AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Idag var jeg og mamma på vei matbutikken, og vi skulle begge ha noe hver for oss. Mamma hadde fortalt at samboeren hennes ikke betaler noe for seg hjemme, hverken husleie eller mat, og mamma lurte på om jeg kunne betale matvarene for henne ... Jeg har selv dårlig råd, og hadde egentlig ikke råd til å betale for henne ... så jeg sa at nei, da måtte samboeren hennes betale. Jeg ble veldig opprørt over dette, og fikk dårlig samvittighet, men jeg ble også sint, for mamma hadde ikke hatt så dårlig råd om denne samboeren hennes hadde betalt sin del av husleien og sin del av maten... Hadde jeg betalt for mamma, hadde det betydd at jeg betalte for denne samboeren! Mamma hadde uansett litt penger på kortet, så hun fikk betalt det hun trengte ... Hva skal jeg gjøre? Jeg får ikke sove fordi jeg er så bekymret for mamma og at denne samboeren hennes bare utnytter henne! Anonym poster: b738d6a4b69da46cfcdedcd27941b2eb
Gjest O___o Skrevet 14. april 2013 #2 Skrevet 14. april 2013 (endret) Den største bjørnetjenesten du kan gjøre for deg selv og dine barn, er å flytte vekk, ta deg en utdannelse og forsøke å etter beste evne, aldri havne i en slik situasjon selv. Endret 14. april 2013 av O___o 1
Gjest Eurodice Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Den største bjørnetjenesten du kan gjøre for deg selv og dine barn, er å flytte vekk, ta deg en utdannelse og forsøke å etter beste evne, aldri havne i en slik situasjon selv. Du misforstår hva en bjørnetjeneste er. Ta vekk "bjørne" foran "tjenesten", så blir det mening i setningen. 17
Chien Skrevet 14. april 2013 #4 Skrevet 14. april 2013 Dette er MOREN din! Jeg syns helt klart du kunne betalt for maten hennes også, om hun spurte deg om det. Og hun må ha vært rimelig desperat om hun spurte om noen sånt. I hvert fall om det er første gangen hun har spurt om det. Jeg syns du skal prate med moren din om dette. Det er urimelig at samboeren ikke kan betale noen ting, sånn at moren din får dårlig økonomi, ja, det har du helt rett i. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #5 Skrevet 14. april 2013 Den største bjørnetjenesten du kan gjøre for deg selv og dine barn, er å flytte vekk, ta deg en utdannelse og forsøke å etter beste evne, aldri havne i en slik situasjon selv. En bjørnetjeneste er når du forsøker å gjøre noen en tjeneste og dette slår helt motsatt ut. Noe velment som fører til noe negativt for den du forsøker å hjelpe. Selve begrepet henspiller på tanken om en tam bjørn som prøver å slå vekk en flue fra sin eiers ansikt. Det fører naturlig nok til mer skade enn glede, selv om det er godt ment. Beklager å spore av et øyeblikk, men jeg har lovet meg selv å ikke la enda flere bruke det ordet feil. Anonym poster: aa710d8627d4445a2eed18f9fef523a6 10
Gjest O___o Skrevet 14. april 2013 #6 Skrevet 14. april 2013 Du misforstår hva en bjørnetjeneste er. Ta vekk "bjørne" foran "tjenesten", så blir det mening i setningen. du har helt rett.
Gjest O___o Skrevet 14. april 2013 #7 Skrevet 14. april 2013 jeg har lovet meg selv å ikke la enda flere bruke det ordet feil. Anonym poster: aa710d8627d4445a2eed18f9fef523a6 Godt du kjemper de viktige kampene. 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #8 Skrevet 15. april 2013 Godt du kjemper de viktige kampene. Takk. Jeg begynner i det små. First we take bjørnetjenester, then we take Berlin. Anonym poster: aa710d8627d4445a2eed18f9fef523a6 12
Gjest O___o Skrevet 15. april 2013 #9 Skrevet 15. april 2013 Takk. Jeg begynner i det små. First we take bjørnetjenester, then we take Berlin. Anonym poster: aa710d8627d4445a2eed18f9fef523a6 Ta og & å i samme slengen 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #10 Skrevet 15. april 2013 Bor han hos henne uten å betale noe? Verken mat til seg selv eller husleie? I så tilfelle er det jo ren utnytting, og moren din må sette foten ned. Anonym poster: 69c5667c00fbd11be83af400c641f4e2 1
Pengebingen Skrevet 15. april 2013 #11 Skrevet 15. april 2013 Jeg synes du gjorde det eneste riktige ved å si nei. Det er forståelig å ha dårlig samvittighet, det er jo moren din. Samtidig er det hun som velger å være den situasjonen hun er i, kanskje konfliktsky(?), som ikke krever noe av samboeren. Det er jo faktisk hennes valg å la han bo hos seg gratis. Det er mulig å kaste ut slike folk om man vil. Hun er kanskje i ferd med å oppdage at situasjonen ikke er normal eller bra for henne, og hadde du bare betalt, og hun er konfliktsky hjemme, kunne det blitt en enklere løsning for henne enn å rydde opp i det som må ryddes opp i. Derfor er det ikke slemt av deg å si nei i denne situasjonen, du har helt rett i det du tenker. Det vil bare være i bidra til en dårlig situasjon for moren din, noe alle selvsagt vil unngå. Du ga henne et viktig signal om at det er hun selv som må ordne opp i dette. Og det er nok det beste du kan gjøre for henne. Du kan jo følge opp med en prat med din mor å fortelle henne hvor bekymret du er for henne, økonomisk (og andre ting muligens?), når hun ikke krever at samboer betaler for seg. Hadde hun hatt råd til det så ok, men har hun ikke det må jo noe være galt...Fortell henne at du er bekymret og at du er på hennes side hvis noe er vanskelig som hun ikke tør ta seg av (er han kontrollerende? Voldelig? Jeg vet ikke, han er i alle fall ikke normal). Da vet hun hvor hun har deg, og du har etter mitt syn gjort alt du bør gjøre. Etter det er det jo hennes liv som hun gjør hva hun vil med. Men å fore en dysfunksjonell økonomisk situasjon med mer penger har ingenting for seg. 3
Rosalie Skrevet 15. april 2013 #12 Skrevet 15. april 2013 Det er da ikke din jobb å forsørge samboeren hennes, for å sette det på spissen. Når situasjonen er som den er, så gjorde du det eneste rette, tenker jeg. Moren din er en voksen kvinne som må kjempe sine egne kamper. Du kan være god støtte for henne i kampen hun har fremfor seg, men jobben overfor samboeren sin må hun ta selv.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #13 Skrevet 15. april 2013 Ja, jeg vet det har skurret der ganske lenge der.. Samboeren hennes får utbetalt 17 000 etter skatt, og alt blir borte hver mnd. Når mamma konfronterer han, blir han sint og vil ikke prate. Mamma mistenker at han betaler så mye han kan ned på sin egen gjeld, men det er feil å la det gå utover mamma sin økonomi. Mamma har ingeting med hans gjeld å gjøre. De leier en leilighet sammen, og mamma må betale alt av husleie og mat og strøm osv, og sitter igjen med 0 her mnd. Hun har også brukt av et lite lån hun har for å få endene til å møtes. Lillesøstern min bor fortsatt hjemme, og dette går utover henne. Mamma har ikke råd til å gi søstern min det hun trenger fordi hun må fø på samboeren sin ... Han kan f.eks bli sur og tverr når mamma kjøper mat til lillesøstern min, fordi han mener mamma ikke har råd til det .. så lillesøstern min har blitt ganske tynn i det siste... Jeg har pratet med mamma og lillesøstern min, og mamma sier at om han ikke begynner å betale for seg innen neste lønning, så skal hun kaste han ut. Anonym poster: b738d6a4b69da46cfcdedcd27941b2eb 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #14 Skrevet 15. april 2013 Hadde mamma absolutt ikke hatt noen penger, hadde jeg betalt maten hennes. Men hun hadde penger til maten, så det gikk bra. Men det fristet ikke å betale for maten hennes, ikke fordi hun og lillsøstern min skulle spise av den, men fordi samboeren hennes skulle spise av den. Anonym poster: b738d6a4b69da46cfcdedcd27941b2eb
leirbål Skrevet 15. april 2013 #15 Skrevet 15. april 2013 Husker jeg riktig når du har skrevet en tråd om moren din og samboeren før? Da lovet hun vel også å kaste ham ut?
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #16 Skrevet 15. april 2013 Husker jeg riktig når du har skrevet en tråd om moren din og samboeren før? Da lovet hun vel også å kaste ham ut? Ja, jeg skrev en tråd for en tid tilbake. Hun har lovet mange ganger å kaste han ut, men hun kommer med tomme trusler, og han sitter godt i stolen og koser seg... Nå virker det som om mamma har tenkt å si opp hele leiligheten, det står i hennes navn, og da må han jo bare flytte. Anonym poster: b738d6a4b69da46cfcdedcd27941b2eb
leirbål Skrevet 15. april 2013 #17 Skrevet 15. april 2013 Håper hun gjør det nå da. Utifra det du skrev nå er jeg glad du ikke betalte maten. Det hadde gjort det lettere for henne å fortsette som før. Jeg synes mest synd på lillesøsteren din. Hvor gammel er hun? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #18 Skrevet 15. april 2013 Håper hun gjør det nå da. Utifra det du skrev nå er jeg glad du ikke betalte maten. Det hadde gjort det lettere for henne å fortsette som før. Jeg synes mest synd på lillesøsteren din. Hvor gammel er hun? Hun er 17, og går 2.året på vgs. Anonym poster: b738d6a4b69da46cfcdedcd27941b2eb
leirbål Skrevet 15. april 2013 #19 Skrevet 15. april 2013 Ok. Da er hun ikke helt liten lenger. Har hun vurdert å ta seg en liten jobb og få seg litt penger selv som hun kan bruke på seg selv? (Mat, klær ol.) Det vil nok bli vanskelig for henne å stå imot presset ifra moren og stefaren din om å gi dem alle pengene, men om lønnen går til en konto du disponerer, så kan du overføre til hennes konto når hun skal handle til seg selv? Du kan ha flere kontoer i samme bank, da kan du overføre på sekunder.
Bjørn88 Skrevet 16. april 2013 #20 Skrevet 16. april 2013 Din mor burde kaste samboeren på hue å rævva ut av leiligheten sin og således få en mye bedre økonomi, en bedre og enklere hverdag og en triveligere hverdag utifra hva du skriver. At du ønsker å hjelpe din mor og søster, men ikke hennes samboer er jo i grunn en fin tanke, men om du selv har dårlig råd bør ikke du stelle istand et økonomisk uføre for deg selv ved å hjelpe din mor. Blir litt feil hvis du må selge hus og hjem/ta opp lån etc for å betale din mors mat p.g.a at hennes samboer er en økonomisk katastrofe, hadde du hatt penger å avse hadde det vært en annen sak, men ikke skyt deg selv i foten ved å hjelpe de hvis du ikke har råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå