Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Holder på å sjekke ut hva jeg skal studere til neste år, virrer mellom mye rart:økonomi, juss og medisin..

Har litt lyst til å bli hudlege, det er noe jeg alltid har syntes er kjempeinteressant fra jeg var liten og til nå, men med press hjemmefra, så har jeg følt at økonomi og juss er de eneste riktige veien å gå på en måte.

Er det noen her som er hudleger? Kan dere i såfall fortelle meg litt om det?

Man må studere medisin som en hvilken som helst lege for å bli hudlege ikke sant?

Hvor langt er studiet?

Er det noen praksisår som er nødvendige etter endt studiet, sånn som med jussen feks? (der man må jobbe i to år før man kan bli advokat).

Hvor studerer man?

Vet egentlig ingenting om det, begynner researchen nå ikveld faktisk, så flott med all informasjon! :)

Mvh

SnartStudent

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke lege, men kjenner noe til yrket.

Om du vil bli lege, så synes jeg du skal satse på det! Din mening er viktigere enn meningene til din familie etc.

Man må ta det "vanlige" medisinerstudiet for å bli hudlege. Spesialiseringen tar man etterhvert.

Studiet er langt, 6 år. Man har turnustjeneste halvannet år etterpå, om jeg ikke tar feil. Gjerne et år ved sykehus e.l. og et halvt år ved primærhelsetjeneste ( legekontor etc. ). Da er man turnuslege.

Etter turnustjenesten er man lege.

Det er i allefall medisinerutdanning i Oslo, Bergen og Trondheim (NTNU).

Linker :

http://www.uio.no/studier/program/medisin/...n/presentasjon/

http://www.studier.ntnu.no/rw_index_sprog.....php?sprog=CMED

Sjekk også Rikshospitalets hudavdellings egne sider :

http://avd.rikshospitalet.no/hps/index.asp

Det er også mulig å studere i utlandet, og det er gjerne litt "lettere" å komme inn utenlands. Snittet her er svært høyt.

Polen og Ungarn er to land som det skal være bra å studere i. Kjenner to turnusleger som har studert der.

Ønsker deg lykke til :D

Skrevet

Utdanningen i Oslo er visstnok veldig bra.

Alle må ta den vanlige legeutdanningen først, så spesialiserer man seg mens man er i jobb. Hvis du f. eks. vil bli kirurg, begynner du å jobbe på et sykehus, og når du har hatt et visst antall av forskjellige typer operasjoner, er du kirurg.

Skrevet

Du kan også studere i Tromsø.

Studiet er lagt opp svært forskjellig ved de fire universitetene. I Bergen er studiet lagt opp tradisjonelt med avgrensede eksamener og karakterer, men ved de tre andre universietene er undrevisninga PBL-basert i ulik grad. I Tromsø er det f.eks ikke eksamen de to første årene. Det er heller ikke karakterer ved disse tre (I hverfall ikke ved NTNU og UiO, men de vurderer å gjeninnføre det i Oslo).

Turnus er på 1,5 år som det ble nevnt over. Da blir man først utplassert på sykehus (fortrinnsvis utenfor de store byene), og så utplassering på legekontorer i distriktene.

Spesialisering tar du mens men jobber ved ulike avdelinger på sykehusene. Men du trenger ikke være hudspesialist for å jobbe ved hudavdelingen. Det tar 6 år (etter de 7,5 med studium og turnus) å bli spesialist i noen faggrener. Jeg vet ikke om dette også gjelder for dermatologer.

Gjest Anonymous
Skrevet

De fleste studier i Norge er nå komprimert ned til 3 år og 5 år, (mot tidligere 4 og 6).

Dette gjelder vel også medisin?

Slik er det i resten verden hvertfall.

Skrevet
De fleste studier i Norge er nå komprimert ned til 3 år og 5 år, (mot tidligere 4 og 6).

Dette gjelder vel også medisin?

Slik er det i resten verden hvertfall.

Nei det gjelder ikke medisin.

Man har ikke Bachelor/ Master i stedet for cand.mag/ hovedfag ved medisinstudiet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, vel.

Men ta jus/jurist som et annet eksempel; der har de heller ikke Bachelor/Master. Likevel har de komprimert ned studiet til 5 år, akkurat som det har blitt gjort med alle hovedfag (nå Master).

I USA og noen Europeiske land er medisin utdannelsen på 5 år. Så kommer turnus...

Skrevet
Nei, vel.

Men ta jus/jurist som et annet eksempel; der har de heller ikke Bachelor/Master. Likevel har de komprimert ned studiet til 5 år, akkurat som det har blitt gjort med alle hovedfag (nå Master).

I USA og noen Europeiske land er medisin utdannelsen på 5 år. Så kommer turnus...

Sakset fra http://www.medisin.ntnu.no/adm/studie/medi...tudiet2000.html

I stadium III (5. og 6. studieår) skal studentene levere sin hovedoppgave, de skal tilbringe en periode ved lokalsykehus og i kommunehelsetjenesten, og hoveddelen av undervisningen i samfunns- og miljømedisin er lagt til dette stadiet. I løpet av denne siste delen av studiet skal studentene utvikle faglig overblikk og integrert forståelse og de skal utvikle sine kliniske ferdigheter, slik at de etter endt grunnutdanning kan utøve legegjerning på et høyt faglig nivå i tråd med god etisk standard.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er sakset fra år 2000......Nå er det 2004.

Skrevet
Dette er sakset fra år 2000......Nå er det 2004.

Det betyr bare at de ikke har endret studieplanen siden 2000.

Skrevet

Kan du slutte å kverulere nå gjest?

Medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø er et 6 årig studium som fører fram til cand.med.-graden.

http://www.adm.uit.no/studiehandbok/Prof/Medisin.htm

Profesjonstudiet i medisin er fordelt over 12 semestre

http://www.uio.no/studier/program/medisin/...nnomforing.html

Profesjonsstudiet i medisin tar 6-6 1/2 år, og det fører fram til graden cand.med.

http://studentportal.uib.no/?page=studieti...ogram=PRMEDISIN

Skrevet

Medisinstudiet er seks år, ja. Det vet jeg helt bombesikkert.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jusstudiet er nå igang med en omorganisering, og de som begynner nå blir Master of Law. Derfor blir studiet 5 år. En del av de som er igang med studiet nå, kan velge om de vil bli Cand.jur eller Master of Law, og for de som velger sistevnte blir studietiden kortet ned med et halvt år i forhold til det opprinnelige, men ikke et helt fordi de begynte på Cand. jur ordningen. Dette gjelder iallefall for Bergen, men hva Oslo angår er jeg ikke sikker.

Medisinstudiet og embetsstudiet i psykologi er ikke med i Masterordningen enda (man kan bli Master of psychology, men det tilsvarer hovedfag, og ikke embetsstudiet).

Skrevet

I første om gang, medisin er enda et 6 år lagt studium og hvilke betyninger for SnartStudent om jus og psykologi blir lagt om til master? Er man intressert i det man skal studere går et år fort!

Uansett, det jeg skulle si var at du også kan studere medisin i Bergen og Trondheim. Jeg har flere venner som studerer i Trondheim og de er alle veldig fornøyde. Godt miljø, flott by å studere i og bra opplegg. Vet at de der har mye PBL (problembasert læring) som går ut på at de jobber i grupper og oppover i klassene også er utplassert hos leger for å lære.

Om du tror medisin er det du vil innerst inne ville jeg gått for det, samme hvor masse mamma og pappa synes du skal begynne med jus eller økonomi! Følg magefølelsen!

Lykke til! Studentida er ei tid du kan glede deg masse til!

Skrevet
I

Uansett, det jeg skulle si var at du også kan studere medisin i Bergen og Trondheim. Jeg har flere venner som studerer i Trondheim og de er alle veldig fornøyde. Godt miljø, flott by å studere i og bra opplegg. Vet at de der har mye PBL (problembasert læring) som går ut på at de jobber i grupper og oppover i klassene også er utplassert hos leger for å lære.

De første to årene er det PBL to ganger i uka, med student eler vitenskapelig ansatt som veileder. PBL er ikke en spesielt velegnet læringsform de første to årene, da man stort sett skal lære basalfag.

Utplassering på legekontor skjer allerede en av de første ukene, og fortsetter annenhver uke i to år, før det er uketjeneste på sykehuset fra 3. klasse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...