Gå til innhold

Forståelig at jeg ikke ønsker at barna mine skal møte bestefaren sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp hadde jeg et anstrengt forhold til faren min, spesielt i tenårene. Han spionerte på meg når jeg var halvnaken/naken. Han prøvde å ta på meg, og han låste opp badedøren fra utsiden for å se meg naken i dusjen...

Ellers kunne han bli sint og irritert for ingenting, og om jeg satte meg imot han ble han sint på meg og ga meg dårlig samvittighet.

Mamma ville ikke se det som skjedde, og det var lite tak i henne...

Hele barndommen ble ødelagt.

Vel, jeg ønsker ikke at barna mine skal ha kontakt med han pga alt han gjorde mot meg. Barna spør etter besteforeldrene sine, og de har kun kontakt med min samboer sine foreldre, ikke mine.

Eller burde jeg det? Tenk om han gjør det samme mot barna mine?

Anonym poster: d264c09ae1a9ca7e92cfc09be66d6e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han gjør ikke det samme mot barna dine - fordi du er der og forhindrer det. De skal ikke dusje der...

Du må nesten bare kjenne på det der selv, hva som er greit for deg. Hvis du ikke ønsker at de skal ha kontakt så sier du bare at det ikke passer.

Gjest Blomst83
Skrevet

JA.Forståelig.Er selv et utsatt for overgrep av far i barndommen,og hvis jeg hadde hatt barn hadde ikke de fått se han.Men i mitt tilfelle ble han fratatt all tilsynsrett når jeg var 5,så er kanskje litt "lettere" for eg å ta det standpunktet når jeg ikke har hatt sammvær med han selv gjennom hele oppveksten.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke vil ha ham i nærheten av barna dine.

• Liker 3
Gjest Rosetorne
Skrevet (endret)

Ja, det er helt forståelig! Man ønsker ikke å utsette sine barn for en potensiell overgriper. Håper du fikk hjelp til å bearbeide dette.

Og foreldrene dine har egentlig bare seg selv å takke; din far for at han utsatte deg for overgrep (og omsorgssvikt, ingen far som bryr seg om barnet oppfører seg sånn), din mor for å være unnlatende og ikke beskytte deg. Da er konsekvensen at de ikke får se barnebarna.

Om du og din mor fikk en slags forsoning - det måtte i så fall være om hun virkelig tok innover seg hva som din far utsatte deg for og uttrykte anger - så kunne kanskje hun sett barnebarna?

Endret av Rosetorne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig forståelig. Du er voksen nå - du bestemmer. Ikke ha dårlig samvittighet for valgene du tar nå. Det du beskriver er veldig skummelt. Ville ikke latt mine barn bygge relasjoner til noen jeg ikke stoler på selv, særlig ikke mtp det faren din gjorde. Det er ikke sikkert du er der alltid - hva skjer da?

Anonym poster: 8c23a26bb2cb28cccda4853f12cf4f1e

• Liker 1
Skrevet

mener at du kan ta med barna og besøke.bestefaren deres, men aldri la han passe dem alene.

AnonymBruker
Skrevet

mener at du kan ta med barna og besøke.bestefaren deres, men aldri la han passe dem alene.

Det står også at han blir sint for hver minste lille ting. Det er ikke forenelig med barnebesøk, spør du meg.

TS: du skylder ikke faren din noen ting. Han har ikke automatisk rett på å være med barna dine fordi han er halvparten av ditt genetiske opphav. Tvert imot har han frasagt seg alle slike goder når han behandlet deg slik han gjorde.

Anonym poster: 40e45fe46d3b99fa36d29422ee31207d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det står også at han blir sint for hver minste lille ting. Det er ikke forenelig med barnebesøk, spør du meg.

TS: du skylder ikke faren din noen ting. Han har ikke automatisk rett på å være med barna dine fordi han er halvparten av ditt genetiske opphav. Tvert imot har han frasagt seg alle slike goder når han behandlet deg slik han gjorde.

Anonym poster: 40e45fe46d3b99fa36d29422ee31207d

Jeg er veldig enig i dette!

Anonym poster: 8c23a26bb2cb28cccda4853f12cf4f1e

Skrevet

Helt forståelig. Bare følg magefølelsen din!

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Det er du som er mor og ansvarlig foreldre. Dersom du ikke er komfortabel med å la ungene treffe bestefar så er du i din fulle rett. Det er også din plikt å fortelle barna dine hva som har skjedd når de er gamle nok. Det er også din plikt å beskytte barna dine. Dersom du er redd for at barna er i fare på noe som helst måte er du ansvarlig for å forhindre at noe skjer. Da er det best å holde seg unna.

Vi er ikke pliktig til å sosialiserer med overgripere bare fordi de er familie. Hold deg unna.

AnonymBruker
Skrevet

Ja du har all rett til å holde barna dine unna dine foreldre.

Min far har aldri sett mine barn og får aldri se dem. Jeg er ikke utsatt for overgrep, men det er andre grunner til at dette ikke skjer.

Besteforeldre har ingen rett til å se sine barnebarn. Og vi som foreldre har all plikt til å gjøre det beste for våre barn.

Synes du med god samvittighet kan holde barna unna dine foreldre :) De har besteforeldre hos samboeren din. Den dagen de er store nok kan du forklare dem hvorfor om du vil.

Anonym poster: 351daa8699d20fd164ded13b86e1d38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har veldig godt forhold til min mann sine foreldre, og kaller de for bestefar og bestemor.

Jeg tenker det holder.

Dessuten oppførte faren min seg alltid fint når vi hadde besøk, så jeg oppfordret de alltid til å ha besøk så ofte de kunne. I feriene kunne vi ha besøk hele tiden, av besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn, og da følte jeg meg alltid trygg.

Når burde man fortelle barna sine om vond og traumatisk barndom?

Skrevet

Da jeg vokste opp hadde jeg et anstrengt forhold til faren min, spesielt i tenårene. Han spionerte på meg når jeg var halvnaken/naken. Han prøvde å ta på meg, og han låste opp badedøren fra utsiden for å se meg naken i dusjen...

Ellers kunne han bli sint og irritert for ingenting, og om jeg satte meg imot han ble han sint på meg og ga meg dårlig samvittighet.

Mamma ville ikke se det som skjedde, og det var lite tak i henne...

Hele barndommen ble ødelagt.

Vel, jeg ønsker ikke at barna mine skal ha kontakt med han pga alt han gjorde mot meg. Barna spør etter besteforeldrene sine, og de har kun kontakt med min samboer sine foreldre, ikke mine.

Eller burde jeg det? Tenk om han gjør det samme mot barna mine?

Ikke ta barna med til bestefar. Det hjelper ikke at du er med og passer på, som noen i tråden sier. For hvis du tar med barna dit og later som om alt er i orden, så vil barna dine få tillit til din far, og du vet aldri når han kan utnytte det. Dessverre er det mange barn som har blitt misbrukt av sine besteforeldre. Ikke la det skje med dine.

Når barna dine etterlyser sin bestfar, så fortell at dere ikke besøker ham fordi han er slem. Det er ikke sikkert at du skal fortelle dem hva han har gjort. At han er slem er grunn god nok.

Dessuten har du vel neppe lyst til å utsette deg selv for å omgås ham heller?

Skrevet

Ikke la dem møte han.

Som andre brukere har nevnt, så kan faren dun bygge opp et tillitsforhold til barna dine, som han senere kan utnytte til å få barna på tomannshånd senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...