AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 I en sammenkomst før helgen, så var der en tiåring. Han har en tendens til å kommentere hvordan folk ser ut. Eks er du ser gammel ut. Dette var til en 65 åring, ja personen har nok ikke så gode gener som andre. Var allerede rynkete i 40 årsalder, og så da aldrene ut. Selv om det er et barn, så kan en person bli fornærmet. Jeg syns kanskje en tiåring har lært hjemme at man kommenterer ikke folks utseende? 10 åringen spurte en mann hvor gammel han var. Personen svarte, og da kommenterte han at han så mye eldre ut enn hans far som var på samme alder. Så var det en dame der, hvor tiåringen syns hadde veldig stor rumpe, hans mor hadde ikke rumpe. Klappet en mann på hodet og opplyste at han hadde veldig lite hår. Dette skjedde ikke i løpet av en dag, men over noen dager. Jeg syns det var pinlig, og prøvde å dekke over. Foreldre prøvde å si " at sånn slutter du med" Om du ikke har lært det hjemme, så er det nok ikke slutt sånn plutselig. Anonym poster: 2f93dfa746a5fda4947b19dbfee181c9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #3 Skrevet 14. april 2013 Jeg har ihvertfall lært 5 åringen min at man ikke skal kommentere folks utseende og at vi ser forskjellige ut. Så ja, en 10 åring burde ha lært det. Anonym poster: 7ef3eef4eeed8eee210a36ed8107f189 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #4 Skrevet 14. april 2013 I en sammenkomst før helgen, så var der en tiåring. Han har en tendens til å kommentere hvordan folk ser ut. Eks er du ser gammel ut. Dette var til en 65 åring, ja personen har nok ikke så gode gener som andre. Var allerede rynkete i 40 årsalder, og så da aldrene ut. Selv om det er et barn, så kan en person bli fornærmet. Jeg syns kanskje en tiåring har lært hjemme at man kommenterer ikke folks utseende? 10 åringen spurte en mann hvor gammel han var. Personen svarte, og da kommenterte han at han så mye eldre ut enn hans far som var på samme alder. Så var det en dame der, hvor tiåringen syns hadde veldig stor rumpe, hans mor hadde ikke rumpe. Klappet en mann på hodet og opplyste at han hadde veldig lite hår. Dette skjedde ikke i løpet av en dag, men over noen dager. Jeg syns det var pinlig, og prøvde å dekke over. Foreldre prøvde å si " at sånn slutter du med" Om du ikke har lært det hjemme, så er det nok ikke slutt sånn plutselig. Anonym poster: 2f93dfa746a5fda4947b19dbfee181c9 Folk lurer på utrolig mye rart her inne. Hvorfor bryr du deg om hva denne gutten gjør og sier. La det bli opp til foreldrene. Folk skal fundere, lure og ikke minst ha svar på alt. Kan være det er noe med denne gutten som ikke du vet om, som er årsaken til at han sier mye som han kanskje ikke burde si. Anonym poster: d54170b75abbe8b76e114f768a1940a6 1
kråkefjas Skrevet 14. april 2013 #5 Skrevet 14. april 2013 Syns det er trist at ærlighet blir sett på som en uting. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2013 #6 Skrevet 14. april 2013 Syns det er trist at ærlighet blir sett på som en uting. Det synes du vel du. 2
frøkna Skrevet 14. april 2013 #7 Skrevet 14. april 2013 Ja, bør vel det om det kan være fornærmende, men gutter på den alderen er jo ofte mye mer umodne enn jenter, så er nok bare de sosiale antennene som ikke er helt på plass. Jeg ville bare ledd hadde en tiåring kommentert utseende mitt, kanskje kommentert tiåringens utseende.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #8 Skrevet 14. april 2013 Folk lurer på utrolig mye rart her inne. Hvorfor bryr du deg om hva denne gutten gjør og sier. La det bli opp til foreldrene. Folk skal fundere, lure og ikke minst ha svar på alt. Kan være det er noe med denne gutten som ikke du vet om, som er årsaken til at han sier mye som han kanskje ikke burde si. Anonym poster: d54170b75abbe8b76e114f768a1940a6 Henger meg på den! For noen tiåringer er dette kanskje unormalt og for andre ikke, kan være at han sliter med impulskontrollen. Det betyr ikke at foreldrene ikke har gjort en innsats med å lære han dette. Du ber ikke en hørselshemmet om å høre bedre etter, gjør du vel? Anonym poster: 8a02a8a3a15733455cd876f6e5b61b3c
Majott Skrevet 14. april 2013 #9 Skrevet 14. april 2013 Folk lurer på utrolig mye rart her inne. Hvorfor bryr du deg om hva denne gutten gjør og sier. La det bli opp til foreldrene. Folk skal fundere, lure og ikke minst ha svar på alt. Kan være det er noe med denne gutten som ikke du vet om, som er årsaken til at han sier mye som han kanskje ikke burde si. Anonym poster: d54170b75abbe8b76e114f768a1940a6 Folk lurer sikkert oå mye rart, som du sier. Samtidig er det visse normer og regler vi bør lære som unge, som gjelder i samfunnet generelt. Som hvordan å oppføre oss mot andre. Både jeg og mine barn hadde lært såpass at vi ikke sa sånt til andre da vi var 10 år. Og sånn er det nå også, 10-20 år senere. Det bør faktisk være sånn at vi vurderer vår oppførsel etter hva andre synes. Enten du liker det eller ikke. Det er sånn god oppførsel bringes videre. Og det bør den. 2
Gjest Eurodice Skrevet 14. april 2013 #10 Skrevet 14. april 2013 Apropos dette at barn må lære hjemme at de ikke kommenterer folks utseende overfor dem, jeg snakket med mine barn om hvis de så noen de syntes det var noe uvant eller merkelig ved, kunne vi snakke om det når vi var alene. Jeg og min sønn som den gangen var i femårsalderen, kjørte med en trikk der setene var vendt mot hverandre i lengderetningen. Rett overfor oss satt en mann med "portvinnese" som det kalles, stor og rød. Min sønn ble helt fascinert av denne mannen. Til slutt greide han ikke holde seg og sier til meg: "Mamma, den mannen med den store, røde nesen kan vi snakke om når vi kommer hjem". Oi, jeg holdt pusten. Hva skjer nå? Men mannen begynte å le, flere rundt humret også. Jeg unnskyldte og sa lavt til mannen hvordan det forholdt seg. Han tok det med humør og sa at det ikke var første gang nesen hans ble lagt merke til . 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #11 Skrevet 14. april 2013 Jeg og min sønn som den gangen var i femårsalderen Jeg har lært hjemme at man ikke skal nevnte seg selv først. Anonym poster: fe3de628c33ad1a687353288179ceb18
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #12 Skrevet 14. april 2013 Folk lurer sikkert oå mye rart, som du sier. Samtidig er det visse normer og regler vi bør lære som unge, som gjelder i samfunnet generelt. Som hvordan å oppføre oss mot andre. Både jeg og mine barn hadde lært såpass at vi ikke sa sånt til andre da vi var 10 år. Og sånn er det nå også, 10-20 år senere. Det bør faktisk være sånn at vi vurderer vår oppførsel etter hva andre synes. Enten du liker det eller ikke. Det er sånn god oppførsel bringes videre. Og det bør den. Alle er ikke som deg og dine, og det er vanskelig å forstå andres oppførsel ved å ta utgangspunkt i seg selv på den måten. Anonym poster: 8a02a8a3a15733455cd876f6e5b61b3c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #13 Skrevet 14. april 2013 Jeg har lært hjemme at man ikke skal nevne seg selv først. Anonym poster: fe3de628c33ad1a687353288179ceb18 Rettet til nevne. Anonym poster: fe3de628c33ad1a687353288179ceb18 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #14 Skrevet 14. april 2013 De fleste tiåringer burde vite at man ikke kommenterer folks utseende, og det tror jeg også de fleste tiåringer har. Og så er det noen som antagelig ikke har lært det hjemme, dessverre. Og så er det en liten gruppe som bare er litt for frittalende og impulsive og sier ting uten å mene noe vondt med det. Kanskje de er hakket mindre modne enn sine aldersfrender, men jeg kjenner en tiåring som er helt i stand til å spørre "Hvor gammel er du?", for så i etterkant komme på at det ikke er helt høflig å si... Men de fleste tiåringer vet nok hvor grensen går. Anonym poster: 39ea4c2217a9d4e729c30a8fbf912b2b
PeeWee Skrevet 16. april 2013 #15 Skrevet 16. april 2013 Syns det er trist at ærlighet blir sett på som en uting. Hadde du blitt glad om folk uten videre begynte å kommentere at det virker som du har Aspergers? 4
LukaFrost Skrevet 16. april 2013 #16 Skrevet 16. april 2013 Syns det er trist at ærlighet blir sett på som en uting. Man må faktisk ikke si alt man tenker. 1
Pottah Skrevet 16. april 2013 #17 Skrevet 16. april 2013 Det kan tenkes at han har svak asbergers (høytfungerende autisme). Lillebroren min har det, og selv om han er 14 og begynner å huskr på dette, hender det at han kommet med slike kommentarer ganske enkelt fordi det er sant. Menes ikke vondt med det
Celtic Heart Skrevet 16. april 2013 #18 Skrevet 16. april 2013 Har en 13-åring med asperger som fortsatt kan finne på å kommentere slike ting. Ikke fordi han mener noe vondt med det, for ham er det bare en observasjon. Siden det ikke er stemplet i panna på ham at han har as, kan han nok derfor virke direkte uhøflig i enkelte situasjoner. Barn er også forskjellig og er i ulik modenhetsgrad ( slik som voksne ).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå