Gå til innhold

Olympus, Sony eller Samsung.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på kompakt-kamera med utskiftbar optikk. Slik jeg tror det er, så er det bare Sony objektiver som passer til Sony og Samsung som passer til Samsung?

Hva med Fuji?

Derimot så ser det ut til at på Olympus så kan man bruke objektiver fra Panasonic. Er det andre produsenter som også lager til micro 4/3 fattningen? Synd de ikke kan bli enige om en standard. Jeg må si at jeg heller i mot Olympus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kommer aldri til å bli enige om en standard. Det er ikke sånn det funker. Canon har sine systemer og fatninger, Nikon har sine, og så videre. Tredjepartsprodusenter som Sigma, Tokina og Tamron lager objektiver med fatninger for de fleste kamerasystemer.

I tilfellet speilløst systemkamera er det pr nå micro Four Thirds som har mest utstyr. Flest kameraer og flest objektiver. Mange andre produsenter kom for sent med sine systemer (Nikon og Canon spesielt), slik at jeg tror micro four thirds kommer til å være dominerende en stund til.

Skal du vurdere noe annet er det vel Samsung som er neste på lista.

Selv gikk jeg for Olympus og jeg er veldig fornøyd med valget. Har et OM-D E-M5.

Skrevet

Jeg har også et Olympus OM-D E-M5 og er kjempefornøyd.

Jeg tror denne siden har en komplett liste over objektiver til micro four thirds-fatningen:

http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

Det er først og fremst Olympus og Panasonic som produserer objektiver til denne type fatning, men andre merker som Sigma, Cosina og Tokina lager tydeligvis også noen.

Skrevet

Jeg har en Sigma 30mm til Olyen min. Veldig fornøyd, og kosta bare en tusing. :)

Skrevet

Hva med Fuji?

Siden ingen andre har gjort det enda, så slår jeg et lite slag for Fuji! :)

Fujifilm lager jo fantastisk gode speilløse systemkameraer - etter min mening, de beste kameraene i dette segmentet! De egner seg kanskje ikke for alle, men når det kommer til bildekvalitet, så leverer faktisk fuji sin x-serie hakket bedre bilder enn de fleste andre sammenliknbare kameraer. Et unntak måtte muligens være Sony sin RX1, men det er jo et kamera uten utskiftbar optikk, så det er vel kanskje ikke helt det du er på jakt etter uansett :)

Skrevet

Fujifilm kamera ser veldig bra ut, men det er også veldig dyrt!

Ikke så stort utvalg av objektiver heller.

Skrevet (endret)

Joa.. de koster litt, men ikke så veldig mye mer enn f.eks. Olympus OM-D E-M5 som blir nevnt her :)

Når det kommer til antallet objektiver, så er de ikke helt oppe på m 4/3 nivå enda, men det finnes da noe å velge i:

14mm f/2.8

18mm f/2.0

35mm f/1.4

60mm f/2.4 Macro

18-55mm f/2.8-4.0 OIS

55-200mm f/3.5-4.8 OIS (lanseres i dag)

Dessuten så er Fuji i motsetning til de fleste andre produsenter faktisk åpne om hva slag objektiver de planlegger å lansere framover. Du kan ta en titt på deres "lens roadmap" her.

I tillegg så har legendariske Carl Zeiss annonsert at de skal lage objektiver til X-serien.

OM-D er et fantastisk kamera, og det er godt mulig dette passer bedre for deg enn et kamera fra fujifilm.. Jeg har bare lyst til å påpeke at fujifilm x-serien er et, i mine øyne, meget spennende alternativ til micro 4/3. For meg leverer x-serien noe helt eget som jeg ikke finner hos noen andre produsenter, og derfor har mitt valg falt på fujifilm :)

Endret av proxypac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...