Gurglemeie Skrevet 15. april 2013 #1 Skrevet 15. april 2013 I det siste har jeg begynt litt med klikkertrening med de to hundene mine. De reagerer godt på det, og lærer seg nye triks fort. Men det jeg lurer på er om de hadde lært det like greit uten? Har du prøvd klikker? Hva syns du?
Gurglemeie Skrevet 15. april 2013 Forfatter #2 Skrevet 15. april 2013 Ingen som er interresert i temaet?
Favole Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Jeg klikkertrener! Har vært innom flere måter å trene på, og synes definitivt at klikkertrening er mer effektivt og mer lærerikt enn å trene uten. Det er lettere å time hva man ønsker å forsterke og hunden får da lettere og raskere en forståelse av hva som er ønskelig atferd/hva som lønner seg. Det er også lettere å perfeksjonere atferder og lettere å sette det i et system, synes jeg. Du kunne nok lært inn triksene uten klikkertrening, men jeg tror nok at det kanskje ville tatt litt lengre tid.
Portvinpiken Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 Jeg har prøvd klikker men fant fort ut at det går like bra uten, eller med evt. smattelyd. Hele konseptet med klikkertrening ser jeg ikke fungerer like bra på alle hunder - spesielt hvis de er litt på høygir/stresset fra før.
Gjest FiskenBlub Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Prøvde klikkertrening på min 7 år gamle hund når han var ca 1 år. Klikkeren likte han ikke og han ville heller ikke ta i mot godbiter Gått mye bedre uten klikker, han har lært et ord som betyr at han har gjort det riktig og får belønning
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #6 Skrevet 17. april 2013 Prøvde klikkertrening på min 7 år gamle hund når han var ca 1 år. Klikkeren likte han ikke og han ville heller ikke ta i mot godbiter Gått mye bedre uten klikker, han har lært et ord som betyr at han har gjort det riktig og får belønning Klikkertrening handler ikke om klikkere, det går ut på det samme om du trener på samme måte og bare bruker et ord eller en lyd. Anonym poster: b5301a84894ebdea7ff32fcf83f2715a
Hills Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 greia med klikkeren er at hundefører skal kunne time belønningen til nøyaktig rett tidspunk, med en belønningslyd som er konsekvent og helt lik, hver gang. våre ord og lyder kan variere i tonefall,selvom vi ike selv registrerer det. ett klikk skal komme NØYAKTIG i det hunden utfører atferden man ønsker, og skal ALLTID etterfølges av en godbit/lek/belønning. mange tror man kan fade ut belønning etter klikk,eller la hunden "vente" lenger på belønningen. dette blir helt feil.og klikkeren mister sin hennsikt. belønningen skal skje med en gang etter ønsket atferd utføres. Mman kan også shape inn en øvelse ved å klikke inn flere momenter som settes sammen til en hel øvelse. Ved å klikke inn target med labb,snute osv, kan man videreføre dette til veldig mye spennende. Det viktigste er egentlig at fører klarer å time rett,slik at belønning kommer til rett tid. man kan trene seg ved å hive en ball i veggen,klikke for hver gang ballen treffer veggen, osv. det er veldig viktig å være nøyaktig i dette arbeidet,da blir resultatet best. jeg er utdannet klikkertrener, og bruker dette som ett fint hjelpemiddel i treningen av mine hunder.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 greia med klikkeren er at hundefører skal kunne time belønningen til nøyaktig rett tidspunk, med en belønningslyd som er konsekvent og helt lik, hver gang. våre ord og lyder kan variere i tonefall,selvom vi ike selv registrerer det. ett klikk skal komme NØYAKTIG i det hunden utfører atferden man ønsker, og skal ALLTID etterfølges av en godbit/lek/belønning. mange tror man kan fade ut belønning etter klikk,eller la hunden "vente" lenger på belønningen. dette blir helt feil.og klikkeren mister sin hennsikt. belønningen skal skje med en gang etter ønsket atferd utføres. Mman kan også shape inn en øvelse ved å klikke inn flere momenter som settes sammen til en hel øvelse. Ved å klikke inn target med labb,snute osv, kan man videreføre dette til veldig mye spennende. Det viktigste er egentlig at fører klarer å time rett,slik at belønning kommer til rett tid. man kan trene seg ved å hive en ball i veggen,klikke for hver gang ballen treffer veggen, osv. det er veldig viktig å være nøyaktig i dette arbeidet,da blir resultatet best. jeg er utdannet klikkertrener, og bruker dette som ett fint hjelpemiddel i treningen av mine hunder. Etter min mening er vel noe av det som kan være stressende på noen hunder, det at klikkertrening også betyr at hunden skal tilby riktig adferd. Hunden skal altså selv "finne ut" hva den skal gjøre for å få belønning. Dette kan vel i seg selv være stressende når man må prøve "alt" for å lykkes, noe som igjen gjør at hunden kan bli stresset og frustrert hvis denne pågår lenge av gangen. Anonym poster: 12b02e2a9f037eee7867051cfaa48254
Favole Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 jeg er utdannet klikkertrener, og bruker dette som ett fint hjelpemiddel i treningen av mine hunder. Har sikkert spurt deg før, men hvor har du utdanningen fra? Har så lyst til det selv!
Hills Skrevet 18. april 2013 #10 Skrevet 18. april 2013 Har sikkert spurt deg før, men hvor har du utdanningen fra? Har så lyst til det selv! Familiehunden hundeskole v/Knut Ett spennende og lærerikt år!
Favole Skrevet 18. april 2013 #11 Skrevet 18. april 2013 Familiehunden hundeskole v/Knut Ett spennende og lærerikt år! Okei Synd det er så langt unna, men om det er helgesamlinger går det jo kanskje an. Men det finnes jo mange utdanninger rundt omkring da!
Gjest Rosetorne Skrevet 18. april 2013 #12 Skrevet 18. april 2013 (endret) Jeg har valgt å ikke bruke klikker, siden det var det de faktisk anbefalte på hundeskolen. Jeg bruker godbit og "værsågod" i stedet. For hva gjør man dersom man glemmer å ta med seg klikkeren, og hunden kun responderer på den? Synes selv det blir formekanisk også. Hunder kan lære like bra med positiv trening uten klikker (men med leke eller godbit). Flk som trener delfiner og spekkhuggere bruker jo ikke klikker, kun godbit (fisk). Og de får dem jo likevel til å gjøre flotte triks. Det er bare å lese seg opp på atferdspsykologi, operant betinging og klassisk betinging. Endret 18. april 2013 av Rosetorne
Hills Skrevet 19. april 2013 #13 Skrevet 19. april 2013 greia her er ikke å henge ut andre typer hundetrening og si at klikkeren er løsningen på alt, det som er poenget med denne treningsformen er å kunne være presis og konsekvent med belønningen, spesielt når man skal shape inn diverse atferder og MÅ time korrekt for å i det heletatt kunne belønne på rett tidspunkt. En vesentlig ting som mange hundeskoler,privatpersoner og andre har glemt, er at vi fint kan trene hundene våre uten klikkeren. klikkeren er ett betinget hjelpemiddel for å forme en atferd,for å presisere for hunden HVA vi ønsker og NØYAKTIG hvordan. deretter skal vi ha systemkontroll på øvelsene,og hunden skal kun utføre øvelsene når den får beskjed om det. vi trenger ikke en klikker i vår daglige håndtering av hunden, for å få den til å utføre det vi ønsker, nettopp fordi klikkeren er nødvendig i innlæringen av nye øvelser,eller for å forbedre momenter. stemmen kanogså fungere NESTEN like fint,og er også ett flott hjelpemiddel vi har. som jeg har sagt tidligere så er klikkeren kort og presis,og en fin indikator til hunden på korrekt atferd. jeg bruker selv flere metoder i min hundetrening,og ikke "bare" klikkertrening. Men skal jeg lære inn noe nytt,eller arbeide med forbedring av momenter,da kommer klikkeren til stor nytte.
Sugerøret Skrevet 21. april 2013 #14 Skrevet 21. april 2013 Har trent med klikker. Synes det blir flesk på smør opplegg.OG ikke minst ha med den klikker'n over alt,det er ikke min sterkeste side.. Jeg synes det å klikke, hente go bit, gi gobit - tar for lang tid.Min blir skikkelig utålmodig når vi bruker klikker. Så jeg har kutta ut
LexSuperior Skrevet 23. april 2013 #15 Skrevet 23. april 2013 Jeg prøvde klikker for to år siden, men jeg var rett og slett ikke flink til å øve selv på å time klikkeren og heller ikke på å ta den med ut så da droppet jeg det. Har tenkt å begynne igjen nå som vi har begynt på mer avanserte ting. Har også hørt at det er gull verdt på agility banen..
vimse Skrevet 23. april 2013 #16 Skrevet 23. april 2013 Jeg presenterte klikkeren da hunden var bitteliten, og har brukt den litt igjen nå da ting stoppet litt opp for oss. Den har vært som gull for min del, og synes ikke det har vært vanskelig å balansere klikk, skryt og godbit. Men det er viktig det som blir sagt om timing. Jeg har bommet litt på det på holde-delen i apporteringen, og må jobbe ekstra med det nå. Jaja, jeg i alle fall lært av min egen feil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå