C-Pow Skrevet 14. april 2013 #1 Del Skrevet 14. april 2013 Hei, Vi har kjøpt hus med en liten hage. Hagen er helt ok, men det er ikke lagt noe som helst arbeid i den, ingen blomster eller noe som helst. Mesteparten er plen (eller mose...), men vi har en liten haug, hvor den er litt steinete, og for bratt for gressklipperen, hvor det bare vokser masse høyt ugress. Vi har lyst til å plante litt forskjellig av bærtrer, blomsterbusker og forskjellige planter her. Vi tenker det beste er å legge ned sånn underlag som ugress ikke vil vokse gjennom, og legge bark oppå, og ha litt planter på forskjellige steder. Men vi har jo egentlig ikke peiling på hager, eller om dette vil bli bra. Så dermed tenker jeg litt på å eventuelt betale en landskapsarkitekt (eller hva de kaller seg) for å designe den delen av hagen. Så det jeg lurer på er om det er noen som har noen erfaring med dette. Er det noe som vil være svindyrt, eller overkommelig? Og om noen har tips til hva jeg kan gjøre selv med denne haugen, så tar jeg imot med åpne armer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hegej Skrevet 16. april 2013 #2 Del Skrevet 16. april 2013 Dette lurer jeg også på. Vi kjøpte en hytte i høst, men jeg har ikke peiling på hva vi skal gjøre med hagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn88 Skrevet 16. april 2013 #3 Del Skrevet 16. april 2013 Har ikke så mye erfaring med landskapsarkitekter, men har vært borti endel husarkitekter og maken til inkompetente idioter har jeg ikke sett så håper landskapsarkitekter er litt flinkere. Men sånn generelt så er arkitekter forholdsvis kostbare i drift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 16. april 2013 #4 Del Skrevet 16. april 2013 Tror jeg heller hadde brukt en anleggsgartner. Du vil ikke tro hva en dyktig mann med gravemaskin kan få til! To fluer i en smekk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 16. april 2013 #5 Del Skrevet 16. april 2013 Bo dere inn først! Vi flyttet til hus med hage, første året store ambisjoner og greier. Andre året, ikke like stas. Nå er vi på tredje sommer og vi gjør om hagen til mer og mer selvregulert. Det er vedlikeholdet som tar tid. Trær skal beskjæres, ugress lukes helst hver uke på sommeren (sees over iaf), vanning på tørre dager/alle potter. Gjødsling, luking, såing, klipping av hekker, planter, etc. Finnes masse gode tips på nettet. Se etter hva dere ønsker, hvilket nivå vil dere være på i forhold til stell og vedlikehold, reiser dere bort på sommeren, etc. Begyn med ett og ett område, flerårige planter holder seg godt og krever mindre vedlikehold enn ettårige. Potter er bra om det blir sykdom eller alt for mye ugress, så kan man kaste innholdet og begynne på nytt. Gress krever klipping, men er ellers lett å ha. Trær skal beskjæres når de er blitt større. Duk til å slippe ugress funker en stund, så tar ugress og gress over og du har både duk og ugress å slite med.....Bark holder en stund, men er vanskelig å legge synes jeg. Som en venninne som er anlegsgartner sa: Når det gjelder hage, må man tenke i minst 5 års perspektiv. Ting Tar Tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjefen-din Skrevet 27. april 2013 #6 Del Skrevet 27. april 2013 Det første dere bør gjøre er å investere i noen pynteting, feks en vannfontene. Eller noen fine utelys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #7 Del Skrevet 27. april 2013 Trenger ikke være så dyrt å engasjere en landskapsarkitekt dersom du bare skal ha utarbeiet en ideskisse. Som regel tar man en befaring på tomta i lag med kunden, analyserer den og finner hva kunden ønsker. Så utarbeider l.arkitekten en ideskisse/løsningsskisse. Bare å ringe en l.arkitekt for å høre om de tar på seg slike oppdrag og hvor mye det ev. vil koste (jeg tegner ikke privathager, så jeg vet ikke prisen). I linken nedenfor kan finne ulike prosjekt som er utført (men det er nok for det meste større anlegg): http://www.landskapsarkitektur.no/prosjekter/kategorier Hilsen landsk.arkitekt Anonym poster: 212397f52f969b0e90c28a7fadd7927b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 28. april 2013 #8 Del Skrevet 28. april 2013 For og utarbeide en hage skaffer man en gartner. En landskapsarkitekt jobber ikke med hager, men b.la utforming av parker i en by og hva det innebærer for området rundt b.la annet. En landskapsarkitekt jobber ikke med hagen, men med miljøet rundt for og si det sånn. Gå heller for anskaffelse av en gartner du, tror det vil lønne seg bedre for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå