven § 46 A søke om redusert arbeidstid dersom de har behov for det av vektige velferdsgrunner. Som vektig velferdsgrunn regnes for eksempel småbarnsforeldres ønske om og behov for mer tid sammen med barna. Forutsetningen for å få redusert arbeidstid, er at ordningen kan gjennomføres uten særlige ulemper for virksomheten. Tvister mellom arbeidstaker og arbeidsgiver avgjøres av Arbeidstilsynet. Reglene praktiseres slik at ulempene må være betydelige før ønsket om redusert arbeidstid kan avvises.". Fra http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78158 "Ulempene må være forholdsvis betydelige for at arbeidstaker skal kunne nektes rett til redusert arbeidstid, og må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Arbeidsgiver vil for eksempel kunne si at det ikke er mulig å skaffe kvalifisert vikar, at en stilling er spesielt vanskelig å dele eller at reduksjonen ikke kan tilpasses turnusplan. Det kan også ha betydning dersom andre i virksomheten påføres ulemper på grunn av arbeidsreduksjonen.". Videre: " Tvisteløsning: Hvis arbeidsgiver og arbeidstaker er uenige om hvorvidt arbeidstakeren har rett til redusert arbeidstid, kan tvisten bringes inn for tvisteløsningsnemnda. Fristen for å bringe saken inn for tvisteløsningsnemnda er 4 uker etter at arbeidsgiver avslo kravet fra arbeidstaker.". Anonym poster: 37a45fb7dedd9912cc7a4639d22e8f16 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 Klag og ikke gi deg. Anonym poster: 1234c2f6e55a97a2633b77734aa54e1a 4
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Mannen min jobber 100% og han tjener mye mer enn meg, så det er naturlig at det var jeg som søkte om redusert stilling. Vi har rett og slett ikke økonomi til at mannen reduserer sin stilling. Til anonym#3: Arbeidsgiver brukte denne i mitt avslag: Arbeidsgiver vil for eksempel kunne si at det ikke er mulig å skaffe kvalifisert vikar da de ikke fikk folk med førskolelærerutdanning i min jobb mens jeg var ute i permisjon med minste barnet. Jeg frykter jeg kommer til å gå på en kjempesmell. Det er heller ikke en selvfølge for meg å sove hver natt pga deminste våkner om natten, og siden min manns jobb innebærer at han er mye på reise betyr det at jeg er mye hjemme alene med våre 4 små barn.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #6 Skrevet 15. april 2013 Er de minste med deg i samme barnehage? Kan ikke forstå du fikk avslag, da får de ansette noen på disp for deg da. Anonym poster: 1234c2f6e55a97a2633b77734aa54e1a
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2013 #7 Skrevet 15. april 2013 Er de minste med deg i samme barnehage? Kan ikke forstå du fikk avslag, da får de ansette noen på disp for deg da. Anonym poster: 1234c2f6e55a97a2633b77734aa54e1a nei de er i en annen barnehage. De vil ikke ansette noen på disp, selv om det er folk villige der til å gå på disp.
up! Skrevet 15. april 2013 #8 Skrevet 15. april 2013 Kanskje du kan ta en samtale med sjefen din? Før du setter i gang alt det formelle klagestyret? Kanskje dere kan bli enige om noe? 1
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2013 #9 Skrevet 15. april 2013 Kanskje du kan ta en samtale med sjefen din? Før du setter i gang alt det formelle klagestyret? Kanskje dere kan bli enige om noe? Har prøvd... til ingen nytte.
Mafalda Skrevet 15. april 2013 #10 Skrevet 15. april 2013 (endret) Jeg mener også å huske at man har tilnærmet "rett på" redusert stilling med småbarn i hus, dersom det ikke er tungtveiende grunner for det motsatte- slik AB siterer fra AML. Vet om flere som har benyttet seg av muligheten, så det er ikke uvanlig. Men nå som du har fått avslag, støtter jeg denne: Kanskje du kan ta en samtale med sjefen din? Før du setter i gang alt det formelle klagestyret? Kanskje dere kan bli enige om noe? Synes du skal si det til sjefen din akkurat som det er. At de gjerne må sette deg i 100% stilling, men at du da er redd for at totalen blir så tøff at det til sist kan gå utover din tilstedeværelse på jobb. Det går an å si dette uten at det høres ut som en trussel, og det tror jeg faktisk jeg ville gjort dersom jeg var sikker på at 100% ville blitt for mye. Det er ikke til arbeidsplassens beste at du går på trynet etter noen måneder i jobb. Tillegg: ser nå at du har prøvd uten hell. Utrolig lite forståelsesfullt av arbeidsgiver! Da er det vel bare å gå i gang med formell klage, da...? Endret 15. april 2013 av Mafalda 5
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2013 #11 Skrevet 15. april 2013 Jeg mener også å huske at man har tilnærmet "rett på" redusert stilling med småbarn i hus, dersom det ikke er tungtveiende grunner for det motsatte- slik AB siterer fra AML. Vet om flere som har benyttet seg av muligheten, så det er ikke uvanlig. Men nå som du har fått avslag, støtter jeg denne: Synes du skal si det til sjefen din akkurat som det er. At de gjerne må sette deg i 100% stilling, men at du da er redd for at totalen blir så tøff at det til sist kan gå utover din tilstedeværelse på jobb. Det går an å si dette uten at det høres ut som en trussel, og det tror jeg faktisk jeg ville gjort dersom jeg var sikker på at 100% ville blitt for mye. Det er ikke til arbeidsplassens beste at du går på trynet etter noen måneder i jobb. Takk for svar, jeg har hatt samtale med sjefen min der jeg sa akkurat dette. Men jeg møtte ingen forståelse desverre, da sjefen påpekte gang på gang at de kun har bruk for avdelingsleder i full stilling. Det er ikke enkelt...
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #12 Skrevet 15. april 2013 Har prøvd... til ingen nytte. Jeg som la ut linkene.. Er du forresten organisert? Ta i tilfelle kontakt der, så kan dere ta veien videre derfra. Kanskje få til et møte med sjefen din. Lykke til! Anonym poster: 37a45fb7dedd9912cc7a4639d22e8f16
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #13 Skrevet 15. april 2013 Da får de forberede seg på mye fravær, du med mye syke barn og deg selv som til slutt blir sykemeldt- Det er faen meg sinnsykt i dette landet her at folk skal tvinges til å jobbe fullt, unger eller ei. Jeg jobber frivillig deltid, nettopp pga jeg har barn. Mine barn skal sees og være med sine foreldre, ikke barnehagen eller sfo på skolen. Jeg nekter å la meg slites ut av dobbelt liv som full jobb og full arbeid hjemme. Jada har mann, men en mann som tenker som de på 50-tallet, så tar ikke han i en vaskefille. Syke barn er meg, husarbeid er meg, matlaging er meg, handling er meg, det meste hjemme er meg, så jeg nekter denne masinga om full jobb og jobber deltid. Jeg har 0 sykedager, 0 fravær, heldigvis er ungene alltid friske, eller de har blitt syke på mine fridager. Det skal da måtte være lov og jobbe slik en vil i dette samfunnet! Anonym poster: 1234c2f6e55a97a2633b77734aa54e1a 8
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #14 Skrevet 15. april 2013 Jeg synes du skal begynne å jobbe 100%. Prøv å hold ut dette til du har jobbet opp fulle rettigheter til sykepenger igjen, så går du til legen og forklarer problemet... Da får du garantert en sykemeldig, du får full lønn, og arbeidsgiver er da pålagt å tilrettelegge for deg. Uansett bør de da skjønne at du mente alvor når du forsøkte å gå ned i stilling men ikke fikk! Anonym poster: baf0d675543d2a3bd8cbbfdac1afeb00 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #15 Skrevet 15. april 2013 Å utnytte velferdssystemet ved å sykmelde seg, slik AB over her foreslår, synes jeg er en særs dårlig idé. Ikke for å være ekkel, men jeg synes ikke arbeidsgiveren din har noe spesielt ansvar overfor deg her. De trenger en ped.utdannet i 100%, ok, da må du bare innrette deg deretter. Er det sånn på privaten at det blir vanskelig for deg, så må du faktisk gå ut og søke deg en deltidsstilling som eksisterer, ikke forsøke å tvinge arbeidsgiveren din til å opprette en. Anonym poster: a42fa83cece9dba3964dec1d39bb6736 26
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #16 Skrevet 15. april 2013 Det er kastet ikke mulig for deg med redusert stilling, ergo må far søke om redusert stilling. Rett og slett. Så får dere ta noen økonomiske innstramninger. Anonym poster: ef6950f9a56436114c38c17d0fb6f563 4
Sign Skrevet 15. april 2013 #17 Skrevet 15. april 2013 Jeg synes du skal begynne å jobbe 100%. Prøv å hold ut dette til du har jobbet opp fulle rettigheter til sykepenger igjen, så går du til legen og forklarer problemet... Da får du garantert en sykemeldig, du får full lønn, og arbeidsgiver er da pålagt å tilrettelegge for deg. Uansett bør de da skjønne at du mente alvor når du forsøkte å gå ned i stilling men ikke fikk! Anonym poster: baf0d675543d2a3bd8cbbfdac1afeb00 Dette er utnytting av systemet. Hvis TS ikke klarer å jobbe 100 % i den jobben hun faktisk er ansatt 100 % i, får hun si opp sin stilling og søke en jobb hvor stillingsbrøken er 70 % eller 50 %. 12
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #18 Skrevet 15. april 2013 Men det er jo tragisk at hun skal måtte det. Det står i loven at man kan søke seg ned i stilling når en har små barn. Hos oss går mange redusert pga de har småbarn hjemme selv. Anonym poster: 1234c2f6e55a97a2633b77734aa54e1a 5
Amarinda Skrevet 15. april 2013 #19 Skrevet 15. april 2013 TS, skulle du ha permisjon i denne stillingsbrøken eller skulle du si den opp?
Sign Skrevet 15. april 2013 #20 Skrevet 15. april 2013 Men det er jo tragisk at hun skal måtte det. Det står i loven at man kan søke seg ned i stilling når en har små barn. Hos oss går mange redusert pga de har småbarn hjemme selv. Anonym poster: 1234c2f6e55a97a2633b77734aa54e1a Man kan søke om redusert arbeidstid når man har små barn, men det fordrer at det ikke medfører betydelig ulempe for arbeidsgiver. Jeg skjønner godt at en barnehage trenger en avdelingsleder i 100 % stilling, det er nok ikke lett å ansett noen i de 30 prosentene som da står ubesatt. Og jeg vil anta at dette vil betegnes som en betydelig ulempe for arbeidsgiver. Synd for TS, men slik er det. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå