AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #1 Skrevet 14. april 2013 Jeg har tenkt å overraske kjæresten min med hjemmelaget konfekt. Jeg har aldri prøvd dette før. Hva må jeg vite? Hvilke former skal jeg bruke? Er lys eller mørk sjokolade best? Fyll? Oppskrifter? Som sagt så har jeg ikke gjort dette før, så er ute etter enkle oppskrifter, men velsmakende Anonym poster: 74d0bcf28f0c81af583983de53ff68e8
Tabris Skrevet 14. april 2013 #2 Skrevet 14. april 2013 Jeg fikk et godt tips om smelting av sjokolade fra en som driver egen sjokoladefabrikk: Smelt 2/3 av sjokoladen du skal bruke i vannbad. Når det er smeltet, så kan du ha oppi den siste tredjedelen. For når vi smelter alt i vannbad, så blir egentlig temperaturen for høy. Men ved å la den siste delen smeltes direkte i den varme sjokoladen, så blir den nedkjølt til riktig temperatur. Da trenger du ikke sette konfekten i kjøleskapet for at sjokoladen skal stivne. Fyll kan du ha hva du vil. Enkelt fyll vil være å kjøpe ferdig marsipan og nougat, lage små kuler og dyppe dem i den smeltede sjokoladen. Så kan du ha varierende pynt på, f.eks rulle i finhakkede mandler/nøtter, kokos eller kakaopulver. Evt. kan du ha en bit frukt eller en halv, skålded mandel som pynt. Du kan ha litt likør eller whisky i noen hvis dere liker det. Evt. kan du lage "studentbrød" - hell smeltet sjokolade på bakepapir slik at det former flate "kjekser". Ha så over rosiner, nøtter, tørket frukt og peanøtter over og vent til det tørker. Mange muligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå