AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Har to katter, en pusi på ca 4 år og en mons på 2 år. De er begge sterilisert/kastrert. Har vært plaget nå de siste to årene med at en av de to markerer inne. Markeringen foregår i yttergang og gangen innenfor. Blir fryktelig frustrert, er ikke bare bare og lokalisere eksakt hvor lukta kommer fra heller! Slik at man får vasket området. Men vet at det er snakk om urinmarkering/spraying for jeg har klart å finne det noen ganger. Har katteluke, og har lest at det kan føre til markering pga. utrygghet blant katt, men har ikke så lyst å sperre den av heller nå når både de og jeg har blitt vant til den. Spesielt når man bor alene og jobber nesten full tid. Har kjøpt Feliway diffuser som visstnok skal hjelpe. Får den i posten om noen dager. Hadde vært morsomt om noen har prøvd denne og vil dele litt erfaringer? Eller ellers om man har vært i lignende situasjon. Noe annet som hjelper? http://www.apotekhje...=4&prodid=44031 Anonym poster: ff3bb261c056faa52d88bdccc86c7655 Anonym poster: ff3bb261c056faa52d88bdccc86c7655
CathFoto Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 Kartlegge årsakene er en god start. - Er de kastrert? - Har det skjedd noen forandringer i hjemmet? - Prøvd å flytte kassen? - Prøvd å bytte sand? - Rydder du kassen ofte nok? - Har du vært hos dyrlegen?
CathFoto Skrevet 16. april 2013 #3 Skrevet 16. april 2013 Glemte egne erfaringer. Min Pus2 begynte plutselig å tisse inne, mest på samboerens klær, men en gang tisset han på meg når jeg sov. Dyrlegen skrev ut lykkepiller, men jeg var skeptisk. Flytting av kasse gjorde det bedre, men det sluttet først da vi flyttet, han var rett og slett usikker på leiligheten vi bodde i.
Tesss Skrevet 16. april 2013 #4 Skrevet 16. april 2013 TS her Var ikke meningen å poste som anonym Har ikke kattesand til de. De er utekatter begge to og gjør i fra seg ute De er begge kastrerte. Vil tro markeringen kan ha noe med utrygghet i hjemmet og gjøre ja, eller ute(Har noen ukastrerte nabokatter som lusker rundt her, og i noen tilfeller kommet inn i huset via katteluken) her hjemme så pusser husverten opp huset jeg bor i. Ting har tatt laang tid så det blir nok mye rare lukter og uvante omgivelser for dem. Kattene får vaksiner en gang i året og samtidig helsesjekk. Monsen var nylig inne på utredning da han har hatt en infeksjon, mulig i mage/tarm området. De er friske og raske begge to nå, de har verken lagt på seg eller gått ned i vekt. Og det er jo en indikator på at ting er greit:) Tror sprayingen har noe med psyken og gjøre. Noe gjør dem tydeligvis utrygge. Men å finne ut hva som er grunnen er litt verre
CathFoto Skrevet 17. april 2013 #5 Skrevet 17. april 2013 Begynn med en kattedo inne, det er alltid lurt å ha.
Tesss Skrevet 9. mai 2013 #6 Skrevet 9. mai 2013 Oppdatering: Har fått diffuseren på plass nå, og synes faktisk ting har blitt mye bedre. Den oppnår full effekt om ca. en uke og er så langt svært fornøyd. Kan jo være tilfeldigheter, men håper på at dette hjelper :D
Brunhilde Skrevet 9. mai 2013 #7 Skrevet 9. mai 2013 Er du sikker på at det er dine katter og ikke uvelkomne gjester som markerer? Jeg valgte kattedør med chipleser for å unngå nettopp det problemer, ingen andre katter enn mine egne kan komme inn. Venninnen min har dør uten chip og har også problem med markering. Husk at kastrerte hannkatter ikke lukter hannkattpiss når de tisser, så om det er den lukten du kjenner, så er det kanskje en nabopus som har vært på færde?
Tesss Skrevet 9. mai 2013 #8 Skrevet 9. mai 2013 Ja, det var det jeg trodde i begynnelsen men fikk sett den ene pusen min markere på gressklipperen ute. Hun blir mye jaget på av nabokattene, så tenkte kanskje det kunne være henne. Hun virker litt stressa når hun er inne. Men jeg er ikke helt sikker, begynner det igjen slik det var kommer jeg nok til å stenge katteluken for å se om det blir bedre av det !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå