Gå til innhold

Ego å adoptere selvom man kan få barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her om dagen annonserte en venninne av meg at de har kommet med på listen over å adoptere et norsk barn, og at dette kan skje i morgen, neste uke eller om et år. Altså når som helst. Hun er nygift og kan helt fint få egene barn så vidt de vet, dette handler altså om et ønske om å gi et vanskeligstilt barn ett bedre liv. Vi var fire venninner tilstede da hun sa dette og det hele utviklet seg til en ubehagelig og ekkel situasjon. Det har seg nemlig slik at hun ene venninnen vår ikke kan få barn på den naturlige måten. Hun og mannen har vært gjennom diverse metoder både i norge og danmark uten hell. De har prøvd å komme gjennom nåløyet for adopsjon i norge, men har ikke lykkes. Grunnen til det vet jeg ikke. Hun ble hvertfall veldig irritert over at hun andre tok opp en plass når hun heller kan få sine egne barn. Venninnen som skal adoptere er gift med en som er adoptert selv og det er derfor de vil adoptere siden han har så god efaring med å være adoptivbarn. De begynte å krangle,å gråte og tilslutt stormet de til hvert sitt og vi andre ble sittende igjen med blandet følelser.

Jeg selv er veldig usikker på hva jeg føler i denne saken og vil derfor høre med dere. Hva syntes dere? Er det feil av hun som ikke kan få barn å reagere høyt? Er det feil og egoistisk å adoptere når man ganske sikkert kan få egen barn?

Anonym poster: 02686de88df282ae6bc8511f6d2eaad2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes langt flere barn uten foreldre enn det finnes voksne som vil adoptere, så nei, det er ikke egoistisk, det er fantastisk.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Må bare si; selv om man står på liste for innenlandsadopsjon er det slett ikke sikkert at de får barn, de kan kun stå i kø i ett år. Hvis de ikke har fått tildelt barn innen da, blir de fjernet fra listen.

Anonym poster: 4fbf3e389724f2055b34c1fe548799ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes langt flere barn uten foreldre enn det finnes voksne som vil adoptere, så nei, det er ikke egoistisk, det er fantastisk.

Ja men av norske barn så er det veldig mange fler som vil adoptere enn det er barn som trenger å bli adoptert bort. Det er her problemet til min barnløse venninne ligger, at dette paret som kan få egne barn tar opp en plass for så mange infertile par som ønsker å adoptere et norskt barn. Hilsen ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, egoistisk er det ikke.

Men litt spesielt at hun har fått plass i køen for norsk adopsjon, det er jo svært, svært få barn som kan adopteres innenlands. Kanskje de har takket ja til å få et litt eldre barn eller barn med spesielle behov? Er den barnløse venninnen i så fall like interessert i det?

Anonym poster: 2e4f317d2e2193bc2c57e9ec93599f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke feil. Spør du meg er det mer umoralsk og egoistisk å sette flere barn til en verden som allerede er overbefolka og hvor det fins så mange foreldreløse barn, kun for å føre sine egne gener (og ofte sykdommer) videre. Men jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt må adoptere et norsk barn, hadde jeg adoptert ville jeg da ikke brydd meg om hvilket land barnet kom fra. At hun venninnen din ble godtatt men ikke hun andre venninnen, har jo ingenting å gjøre med at hun første venninnen har "opptatt en plass i køen", men at hun sistnevnte venninnen ikke oppfylte enkelte krav. Kan skjønne hun syntes det var bittert, men å beskylde venninnen for at det er hennes feil og egoistisk blir bare dumt.

Anonym poster: 5d4b08176dfb61e5734f914988ec0d3e

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes at det er flott at folk adopterer, selv om de kan få egne barn. Det er på ingen måte egoistisk å ta til seg et barn som allerede finnes i forhold til det det er å lage nye.

Før jeg fikk barn hadde jeg planlagt at når tiden var inne for barn, så ville jeg adoptere, men nå har jeg 4 egenproduserte, da jeg fikk førstemann 10-12 år før min opprinnelige plan, og da var det like greit å fortsette med noen søsken. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DET er vel en sannhet med modifikasjoner, all den tid det folk faktisk står i kø for å adoptere. Det er mange barn uten foreldre - ja! men veldig mange av de barna er ikke tilgjengelig for adopsjon.

• Liker 10
Skrevet

Nei, det er så langt fra feil å adoptere som det kan få blitt, selv om man kan få egne barn. Mange velger både å adoptere, og å få biologiske barn.

Nå kan nok mange rare ting tilskrives ustabil emosjonell situasjon hos venninnen din som prøver, men det får da være måte på. Jeg hadde forventet en unnskyldning hvis jeg var venninne#1.

• Liker 2
Skrevet

Ja men av norske barn så er det veldig mange fler som vil adoptere enn det er barn som trenger å bli adoptert bort. Det er her problemet til min barnløse venninne ligger, at dette paret som kan få egne barn tar opp en plass for så mange infertile par som ønsker å adoptere et norskt barn. Hilsen ts.

Det er ingen menneskerett å få barn, og hvis venninnen din ikke har kommet gjennom nåløyet burde hun i det minste være glad for at det står andre foreldre der klare til å ta i mot et barn.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nei, egoistisk er det ikke.

Men litt spesielt at hun har fått plass i køen for norsk adopsjon, det er jo svært, svært få barn som kan adopteres innenlands. Kanskje de har takket ja til å få et litt eldre barn eller barn med spesielle behov? Er den barnløse venninnen i så fall like interessert i det?

Anonym poster: 2e4f317d2e2193bc2c57e9ec93599f2c

Det er snakk om spedbarn og kun det. De ønsker ikke å adoptere et eldre barn. Grunnen til at de ble godkjent er god økonomi med faste jobber, unge i slutten av 20-årene og nygifte. Langt og stabilt forhold og ikke minst tror jeg det telte mye at han er adoptert og er medlem av diverse foreninger for ditten og datten. I det hele tatt er de et drømmepar kan du si. Ts.

• Liker 1
Skrevet

Venninnen din som ikke får adoptere hadde ikke fått noe mere lov om den andre venninnen hadde valgt å la være. Likevel blir hun sur.

Jeg tenker at hun mest er lei seg, ikke ser klart og projiserer det over på en uskyldig tredjepart.

Det er ikke egoistisk å ville adoptere. Det står en hel haug i kø, ja, men disse kan alle øke sjansene sine om de er villige til å adoptere en fra utlandet, og der er det mange fler som behøver adopsjon enn det finnes foreldre som vil ha dem.

Bare for å sette det litt i perspektiv.

Så hører det med at det norske adopsjonssystemet er treigt. Dette er ikke noe dine venner kan lastes for, og bør ikke føre til at mennesker som vil adoptere "flytter seg" fordi andre risikerer å måtte vente lengre eller søke på nytt.

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig er hun ikke egoistisk. Det er fint at de ønsker å adoptere. Imponerende forsåvidt også, at man orker den mølla der når man kunne valgt den biologiske metoden - som kan være både raskere, billigere og enklere...

Men jeg forstår jo veldig godt den andre venninnen. Hun er sannsynligvis veldig lei seg og tenker ikke klart. Hadde det ikke vært venninnen ville det vært noen andre som adopterte barnet. Hvis venninnen ikke adopterer vil jo ikke hun få barn uansett.

Dette handler ikke om riktig eller galt, egoistisk eller ikke, det handler om følelser som i grunnen er forståelige hos begge parter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke egoistisk å ville adoptere. Det står en hel haug i kø, ja, men disse kan alle øke sjansene sine om de er villige til å adoptere en fra utlandet, og der er det mange fler som behøver adopsjon enn det finnes foreldre som vil ha dem.

Nei, det er ikke sånn at det i utlandet sitter haugevis med unger og venter som er tilgjengelig for adopsjon. Det er stor sjanse for å få et barn, ja, men ventetiden er laaaang og noen opplever faktisk at de må vente så lenge at godkjenningen går ut eller de blir for gamle. Så det er ikke så enkelt som du sier her.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke sånn at det i utlandet sitter haugevis med unger og venter som er tilgjengelig for adopsjon. Det er stor sjanse for å få et barn, ja, men ventetiden er laaaang og noen opplever faktisk at de må vente så lenge at godkjenningen går ut eller de blir for gamle. Så det er ikke så enkelt som du sier her.

Men det skyldes da ikke at det ikke finnes nok barn som er tilgjengelige for adopsjon? Syns jeg stadig ser reportasjer fra barnehjem om barn som venter og venter på å bli "den neste", men som aldri opplever å bli "valgt". Er vel heller det norske systemet som jobber for sakte (ellerfeil) - eller har jeg forstått helt galt her?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det skyldes da ikke at det ikke finnes nok barn som er tilgjengelige for adopsjon? Syns jeg stadig ser reportasjer fra barnehjem om barn som venter og venter på å bli "den neste", men som aldri opplever å bli "valgt". Er vel heller det norske systemet som jobber for sakte (ellerfeil) - eller har jeg forstått helt galt her?

Ja, systemet i mange land (inkludert Norge) bruker lang tid på prosessen, men det er det mange grunner til. Man vil jo feks sikre seg at de potensielle foreldrene er godt egnet og forstår at de får et barn med litt spesielle behov, uansett bakgrunn. Det er sårbare barn, dette her. Dessuten forsøker hjemlandet til barnet stort sett alltid å finne andre løsninger enn adopsjon, fordi det skal være siste utvei. Det medfører at barna generelt sett rekker å bli litt eldre enn tidligere før de blir adoptert. Noen barn blir heller ikke adoptert bort, ofte enten fordi de har veldig spesielle behov (sykdommer/skader) eller fordi de rekker å bli for gamle. Svært få ønsker å adoptere veldig store barn.

Ingenting av dette handler om at det er for få adoptivforeldre som venter.

• Liker 1
Skrevet

Ja, systemet i mange land (inkludert Norge) bruker lang tid på prosessen, men det er det mange grunner til. Man vil jo feks sikre seg at de potensielle foreldrene er godt egnet og forstår at de får et barn med litt spesielle behov, uansett bakgrunn. Det er sårbare barn, dette her. Dessuten forsøker hjemlandet til barnet stort sett alltid å finne andre løsninger enn adopsjon, fordi det skal være siste utvei. Det medfører at barna generelt sett rekker å bli litt eldre enn tidligere før de blir adoptert. Noen barn blir heller ikke adoptert bort, ofte enten fordi de har veldig spesielle behov (sykdommer/skader) eller fordi de rekker å bli for gamle. Svært få ønsker å adoptere veldig store barn.

Ingenting av dette handler om at det er for få adoptivforeldre som venter.

Nei, men det handler heller ikke om at det er for få barn.

Proppen i systemet er - systemet. Det er det det dreier seg om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det handler heller ikke om at det er for få barn.

Proppen i systemet er - systemet. Det er det det dreier seg om.

Når ventetidene går oppover, og systemet er det samme?

Skrevet

Når ventetidene går oppover, og systemet er det samme?

...og det fortsatt er barn som rekker å bli voksne på barnehjem uten å få adopsjon.

Da er det vel definitivt systemet det er noe galt med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er egoistisk i det hele tatt, synes det er flott! Mange barn her i verden som trenger gode foreldre. For å sette det helt på spissen, så er det vel mer egoistisk å få egne barn så lenge man kan adoptere?

Anonym poster: 2f2e9ab6d38701fb51abaf40bb483766

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...