Gå til innhold

Vin selges i butikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei. Vinmonopolet har lovfestet enerett på å selge alkoholholdige varer over en viss prosent, derav er det ikke å komme bort i fra at vinmonopolet har monopol i Norge så lenge de holder det oppe og går. Vinmonopolet har ikke et spesielt godt utvalg sammenlignet med andre land, jeg har sett små dagligvarebutikker med bedre utvalg i andre land enn det jevne vinmonopolet i Norge. Prisene er også de høyeste i verden etter Singapore.

De selger jo mer enn én vin da. Man kan jo sammenligne med et ekte monopol på f.eks. sprit som fantes i Sovjetunionen. Da fantes det kun statlig sprit.

Og jeg kan ikke forstå at du synes utvalget er dårlig. Det er jo helt fenomenalt. KAnskje du ikke har forstått systemet med forskjellig utvalg og bestillingsliste? Du kan velge blant hele polets utvalg. Helt gratis.

Jeg skulle likt å sett hvilke butikker i utlandet du mener har så utrolig bra utvalg.

Vinmonopolet har tross alt 12710 varer man kan bestille...

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig

Klassisk fri marked fundamentalist. Alt som ikke passer overens med de kraftig forenklede modelene blir avfeid.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mer egoistisk at du skal slippe å dra til vinmonopolet, mens andre som sliter med rusmissbruk skal få lettere tilgang til alkohol osv osv? Og tror du virkelig at alarmer stopper tyveri? Det å sette på alarmer er tidsbruk og koster butikker penger, og tyver fikser lett en bag/sekk som hindrer at alarmene utløses!

Det stjeles allerede massevis av andre varer fra butikkene, så hvorfor er det et problem at tyver kan få tak i alkohol på samme sted? Er du redd de kan bli fulle?

Anonym poster: 6c0fee34b559b2787198c47f17b99f3e

Skrevet

Det stjeles allerede massevis av andre varer fra butikkene, så hvorfor er det et problem at tyver kan få tak i alkohol på samme sted? Er du redd de kan bli fulle?

Her renner spydighetene inn gitt :) Hærlig, det liker vi! Les litt mellom linjene! Jeg mener nå i skrivende stund ihvertfall at det er verre å naske en kartong med vin med alkoholprosent på 15% eller whatever, enn det er å ta en sjokolade med litt for mye sukker..

• Liker 1
Skrevet

Ser for meg en storm av butikkansatte i "dumme ting kunder sier"-tråden her inne om det blir vin i butikkene :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Her renner spydighetene inn gitt :) Hærlig, det liker vi! Les litt mellom linjene! Jeg mener nå i skrivende stund ihvertfall at det er verre å naske en kartong med vin med alkoholprosent på 15% eller whatever, enn det er å ta en sjokolade med litt for mye sukker..

Du svarte uansett ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor er det plutselig værre med innbrudd, når det er alkohol i hyllene? Ok, det er sikkert ettertraktede varer, men det gjelder også tobakk.

Tiltak mot innbrudd koster penger, men det er ikke noe argument mot spesielt vinsalg.

Du vet det går an å bryte seg inn på vinmonopolet også?

Skrevet

Av praktiske årsaker hadde det vært bedre for meg om vin kunne kjøpes på matbutikken. Men jeg vet ikke helt om jeg er for forslaget likevel. Jeg tror ikke det kommer til å skje, uansett, egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Butikker bør få selge vin hvis de vil. Det er deres butikk. Hvis du ikke liker butikker med vin, kan du bare gå i en butikk som ikke selger det. Du har ingen rett til å forby det.

Anonym poster: 4c98c9d595eb497a9a777f9aca19792a

Skrevet

Litt off topic kanskje, men...

Er det noen som vet hva greien med matvin er? Meny har begynt å selge dette i buyikkeme sine nå. Jeg skjønner jo at dette er et produkt spm er ment å brukes i matlaging, men hva skiller dette produktet fra vanlig vin på polet?

*nysgjerrig*

Gjest Inggolf
Skrevet

jeg sier Nei til vin i matbutikker, for om jeg skal ha en vin så vil jeg gjerne ha hjelp til å plukke ut en, og det tviler jeg på at matbutikkansatte klarer å hjelpe meg med..

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som vet hva greien med matvin er? Meny har begynt å selge dette i buyikkeme sine nå. Jeg skjønner jo at dette er et produkt spm er ment å brukes i matlaging, men hva skiller dette produktet fra vanlig vin på polet?

*nysgjerrig*

Vin som er ment til matlaging, behøver ikke være spesielt god.

Skrevet

jeg sier Nei til vin i matbutikker, for om jeg skal ha en vin så vil jeg gjerne ha hjelp til å plukke ut en, og det tviler jeg på at matbutikkansatte klarer å hjelpe meg med..

Det kommer fortsatt til å være spesialbutikker for vin. I Danmark får man vin over alt, dagligvareforretninger og delikatesseforretninger har gjerne vin på tilbud, men om man skal ha noe spesielt, går man til en vinhandler. Du vil garantert få gode forslag til en passende vin dersom du kjøper den hos fiskehandleren sammen med fisken du skal ha til middag, også.

Skrevet

jeg synes også at man kun skal selge vin på vinmonopoelt, men jeg sier som kystpartiet, nemlig at de må bygges flere vinmonopol i distriktene, synes det er teit av vi må dra helt til byen for en flaske vin

AnonymBruker
Skrevet

*nysgjerrig*

Alkoholprosenten (som regel ca 0%) og utvalget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...