Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags erfaring har dere med å selge leilighet selv, fordeler/ulemper?

Leiligheten bør være relativt lettsolgt. Normalt god standard, og ligger i en by med stor etterspørsel og lite tilbud for den type leilighet.

Anonym poster: 1d6b4708180e3e6b08cf5790e97b9be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg angrer på at jeg ikke solgte selv, måtte alikevel ha to private visninger før vi fikk solgt så alle de pengene melger fikk irriterer meg. Dere må jo uansett ta imot takstmann og fotograf selv så hvorfor ikke bestille dem selv også. Det er enkelt å legge dette ut selv på Finn og i avis. En advokat ordner det formelle.

Gjest celine
Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med bruk av megler :) Da jeg solgte for litt over et år siden, fikk jeg gode råd ang hva jeg burde gjøre, profesjonell fotograf og de nødvendige forsikringer. Alt foregikk etter boka, og jeg fikk god hjelp og forklaring på regelverk (og feller) rundt en kjøps- og salgssituasjon. Jeg endte opp med å få den prisen jeg ville ha for leiligheten. Det beste av alt - ingen telefoner fra kjøper i etterkant!

Nå ligger "min" gamle leilighet ute til salgs igjen. Der har den ligget et halvt år til samme pris som jeg solgte for. Bildene er tydelig tatt av beboer, og informasjon som megler pleier å innhente, er selvfølgelig ikke medtatt. For å få solgt, må selger gå kraftig ned i pris - antakeligvis mer enn meglerhonoraret. I mellomtiden løper husleien......

Det er alltid en utrygghet å kjøpe fra private som ikke vet akkurat hva de driver med (jeg ville ikke tatt sjansen). Velger man megler, får man en fagkompetanse som de færreste har selv.

Når det er sagt, er det ikke alle meglere som er like flinke som min. Vet om mange med dårlig erfaring også! Derfor er det viktig å ikke bare velge den første og beste, men tråle markedet og finne en som gir deg den servicen du ønsker.

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med bruk av megler :) Da jeg solgte for litt over et år siden, fikk jeg gode råd ang hva jeg burde gjøre, profesjonell fotograf og de nødvendige forsikringer. Alt foregikk etter boka, og jeg fikk god hjelp og forklaring på regelverk (og feller) rundt en kjøps- og salgssituasjon. Jeg endte opp med å få den prisen jeg ville ha for leiligheten. Det beste av alt - ingen telefoner fra kjøper i etterkant!

Nå ligger "min" gamle leilighet ute til salgs igjen. Der har den ligget et halvt år til samme pris som jeg solgte for. Bildene er tydelig tatt av beboer, og informasjon som megler pleier å innhente, er selvfølgelig ikke medtatt. For å få solgt, må selger gå kraftig ned i pris - antakeligvis mer enn meglerhonoraret. I mellomtiden løper husleien......

Det er alltid en utrygghet å kjøpe fra private som ikke vet akkurat hva de driver med (jeg ville ikke tatt sjansen). Velger man megler, får man en fagkompetanse som de færreste har selv.

Når det er sagt, er det ikke alle meglere som er like flinke som min. Vet om mange med dårlig erfaring også! Derfor er det viktig å ikke bare velge den første og beste, men tråle markedet og finne en som gir deg den servicen du ønsker.

Man må jo bruke advokat uansett så i forhold til sikkerhet så er det jo i orden. Fotograf og takstmann kan man fint bestille selv, trenger ikke megler til det.

Jeg har god erfaring med vår megler men ser nå i etterkant at jeg liker gjerne kunne solgt selv. Alt megler gjør kan en gjøre selv uten at det koster en hel masse penger.

Gjest celine
Skrevet

Man må jo bruke advokat uansett så i forhold til sikkerhet så er det jo i orden. Fotograf og takstmann kan man fint bestille selv, trenger ikke megler til det.

Jeg har god erfaring med vår megler men ser nå i etterkant at jeg liker gjerne kunne solgt selv. Alt megler gjør kan en gjøre selv uten at det koster en hel masse penger.

Da er det bare å finne en advokat som sikrer kjøpers interesse i like stor grad som selgers :) Det kan være en utfordring å få folk til å ville by like mye for en privatsolgt bolig som en meglersolgt - spesielt hvis advokaten fremstår som en som kun sikrer selger.

Så spørs det jo også om man skal selge en borettslagsleilighet eller selveier. Jeg vet iallefall at jeg ville hatt problemer med å innhente de samme opplysningene som megler i det borettslaget jeg var i tidligere, samt alt formelle i kontakten med nbbl.

Men selvfølgelig - det er en avveining man må ta. Det ene kan fort bli like riktig som det andre :)

Skrevet

Da det ble åpnet for privat salg så har advokatene visst å sko seg på dette. Derfor er det mange advokater som tilbyr nesten alt en megler gjør, bortsett fra at man gjør noe av arbeidet selv (visninger f.eks.). Noen advokater tilbyr sogar "full pakke" på det også.

Dette oppdaget jeg da jeg la det ut på mittanbud.no.

Jeg solgte privat en leilighet i 2005. Da betalte jeg en advokat 5000 kr for å ordne alt det juridiske og vi undertegnet papirene på kontoret hans. I dag er det rimeligste "tilbudet" jeg har fått fra advokat til å hjelpe med papirarbeidet 18.500 + mva.... Helt horribelt spør du meg! Men til tross for en total overpris fra advokatene, så kan det jo bli rimeligere enn megler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ingen fotograf, har ordentlig kamera og kan ta bilder selv (har god peiling på foto). Megler eller advokat må uansett blandes inn for selve oppgjøret og det juridiske, og det vil slik jeg har skjønt det ligge på rundt 15 000 kr (litt avhengig av hvem man velger).

Men dette med budrunder f.eks, vil det være vanskeligere å få i gang en skikkelig budrunde og få en god pris? Skal man kreve at alle budene kommer via sms slik at det er skriftlig og kan dokumenteres?

Anonym poster: 1d6b4708180e3e6b08cf5790e97b9be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...