Gjest Ciegus Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 (endret) Vi sliter veldig med å bestemme oss for lokale, og er ute etter andres synspunkter. I utgangspunktet ønsker vi å leie lokale der vi kan ha med drikke selv, rett og slett av økonomiske årsaker, og fordi vi ikke ønsker at serveringa plutselig skal ta slutt kl 02 eller hva det nå er. Men vi bor en liten plass, og valget av lokaler der dette er mulig er minimalt. Det er vel ett lokale der dette er mulig, og det er ikke så fint, så da må vi bruke mye tid på å pynte, kjøpe inn duker, få tak i mat, folk som skal servere etc. Plasseringen er heller ikke helt ideell, ikke fine omgivelser. Å leie lokale "med alt" (som jeg har inntrykk av er det normale???) er litt enklere, da har vi flere valg og får mindre arbeid. Men når man ønsker å spandere all drikke på gjestene, så må jo dette bli utrolig dyrt? Dere som har giftet dere eller skal gifte dere - hva er deres løsning? Hva kom prisen på (mat, drikke)? Jeg er spesielt nysgjerrig på erfaringene til dere som har valgt å spandere alt på gjestene (dvs drikke utover kvelden). Er det negativt at man må avslutte til et visst klokkeslett, eller er alle så slitne innen den tid uansett? Vi har budsjettert med 100 000 totalt, er det i det hele tatt overkommelig da, hvis man regner med 40-50 gjester som liker å ta seg en fest? Endret 14. april 2013 av Ciegus
CathFoto Skrevet 15. april 2013 #2 Skrevet 15. april 2013 (endret) Budsjettet ditt kommer helt an på hva slags valg dere tar, men det er selvfølgelig mulig.Burde ikke være veldig vanskelig. Ang.klokkeslett så er det svært få steder som ikke har en viss tid man må være ute innen. Men i de fleste bryllup jeg har vært så er som regel folk klare for å dra hjem som om de var på byen 02-03, endel bryllup begynner jo tidlig så kan fort bli en lang dag. Vi ønsket å ha bryllupet vårt på Månefisken i Oslo pga lokalene,og sendte e-post til de om hva snittprisen i baren pleide å ligge på med ca 70 gjester. Jeg husker ikke summen, men det var absolutt ingen voldsomt høy sum, for de fleste orker uansett bare en viss mengde alkohol. Nå var ikke Månefisken ledig på ønsket dato for oss så vi ender opp med lokaler hvor vi skal ha med mat og drikke selv, fordelen er at vi kan pynte mer som vi selv vil og vi har større innflytelse over maten, men veldig mye billigere ble det ikke. Mat+drikke+lokaler kommer på ca 65.000,- men vi kunne selvfølgelig spart penger på å lage maten selv eller valgt et billigere lokale. Drikke er ca 10.000,- for det kjøper vi når vi er ute og reiser + et par Sverigeturer. Endret 15. april 2013 av CathFoto
Gjest dette Skrevet 15. april 2013 #3 Skrevet 15. april 2013 Vi legger ut anbud på mittoppdrag.no, og har tenkt å gjøre sånn: Vi har med forrett, som de serverer. "Lokalet" lager middag og serverer den. Drikke kjøper vi inn, men ønsker at de serverer for oss. Vi og gjester har med kaker, som vi forsyner oss av selv fra et bord. (Tenk så unødvendig dyrt forrett ofte er). Jeg følger med her om når det er salg på vinmonopolet: http://www.facebook.com/sjuves.oppskrift Og her for å se hva som er på salg på Systembolaget i Sverie: http://www.systembolaget.se/
super-ida Skrevet 15. april 2013 #4 Skrevet 15. april 2013 For 3 retters middag, velkomstbchampagne, vinpakke og avec til,70 gjester samt åpen bar etterpå har vi regnet ut en sum på ca 140.000.....
