Gå til innhold

Vin selges i butikk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10109219

Selvom jeg er glad i vin, så vil jeg faktisk at det skal kun selges på vinmonopolet. Vet ikke hvorfor, men det er jo jaggu litt stas å rusle inn på polet, med gyldig legg. Samtidig synes jeg at vin ikke hører hjemme blandt sammen med melk og brød, der unger ferdes!

Og jeg er ganske overbevist for at det kommer til å bli mye stjeling. Man vet jo at det allerede er mange som butter six-pack i skolesekken feks. Jeg har jobbet på butikk, og man trenger bare å være kunde, for å forstå at personalet ALDRI er ute i butikken!! Det holder ikke med kamera og alarm. Tviler på at de alarmerer vinene uansett.

Hvordan er stemningen for vin i butikk? Jeg sier ihvertfall nei takk :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo aldri til å skje. Men for min del hadde det vært greit, det er et stykke til polet fra der jeg bor, hadde vært digg om dem solgte det på nærbutikken.Men det er jo ikke et stort problem at jeg må ned på polet for å kjøpe det da :P

Skrevet

Synes Vin i butikk er en glitrende greie.

• Liker 2
Skrevet

Nå drikker jeg sjelden vin, men det hadde vært flott med et lite utvalg så man kunne lage vinbaserte sauser uten å måtte planlegge en tur innom polet først.

• Liker 1
Skrevet

Selvom jeg er glad i vin, så vil jeg faktisk at det skal kun selges på vinmonopolet. Vet ikke hvorfor, men det er jo jaggu litt stas å rusle inn på polet, med gyldig legg.

Veldig egoistisk holdning.

Det holder ikke med kamera og alarm. Tviler på at de alarmerer vinene uansett.

Det går fint an å ha systemer slik at alkohol som ikke er betalt for utløser alarm i butikk, slik som på polet, dette hvis tyveri er et problem.

Skrevet

Jeg er i mot vin i butikk fordi et markedsstyrt salg av vin vil føre til dyrere vin og dårligere utvalg.

Butikkene vil kun ta inn de vinene som selger best og det er gjerne de på kartong eller de som er billige og alkoholsterke. I tillegg vil kunnskapen om vinene synke og vin går fra et nisjeprodukt til bare drikke.

Vi som liker kvalitetsvin blir da tvunget til å gå til spesialbutikker som tar mer betalt for vinen fordi de tjener i snitt mindre og har større kostnader med å omsette den vinen de selger.

Jeg synes også det er synd at man nå tillater import av alkohol. Før da det ikke var tillatt var vinmonopolet pålagt å importere en vin hvis etterspørselen var der. Nå blir man bare henvist til å importere den selv.

Egentlig et lite problem siden de som kjøper inn vin til vinmonopolet gjør en utmerket jobb!

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg er i mot vin i butikk fordi et markedsstyrt salg av vin vil føre til dyrere vin og dårligere utvalg.

Butikkene vil kun ta inn de vinene som selger best og det er gjerne de på kartong eller de som er billige og alkoholsterke. I tillegg vil kunnskapen om vinene synke og vin går fra et nisjeprodukt til bare drikke.

Vås, det er ved lovfestede monopoler kvaliteten på tilbudet daler og prisene går opp grunnet manglende konkurranse. I ett fritt marked er det den butikken som klarer å tilby den beste kombinasjonen av godt tilbud og lave priser som ender opp med kundene, og denne konstante konkurransen vil gjøre tilbudene uendelig mye bedre og prisene lavere, dette gjelder absolutt ikke for lovfestede monopoler. Samtidig vil det være i butikkers interesse å ha ansatte med kunnskap om vin hvis dette etterspørres, dette for å kapre kunder fra konkurrentene.

2:25 og utover, avfeier egentlig ganske greit det meste av argumenter som kommer mot fjerning av lovfestede monopoler:

Jeg synes også det er synd at man nå tillater import av alkohol. Før da det ikke var tillatt var vinmonopolet pålagt å importere en vin hvis etterspørselen var der.

Dette er hva som vil være negativt for de som liker kvalitetsvin, for da vil deres muligheter til å kjøpe vin som vinmonopolet ikke selger - altså det meste av vin som finnes i verden, falle bort, vinmonopolet har jevnt over dårlig utvalg.

Endret av meh
  • Liker 3
Skrevet

Tull og vås, det er ved lovfestede monopoler kvaliteten på tilbudet daler og prisene går opp grunnet manglende konkurranse. I ett fritt marked er det den butikken som klarer å tilby den beste kombinasjonen av godt tilbud og lave priser som ender opp med kundene, og denne konstante konkurransen vil gjøre tilbudene uendelig mye bedre og prisene lavere, dette gjelder absolutt ikke for lovfestede monopoler.

