AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Hei! Jeg klarte å sette meg selv i den situasjonen at jeg ble 120 stp forsinket i utdanningen. For å få stipend og lån må man være maks 60 stp forsinket. Jeg har nå fått 30 stp godkjent pga sykdom og til sommeren har jeg klart å ta 75 stp uten studielån, dvs at jeg da kun vil ligge 15 stp etter og ha rett på støtte igjen. Saken er at jeg har kommet inn på et utvekslingsår i utlandet igjennom det universitetet jeg går på, men ble litt skeptisk da jeg så på reglene for forsinkelse, noen som kan hjelpe meg med å klarne opp? Lånekassens regler ved forsinkelse: Hvis du blir forsinket i utdanningen, kan du få videre støtte på vanlige vilkår så lenge du er maksimalt 60 studiepoeng forsinket. Blir du forsinket med mer enn 60 studiepoeng, får du ikke mer støtte. Dette gjelder både i fulltids- og deltidsutdanning. Om man er forsinket i utlandet gjelder litt andre vilkår: Dersom du er forsinket i utdanningen får du ikke stipend til skolepenger, men du kan få tilsvarende beløp som lån. Hvis du blir forsinket i fulltidsutdanning, kan Lånekassen gi støtte i inntil ett år utover den fastsatte tiden (normert tid) for å gjennomføre et studie. Nå er ikke jeg forsinket i utlandet, men til jeg skal til utlandet, noen som vet om jeg får lik støtte som vanlig eller om jeg kun får lån? Skolepengene er ekstremt dyre, men får tilleggsstøtte fra lånekassen til denne skolen. Er dog litt redd for at alt dette blir lån og ikke stipend. Noen som vet? Anonym poster: 7301b348e447b67df56227a8dadd12e3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #2 Skrevet 14. april 2013 Du vil kun få skolepenger som lån, ja. Anonym poster: 645eaadd56a2ed61e22504dfd5248b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå