Gå til innhold

Går tvillinger i arv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dere som er tvilling/har tvillinger eller din manns familie, har lagt merke til om dette går i arv? Har hørt at det kun er toeggete tvillinger som kan gå i arv, og ikke eneggete.

Anonym poster: 540a77c47cf5b93d44fba480b447837a

AnonymBruker
Skrevet

Det er genetisk ja. Ofte så er det familier som har mye tvillinger, mens andre ikke har noen. Min far er tvilling, hans bestefar var tvilling..

Anonym poster: ec0ed6ec8e4ee72d7c220110acc57161

Skrevet

Jeg har hørt at det er genetisk og ofte skjer i annenhver generasjon og at det er noe kvinner arver fra moren sin, eller fra morssiden. Så da har det kanskje ikke så mye å si om det er tvillinger på farssiden i alle fall. Vet ikke om det stemmer helt da :)

Skrevet

Jeg har hørt at det er genetisk og ofte skjer i annenhver generasjon og at det er noe kvinner arver fra moren sin, eller fra morssiden. Så da har det kanskje ikke så mye å si om det er tvillinger på farssiden i alle fall. Vet ikke om det stemmer helt da :)

Det har jeg også hørt! Off mamma er tvilling, så blir spennende å se om det stemmer hvis jeg blir gravid en gang :fnise:

Skrevet

Tja, eneggede tvillinger er vel ikke genetisk, da det rett og slett er en mutasjon.

Når det gjelder toeggede tvillinger så mener man vel at en kvinnes evne til å slippe to egg en syklus kan være arvelig, men det gjelder i så fall for mor ikke far.

Skrevet

Meg bekjent pleier tvillingene være hos foreldrene sine og ikke arves ned til andre.

• Liker 5
Skrevet

kvinner kan arve det genet, ja. men ikke menn.

AnonymBruker
Skrevet

Jenter kan arve genet som gjør at hun slipper flere egg ved eggløsning fra far også.

Eneggede tvillinger er i utgangspunktet ikke arvelig, men det er en tendens til flerbarnsfødsler i enkelte familier og lokasjoner.

Min mor er eneggede tvilling, og jeg har fått eneggede tvillinger selv.

Anonym poster: e4ec1365ce221e25493d07dcdd0f38b2

Skrevet

Min mormor fikk toeggede tvillinger og min mor fikk toeggede tvillinger iallefall. Det er visst også flere tvillingpar bakover i slekta.

Skrevet

Jeg har også hørt at det er toeggede tvillinger som er arvelig, på morssiden. Min mor er toegget tvilling, og det er flere toeggede tvillingpar bakover i min mors og hennes mors slekt. Så jeg har alltid tenkt at jeg må forberede meg på å kanskje få tvillinger selv.

AnonymBruker
Skrevet

Tendens til toeggede tvillinger er sannsynligvis arvelig, også på farssiden (altså en far kan nedarve genene fra sin mor og gi de videre til sin datter).

Når det gjelder eneggede, er det noen teorier som kan forklare hvorfor dette også kan oppstå hyppig i enkelte familier. En teori er at det er et enzym som noen menn har i spermen som kan påvirke egget til å dele seg i to. Hvis dette stemmer, vil det være arvelig fra far til sønn.

Men en mann kan ha dette enzymet og aldri få tvillinger, fordi forhold ved kvinnens egg kan forhindre enzymet fra å virke.

Anonym poster: d3cc39af356ef09388edbe0a65d9760e

• Liker 1
Skrevet (endret)

I min familie, på farssiden, er jeg, pluss nesten alle tremenningene, tanter/onkler og søskenbarn tvillinger. Jeg er vel å merke prøverørsbarn, men det virker som det er arvelig.

Dette står på SNL:

"I en del slekter er det påfallende mange par med toeggede tvillinger, og det kan slås fast at det eksisterer en arvelig tendens til å få toeggede tvillinger. Noen tilsvarende tendens synes ikke å foreligge når det gjelder eneggede tvillinger."

Endret av Bollocks
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tvilling, og mormor er tvilling. :)

Anonym poster: 4c1308d9aa2766c2f257771a31e80520

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Alice i Eventyrland, mod.

Skrevet

På morssiden i min familie, så har damene fått tvillinger i annen hvert ledd! Mamma var tvilling, så blir spennende å se om jeg får tvillinger neste gang!

Annonse
Gjest TheCure
Skrevet (endret)

-

Endret av Sparx
Skrevet

Jeg har hørt i hver 3.generasjon, og i tilfelle stemmer det hos meg. Oldemor fikk tvillinger, og jeg fikk tvillinger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...