Det er jo akkurat det som er poenget mitt. Prisen på helt ok vin går ned. For her er etterspørselen og konkurransen større. Uansett vil myndighetene regulere konkurransen av alkoholholdige produkter. Slik som de gjør med øl.

I et fritt marked vil produktene få etterspør måtte selges dyrere for å unngå tap hos selger dersom de ikke blir solgt.

Det er jo bare å se til utlandet, som Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, etc. De virkelig gode vinene er faktisk billigere i Norge. Dyre viner selges på auksjoner der konkurransen om å få kjøpe presser prisen opp. I Norge er ikke det lov per dd. derfor må vinmonopolet selge de samme vinene med sin lovpålagte avanse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å se til utlandet, som Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, etc. De virkelig gode vinene er faktisk billigere i Norge. Dyre viner selges på auksjoner der konkurransen om å få kjøpe presser prisen opp. I Norge er ikke det lov per dd. derfor må vinmonopolet selge de samme vinene med sin lovpålagte avanse.

Det er det jeg liker med systemet i Norge, nemlig at utvalget er tåpelig bra og at det er ikke sånn at de mest populære vinene er billige og alle de andre dyre. Dyre viner er jo faktisk ganske billige i Norge pga avgiftssystemet.

Anonym poster: 3ddc811f1ae7304dc7ed3a6103923d3d

• Liker 1
Skrevet (endret)

I et fritt marked vil produktene få etterspør måtte selges dyrere for å unngå tap hos selger dersom de ikke blir solgt.

Det skulle bare mangle, hvorfor skal jeg betale for at du kjøper vin som ingen etterspør? Det du vil er at folk flest skal måtte betale en masse for at et fåtall skal ha tilgang til vin som få etterspør til en billig penge.

I Norge er ikke det lov per dd. derfor må vinmonopolet selge de samme vinene med sin lovpålagte avanse.

Det er jo bare et argument for å endre dette også.

Dyre viner er jo faktisk ganske billige i Norge pga avgiftssystemet.

Nei, all vin er sinnsvakt dyrt i Norge pga avgiftssystemet..

Endret av meh
  • Liker 2
Skrevet

Det skulle bare mangle, hvorfor skal jeg betale for at du kjøper vin som ingen etterspør? Det du vil er at folk flest skal måtte betale en masse for at et fåtall skal ha tilgang til vin som få etterspør til en billig penge.

Forskjellen fra andre produkter, der dette ville vært et godt argument, er jo at alkohol må selges til en minstepris. Kombinert med alkoholavgift, etc. så vil jo forskjellen i pris kun være avanse. Og den er ikke stor per flaske.

Dyr vin vil da måtte ta støyten for dette er man kan slenge på en større avanse fordi prosentvis vil prisforskjellen fra innkjøp til utsalg virke mindre. Det er ikke sånn at vinmonopolet i dag finansierer sitt store utvalg ved å la kunden ta støyten ved å presse prisen opp på de vinene som er billigere i innkjøp.

Så lenge vi har så streng regulering av pris av alkoholprodukter så er det bedre å la noen som ikke har lov å tjene penger på det selge produktet.

Det hadde vært mye bedre å foreslå at vinmonopolet må ha lengre åpningstid.

En annen ting folk glemmer er at i kommuner uten vinmonopol sender vinmonopolet produkter per post uten transportkostnader. Tviler på at vinbutikken for god vin kommer til å gjøre det samme.

• Liker 1
Skrevet

Veldig egoistisk holdning.

Det går fint an å ha systemer slik at alkohol som ikke er betalt for utløser alarm i butikk, slik som på polet, dette hvis tyveri er et problem.

Er det ikke mer egoistisk at du skal slippe å dra til vinmonopolet, mens andre som sliter med rusmissbruk skal få lettere tilgang til alkohol osv osv? Og tror du virkelig at alarmer stopper tyveri? Det å sette på alarmer er tidsbruk og koster butikker penger, og tyver fikser lett en bag/sekk som hindrer at alarmene utløses!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke fordi jeg tror at det vil føre til økt alkohol forbruk blant de unge.

Anonym poster: 3b70ef59e38f494bac8106cc33a55be0

Skrevet

Helt flott med vin i butikkene. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan ha det når det alt selges øl der.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mer egoistisk at du skal slippe å dra til vinmonopolet, mens andre som sliter med rusmissbruk skal få lettere tilgang til alkohol osv osv? Og tror du virkelig at alarmer stopper tyveri? Det å sette på alarmer er tidsbruk og koster butikker penger, og tyver fikser lett en bag/sekk som hindrer at alarmene utløses!

Med den tankegangen bør man ha egne polbutikker for tobakk, sukker, salt og fett for å verne folk mot alt farlig, hvor man blir ransakt på vei inn og ut.

Anonym poster: fba57d2d3d976fbc3fb7c06a7e4137a8

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville satt stor pris på det om man kunne få vin og sprit i vanlige butikker. Man blir ikke fullere av vin enn av øl, for å si det sånn, og øl får man kjøpt over alt. Vi som liker vin og brennevin, burde ha like lett tilgang til det, som øldrikkerne har til sitt foretrukne fluidum.

• Liker 5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt lei meg for å få et lite utvalg av viner i butikk. Behøver ikke være store utvalget, men et lite utvalg av "hverdagsviner". Nå kan jeg jo kjøpe så mye øl jeg vil i butikken. Blir ikke noe mindre full av dette om jeg har lyst til å bøtte ned på med alkohol (ikke akkurat min stil).

Og så har man vinbutikker med et bredere utvalg. Jeg vet ikke om de gode og eksklusive vinene blir så berørt av dette med at prisene går opp da det blir en priskonkurranse her.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Syns vin bør bli lovlig i alle mat/dagligvarebutikker, syns også det bør bli mulig å få private eide spritbutikker som får lisens fra staten, på samme måte som barer får lisens til å selge alkohol.

Da kunne mann fått spesial butikker som tar inn varer polet ikke gjør, man kan bli kjent med eieren av en liten butikken, snakke om varer og slikt, få hjelp av h¨n osv.

I scottland og england har man feks egene whisky butikker som bare selger whisky, der man til og med får gratis smakeprøver for å hjelpe å finne den du vil ha.

Skrevet (endret)

Vås, det er ved lovfestede monopoler kvaliteten på tilbudet daler og prisene går opp grunnet manglende konkurranse. I ett fritt marked er det den butikken som klarer å tilby den beste kombinasjonen av godt tilbud og lave priser som ender opp med kundene, og denne konstante konkurransen vil gjøre tilbudene uendelig mye bedre og prisene lavere, dette gjelder absolutt ikke for lovfestede monopoler. Samtidig vil det være i butikkers interesse å ha ansatte med kunnskap om vin hvis dette etterspørres, dette for å kapre kunder fra konkurrentene.

2:25 og utover, avfeier egentlig ganske greit det meste av argumenter som kommer mot fjerning av lovfestede monopoler:

Jeg trodde at folk faktisk hadde fått med seg hva som skjedde i de såkalte frie markedet rundt 2007 og frem til nå. I tillegg så skjønner alle som har lest litt mer en econ100 at monopolmodellen i ikke fungerer i den virkelige verden.

Vinmonopolet er bare et monopol i navnet. De har ett meget stort og godt utvalg av varer, i tillegg så er prisen på utvalget meget lavt.

Endret av talin
Skrevet

Jeg trodde at folk faktisk hadde fått med seg hva som skjedde i de såkalte frimarkedet rundt 2007 og frem til nå.

Umulig å vite hva du referer til, men generelt sett så har vi jo bl.a sett en enorm teknologisk utvikling og velstandsøkning, mens man i samme slengen har sett stagnasjon eller lite vekst i lite økonomisk frie land.

Vinmonopolet er bare et monopol i navnet. De har ett meget stort og godt utvalg av varer, i tillegg så er prisen på utvalget meget lavt.

Nei. Vinmonopolet har lovfestet enerett på å selge alkoholholdige varer over en viss prosent, derav er det ikke å komme bort i fra at vinmonopolet har monopol i Norge så lenge de holder det oppe og går. Vinmonopolet har ikke et spesielt godt utvalg sammenlignet med andre land, jeg har sett små dagligvarebutikker med bedre utvalg i andre land enn det jevne vinmonopolet i Norge. Prisene er også de høyeste i verden etter Singapore.

Er det ikke mer egoistisk at du skal slippe å dra til vinmonopolet, mens andre som sliter med rusmissbruk skal få lettere tilgang til alkohol osv osv?

Nei, det er ikke jeg som krever at andre skal innrette seg etter mine preferanser, og gjennom det endre deres valgmuligheter.

Og tror du virkelig at alarmer stopper tyveri? Det å sette på alarmer er tidsbruk og koster butikker penger, og tyver fikser lett en bag/sekk som hindrer at alarmene utløses!

Selvsagt gjør de det, jeg vil nok tro at det først og fremst er unge som stjeler alkohol, og en vanlig bag eller sekk er langt fra nok for å forhindre at alarmen utløses. Kanskje hvis du peiser en signaljammer i bagen, men det er nok heller utstyr som er i hendene profesjonelle kriminelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...