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #5 Skrevet 15. april 2013 Vi legger ut anbud på mittoppdrag.no, og har tenkt å gjøre sånn: Vi har med forrett, som de serverer. "Lokalet" lager middag og serverer den. Drikke kjøper vi inn, men ønsker at de serverer for oss. Vi og gjester har med kaker, som vi forsyner oss av selv fra et bord. (Tenk så unødvendig dyrt forrett ofte er). Jeg følger med her om når det er salg på vinmonopolet: http://www.facebook.com/sjuves.oppskrift Og her for å se hva som er på salg på Systembolaget i Sverie: http://www.systembolaget.se/ Ikke så mange lokaler som godtar å være delevis leverandør, som regel vil de levere alt eller ingenting. Anonym poster: 7e584d7137d1da3afc1c0aa8d60c13d4
Gjest Ciegus Skrevet 16. april 2013 #6 Skrevet 16. april 2013 Ikke så mange lokaler som godtar å være delevis leverandør, som regel vil de levere alt eller ingenting. Anonym poster: 7e584d7137d1da3afc1c0aa8d60c13d4 Jepp, det er det som er vanskelig. Og jammen er det ikke lett å finne de lokalene som godtar å levere "ingenting" heller! Vi har funnet et lokale som stiller med egen kokk om vi ønsker, og drikke kan medbringes. Men dette er 2 timer unna hjemplassen vår, og da må alle ta inn på hotell, og da går vel vinningen opp i spinningen.
Helene Skrevet 17. april 2013 #7 Skrevet 17. april 2013 Du nevnte et lokale som ikke er så pent men som kunne brukes. Det skal ikke så mye til for å gjøre det koselig, dessuten kommer alle gjestene til å være pyntet til bryllup. Dere kan bruke hvite papirduker, pynte bordene kommer dere til å gjøre uansett. Lag eller kjøp buffet, da slipper dere serveringshjelper, og trenger kun 2-3 stykker til å hjelpe til. Eller ansett en kokk til å lage maten lokalt. Siden det er et lite sted, skriv en solid handleliste å dra til nærmeste by/stort sted og fyll opp det som trengs. Alt er mulig, det er dere som skaper litt omgivelsene.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #8 Skrevet 17. april 2013 Et annet tips, er å flytte festen til "nacspiel" allerede ved midnatt. Da slipper dere masse dyre drinker i baren, og så blir det et naturlig generasjonsskille slik at det gjerne er de yngre som blir med videre. Husk bare på å ha nok drikkevarer til nachspielet. Tradisjonelt er det vel en av forloverne som kan tilby seg å ha nachspiel hjemme hos seg, men mange brudepar åpner også huset selv. Anonym poster: 71ba0d3aadd52532ed97c8377a3e6ef3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #9 Skrevet 17. april 2013 For 3 retters middag, velkomstbchampagne, vinpakke og avec til,70 gjester samt åpen bar etterpå har vi regnet ut en sum på ca 140.000..... Vi har 4 retters middag, velkomstchampagne, vinpakke og avec, nattmat og åpen bar. Alt før åpen bar kommer på i underkant av 70.000, så vi regner med at det kommer på rundt 100.000 totalt med åpen bar. Det betyr at hver gjest drikker for 500 fra baren, og det er nok å overdrive. Noen drikker kanskje for det, andre drikker mindre, og noen få drikker muligens for mer. Så 100.000 med åpen bar er nok absolutt maks for oss. Anonym poster: 4bd5f306ff6408117c4bd20ad91b849f
Gjest Ciegus Skrevet 17. april 2013 #10 Skrevet 17. april 2013 Du nevnte et lokale som ikke er så pent men som kunne brukes. Det skal ikke så mye til for å gjøre det koselig, dessuten kommer alle gjestene til å være pyntet til bryllup. Dere kan bruke hvite papirduker, pynte bordene kommer dere til å gjøre uansett. Lag eller kjøp buffet, da slipper dere serveringshjelper, og trenger kun 2-3 stykker til å hjelpe til. Eller ansett en kokk til å lage maten lokalt. Siden det er et lite sted, skriv en solid handleliste å dra til nærmeste by/stort sted og fyll opp det som trengs. Alt er mulig, det er dere som skaper litt omgivelsene. Takk for tips. Jeg er nok mest redd