Gå til innhold

Hva kan kirken koste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi slipper å betale for kirken og organisten, siden vi gifter oss i den kirken vi hører til. Men vi lurer på hva andre har måttet betale for å gifte seg i vanlige statskirker? Spesielt i Oslo-området, eller i Østfold.

Catzy

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Vi gifter oss også i den kirken vi tilhører og betaler ikke for det, men jeg ringte til et par andre kirker i Oslo og forhørte meg før vi bestemte oss. Prisen lå på omtrent 3.500 kroner for kirken. Hvis man ikke får med seg presten fra hjemmemenigheten koster det 950 å låne prest i den kirken man gifter seg.

Gjest Poirot
Skrevet

Min kirke koster 1800, men vi fikk den gratis fordi de var så snille.

Skrevet

2200,- må vi betale for å gifte oss i en annen kirke enn den vi sogner til. Og da kommer presten fra den kirka vi sogner til og holder vielsen

Skrevet

Vi skal betale 2500 for en kirke vi ikke hører til, pluss 970 for en prest vi har skaffet selv utenom

Skrevet

Vi må betale 1600 for leie av kirka siden vi ike bor i kommunen. Presten vet jeg ikke hva skal ha.

Skrevet

Vi må betale 3 400,- for kirken vår. Kirken er veldig populær, og hadde det ikke vært for at sambo var døpt og konfirmert der hadde vi ikke fått lov i det hele tatt.....................

Skrevet

Vi betaler ingenting.. Vi hører ikke til kirka i dag, men er begge døpt og konfirmert der!

Skrevet

Jeg tror vi må betale 5000,- kr. Det er en veldig populær kirke i Oslo, og da er det uten prest. Vi har heldigvis egen prest som er venn av familien!!

Skrevet

Vi betaler 2000,- men det er inkludert prest! :-)

Skrevet

Jaggu er det store forskjeller ute og går.

Skal tro hva regelverket sier sånn egentlig...?

Skrevet

Vi betaler ingenting. Hører til drømmekirken vår vi. :D

Skrevet
Jaggu er det store forskjeller ute og går.

Skal tro hva regelverket sier sånn egentlig...?

Tror ikke det er noen regler på det, faktisk, men er ikke sikker. Kirken jeg jobber i er en av landets mest populære vigselskirker, men her koster det bare 1000,- pluss 900 for prest.

Det er ikke lov å ta mer enn 900 og noe for "leie" av prest.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Opplyser kirken om hva det koster eller må en spørre selv?

Vi skal gifte oss i kirken jeg ble konfimert i, men det er ikke den vi tilhører i dag. Det ble ikke nevnt noe om kostnad når vi bestilte kirken, og derfor hadde det jo vært fint å vite om den koster 0 eller 4000 kr.

Jaja, kan jo bare ta en telefon til de da, for å høre. Men syns det er rart at det ikke ble opplsyt om noen kostnader om det koster noen tusen.

Skrevet

Regelverket sier at kirken skal være gratis for dem som sogner til kirken. Dvs. de som er folkeregistrert innenfor kirkens sognegrenser. Derfor har alle en kirke som er gratis.

Menighetsrådet har lov å ta leie for kirken for folk som kommer utenfra.

Denne leieprisen vil variere veldig. Det er særlig de populære bryllupskirkene som tar høy leie. Noen få kirkebygg/kapeller er eid av stiftelser/privat. Da er det deres leiesatser som gjelder uavhengig av om man bor på stedet eller ikke. Det gjelder noen klosterkirker, privateide kapeller, fjellkirker osv.

Her hvor vi bor er tror jeg ikke det tas leie i noen av kirkene i distriktet (med unntak av en stiftelseseid kirke), uansett hvor brudeparet bor. Vi har mange flotte gratis bryllupskirker her:)

Skjermen

Skrevet
Opplyser kirken om hva det koster eller må en spørre selv?  

Vi skal gifte oss i kirken jeg ble konfimert i, men det er ikke den vi tilhører i dag. Det ble ikke nevnt noe om kostnad når vi bestilte kirken, og derfor hadde det jo vært fint å vite om den koster 0 eller 4000 kr.  

Jaja, kan jo bare ta en telefon til de da, for å høre. Men syns det er rart at det ikke ble opplsyt om noen kostnader om det koster noen tusen.

Jeg tror de fleste kirker som tar leie opplyser dette når det bestilles.

Noen sender også en folder med opplysninger etter at bestilling er mottatt.

Her hos oss er det å ta leie så uvanlig at jeg ikke tror sekretæren eller oss andre tenker på det en gang når folk ringer og bestiller.

Skrevet

Vi skal gifte oss i en kirke vi ikke sogner til (men som brudgommen er døpt i) og vi må ikke betale noenting. Hadde vært det samme om ingen av oss hadde hatt tilknytning til kirken. De tar ikke betaling. Det skal jo sies at dette er en kirke i en liten kommune også så det har nok innvirkning på saken.

Skrevet

Isiselin.

Det at det er en kirke i en liten kommune har nok litt å si ja.

Det viser seg at små kommuner langt sjeldnere tar leie enn de store.

Det har også mer hvor store overføringer til drift kirken får fra kommunen. Der ligger de små kommunene bedre an.

Skrevet

Vår kirke tar betalt uansett, men det skal sies at betalingen inkluderer pynting av kirken. Vi må derfor ut med 500kr. Vi hadde vel ikke fått så utrolig mange blomster for den prisen, så jeg klager ikke.

Skrevet

Hos oss trur jeg vi bare betaler for presten :klø:

Har ikke tenkt så langt ennå jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...