Gå til innhold

Jente på 16, fett hår - pappa trenger hjelp :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enkelt spørsmål om jentehår.

Har en jente på 16. Håret hennes ser alltid fett ut. Til og med en liten stund etter hun har dusjet/vasket håret.

Er det fordi hun ikke gidd skylle skikkelig ut shampo ?

Er det feil shampo ?

Hun bryr seg ikke noe særlig og har tatt dette opp med henne mange ganger.

Hva skal en pappa gjøre ?

Anonym poster: 49aef7f0d0fba13c4db019e3131da795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være at hun ikke bruker shampoo riktig, det kan være hormonellt som følge av puberteten, eller det kan være så mange andre grunner.

Tørrshampoo burde hjelpe på dager det er ekstra ille!

AnonymBruker
Skrevet

Hold kjeft og slutt å kritiser datteren din

Anonym poster: eada8734c16eeb7f5184dea1ccf6bbd4

• Liker 6
Skrevet

Hvis du ser det en liten stund etter at hun har vasket håret, er det antagelig et stylingprodukt hun bruker som forårsaker det. Kanskje noe som er ment for tuppene som hun har i hodebunnen i stedet, eller kanskje hun bare bruker alt for mye av det. Moten for unge jenter om dagen er jo tydeligvis å ha veldig glatt og rett hår, så om hun har veldig uregjerlig hår bruker hun kanskje for mye stylingprodukt for å prøve å temme det.

Det beste er vel kanskje å spandere på henne en tur til en litt eksklusiv frisør, og få frisøren til å gi råd om styling og shampo. Vær også klar over at en skikkelig shampo, som løser hårproblemer kan være ganske dyr. Kanskje er det noe du kan sponse henne litt på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkelt spørsmål om jentehår.

Har en jente på 16. Håret hennes ser alltid fett ut. Til og med en liten stund etter hun har dusjet/vasket håret.

Er det fordi hun ikke gidd skylle skikkelig ut shampo ?

Er det feil shampo ?

Hun bryr seg ikke noe særlig og har tatt dette opp med henne mange ganger.

Hva skal en pappa gjøre ?

Det er ikke så mye du kan gjøre med akkurat, trøst deg med at du kunne hatt en mye verre problemstilling. Dette er vel strengt tatt ikke en problemstilling heller.

Det du kan gjøre, det er å kjøpe shampoo for fett hår..

Anonym poster: 69469325b5b7fcfdd48218d0fa3d8645

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser det en liten stund etter at hun har vasket håret, er det antagelig et stylingprodukt hun bruker som forårsaker det. Kanskje noe som er ment for tuppene som hun har i hodebunnen i stedet, eller kanskje hun bare bruker alt for mye av det. Moten for unge jenter om dagen er jo tydeligvis å ha veldig glatt og rett hår, så om hun har veldig uregjerlig hår bruker hun kanskje for mye stylingprodukt for å prøve å temme det.

Det beste er vel kanskje å spandere på henne en tur til en litt eksklusiv frisør, og få frisøren til å gi råd om styling og shampo. Vær også klar over at en skikkelig shampo, som løser hårproblemer kan være ganske dyr. Kanskje er det noe du kan sponse henne litt på.

Trenger ikke å gå innom en "eksklusiv" friøsr for å få bukt med fett hår.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er sant, tenkte egentlig bare en som ikke er i det billigste sjiktet.

Skrevet (endret)

Men man bør jo være klar over at man kan forårsake fett hår ved å bruke shampo for fett hår på tørt hår. Håret blir da helt uttørket, og reagerer med å overprodusere talg. Så det er sikkert uansett best å høre med en god frisør!

Endret av Sidsel
AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger shampo mot fett hår. Det du kan gjøre er å gi henne penger til å gå innom en frisør for å kjøpe seg sin egen shampo. Da kan frisøren gi råd. I tillegg må hun få seg en tørrshampo. Det er en spray hun sprayer i håret som absorberer fett. Define har en tørrshampo som man får kjøpt på vanlig dagligvarebutikk, problemet er bare det at de har kun hvit spray, så så lenge datteren din ikke er blond vil hun få gråskjær i håret. Batiste er et merke som selger tørrshampo for mørkt og rødt hår. Det får du kjøpt på bl.a Vita. Google Vita og finn ut om dere har det i nærheten. Dersom dere ikke har det kan datteren din høre med frisøren om de selger tørrshampo i salongen, eller du kan kjøpe på nett, på f.eks ebay.

La også datteren din få penger til å kjøpe en passende balsam, og fortell henne at balsamen ikke skal brukes i hodebunnen, kun i lengdene på håret, altså ca fra øret og ned i tuppen på håret.

Hun må kanskje også prøve å skylle bedre ut shampoen og balsamen.

Etter at frisøren har hjulpet med å finne riktige produkter så kan du mest sannsynlig finne samme produktet billigere på feelunique.com når hun er tom for shampo neste gang.

Anonym poster: 664a4029918262d637f15ba6f60382a1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte vasker hun håret sitt?

Anonym poster: 9363002da4559c99903cb5330a8b5a32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte vasker hun håret sitt?

Haha, ja, dette spørsmålet er ganske sentralt, om hun bare er lat å vaske håret, trenger hun ikke en dyr shampoo :fnise:

• Liker 1
Skrevet

jeg slet med det samme, samtidig som jeg hadde en del kviser. Prøvde det meste, men ingenting gikk. Da jeg begynnte på medisiner mot kviser, forsvant både kvisene og fet hodebunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold kjeft og slutt å kritiser datteren din

Anonym poster: eada8734c16eeb7f5184dea1ccf6bbd4

Kan vel knapt kalles å kritisere å ønske det beste for datteren sin ? Hvor gammel er dere egentlig ?

• Liker 17
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg slet mye med det samme, men jeg har skikkelig Ronja Røverdatter-manke og problemet forsvant når en frisør for første gang tynnet litt i håret mitt og klipper det litt kortere og litt oppklipt - så hodebunnen fikk luft.

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Haha, ja, dette spørsmålet er ganske sentralt, om hun bare er lat å vaske håret, trenger hun ikke en dyr shampoo :fnise:

Eller hvis hun har fett hår (for stor talgproduksjon) vil hyppig vasking gjøre at håret blir fortere fett. Det er vel ikke umulig at en ung jente fortvilt prøver å vaske bort det fettete håret og overdriver vaskingen.

Jeg stemmer også for gode råd fra frisør, en god shampo for fett hår (jeg synes Rainforest Balance fra Body Shop er kjempegod) og selvsagt balsam og stylingprodukter som er tilpasset hennes hårtype.

Fett hår har ofte også med hormoner å gjøre. Jeg fikk mye mindre fett hår av å gå på p-piller.

Endret av Ylvina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør vel råde til å vaske med sjampo to ganger ?

Det gjør alltid jeg.

En runde til skittent og en for rent.

Anonym poster: 75e2f73886b8b73e3d55cf6365822df2

AnonymBruker
Skrevet

Men man bør jo være klar over at man kan forårsake fett hår ved å bruke shampo for fett hår på tørt hår. Håret blir da helt uttørket, og reagerer med å overprodusere talg. Så det er sikkert uansett best å høre med en god frisør!

Hår produserer ikke talg.

Anonym poster: 1bc70e1bcdb647f48ec8b283d634bf25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bør vel råde til å vaske med sjampo to ganger ?

Det gjør alltid jeg.

En runde til skittent og en for rent.

Anonym poster: 75e2f73886b8b73e3d55cf6365822df2

Med mindre man bruker veldig mye stylingprodukter eller vasker håret 1 gang i uken eller mer sjelden, trengs ikke to runder med shampoo. Hvis håret blir skittent etter 1-2 dager, er vel det litt rart, kanskje. Hvor ofte vasker datteren din håret sitt? Hvis det er sjelden, bør du kanskje oppfordre til hyppigere vask.... Dyr shampoo hjelper ikke mot fet hodebunn. Her er det nok andre årsaker som ligger til grunn.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Noen folk har alltid fett hår.

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha brukt lue hver dag i vinter ble håret mitt helt grusomt! Aldri sett det sånn før. Det var fett før det tørket etter å ha dusjet. Da googlet jeg det og fant ut at det som hjalp var å ta zalo i tørt hår, bløte det litt etter litt med kaldt vann til det skummer skikkelig så man får vasket hele hodebunnen, skylle godt og så vaske med vanlig shampo og balsam (balsamen tar jeg aldri i hodebunnen). Etter å ha brukt zalo en gang ble håret normalt igjen. Nå bruker jeg en renseshampo fra matbutikken før jeg bruker vanlig shampo og balsam :)

Anonym poster: c6964822872fe67557e38463fe7d3bc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...