for at det blir mye arbeid (eller, jeg er ikke så redd for selve arbeidet, men for om vi faktisk greier å få det til, ettersom det er en liten plass). Men et lurt innspill det med buffet, eller å få tak i en kokk, det skal vi absolutt sjekke ut! Om vi får betalt noen proffe for å ta ansvar for mat, servering og rydding vil vi nok kunne gå for dette alternativet, jeg vil ikke at noen av gjestene skal få for mye ansvar. Og så er det litt mer avslappende å være et sted der man ikke trenger å se på klokka, og hvor alle kan ta en taxi "hjem" uten at det blir dyrt. Et annet tips, er å flytte festen til "nacspiel" allerede ved midnatt. Da slipper dere masse dyre drinker i baren, og så blir det et naturlig generasjonsskille slik at det gjerne er de yngre som blir med videre. Husk bare på å ha nok drikkevarer til nachspielet. Tradisjonelt er det vel en av forloverne som kan tilby seg å ha nachspiel hjemme hos seg, men mange brudepar åpner også huset selv. Anonym poster: 71ba0d3aadd52532ed97c8377a3e6ef3 Dette var heller ikke en dum ide. Tror ikke vi har plass til å arrangere noe slikt, men det skal tenkes på som et alternativ. Vi har 4 retters middag, velkomstchampagne, vinpakke og avec, nattmat og åpen bar. Alt før åpen bar kommer på i underkant av 70.000, så vi regner med at det kommer på rundt 100.000 totalt med åpen bar. Det betyr at hver gjest drikker for 500 fra baren, og det er nok å overdrive. Noen drikker kanskje for det, andre drikker mindre, og noen få drikker muligens for mer. Så 100.000 med åpen bar er nok absolutt maks for oss. Anonym poster: 4bd5f306ff6408117c4bd20ad91b849f Takk for svar. Dere har invitert 60 gjester da, hvis jeg regner riktig?
Gjest Ciegus Skrevet 17. april 2013 #11 Skrevet 17. april 2013 Jeg er egentlig ikke noe særlig interessert i å planlegge bryllup, så jeg har nesten blitt kvalm hver gang jeg har begynt å tenke på lokale og alt som må gjøres, men jeg ble litt lettere til sinns nå.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #12 Skrevet 17. april 2013 Takk for svar. Dere har invitert 60 gjester da, hvis jeg regner riktig? Vi har invitert 65, men regner med at det sikkert blir minst 5 avslag, så vi regner med 60 pers ja Ang baren, så vil egentlig antallet bli lavere - eller, dvs, en del av de 60 vil ikke drikke alkohol, men mineralvann. (Det er ungdommer under 18, og enkelte av de voksne som ikke drikker). De vil sannsynligvis drikke for en del mindre enn de som drikker alkohol. Så jeg tror vi overdriver når vi regner med 30.000 i barutgifter. Anonym poster: 4bd5f306ff6408117c4bd20ad91b849f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #13 Skrevet 17. april 2013 Jeg kjenner meg litt igjen i det siste du skriver. I begynnelsen syns jeg det var nesten en "plage", med alt man må tenke på og ta hensyn til osv osv osv. Men etterhvert som brikkene faller på plass, så syns jeg det er ganske ålreit allikevel Det hører med til historien at vi opprinnelig ikke skulle ha trad bryllup med trad selskap osv, så det tok meg en god stund å venne meg til tanken at det ble sånn allikevel. Og nå er jeg (og samboeren) faktisk glad for at det ble sånn til slutt - vi ville nok angret om vi hadde fulgt våre opprinnelige planer har vi innsett. Anonym poster: 4bd5f306ff6408117c4bd20ad91b849f
Lotta1209 Skrevet 18. april 2013 #14 Skrevet 18. april 2013 Vi har leid et selskapslokale med champagne og frukt ved ankomst, 3-retters middag, kaffe avec og fri bar hele kvelden (må ha med kaker selv, gjestene baker, har bestilt en 4-etg marsipankake da), Kom på 78.000 for 60 gjester. Syntes ikke det var særlig dyrt, dessuten slipper jeg mye jobb og planlegging i forkant.... Litt blomster, telys og bordkort på bordene så gjør vel kvelden seg selv håper jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå