Gå til innhold

Hvilken stil er typisk 2013?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en diskusjon med noen venninner i går, og jeg har gått og fundert litt på dette i dag.

Vi diskuterte altså hvilken stil som er typisk 2013 (pluss/minus noen år selvsagt).

Når vi ser tilbake noen tiår har det vært veldig tidstypiske stiler for de forskjellige tiårene. Det siste tiåret jeg klarer å mane frem med en karakteristisk stil er 2000-tallet; det var vel tiåret for cafe latte og sofaer med sjeselong. Men hva er typisk nå? Hva kommer vi til å forbinde med 2013 når vi ser tilbake om noen år?

Anonym poster: bb2576e03f8125d9892957467c64fe20

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Det jeg kommer til å forbinde med +- 2013 når jeg om 10 år ser tilbake:

- hvite vegger, hvitmalte møbler og hvitmalte antikviteter (fargene er på vei inn igjen, men det tar sin tid)

- digre flatskjermer

- 50-talls retro. Danske møbeldesignere.

- Romantisk stil med blonder, småblomstrete stoff, drivved, engler og H-O-M-E.

- Hagemøbler i svart/grå rotting

AnonymBruker
Skrevet

- hvite vegger, hvitmalte møbler og hvitmalte antikviteter (fargene er på vei inn igjen, men det tar sin tid)

- digre flatskjermer

Enig i listen over.

Romanisk med elementer av natur og industri - Home&Cottage stil.

I tillegg vil jeg ta med hvitpigmenterte eikegulv. Gjerne 1-stav/plank.

Anonym poster: 8be7a948f9333de3f9a2949c053fa350

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lurer på fremtiden så er det 50-talls retro eller limefarve.

Anonym poster: 1208a822d50dab2a7f2f0b9855820248

Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
  • Liker 2
Skrevet

Det jeg kommer til å forbinde med +- 2013 når jeg om 10 år ser tilbake:

- digre flatskjermer

I tillegg:

- Tapetet er på vei inn igjen

- Marmor er hot, hot, hot!

- Betong har vært in de siste tre årene, men stadig flere velger "fake" betonggulv go vegger.

- Den naturlige trenden står fremdeles sterkt - det ser man gjerne på disse trestubbene som fungerer som bord (f.eks Ygg&Lyng, Krosser m.mer).

- Høyglansede kjøkkeninnredninger (er det bare min omgangskrets, eller velger nesten alle høyglansede og klassiske kjøkkeninnredninger nå om dagen?)

• Liker 1
Skrevet

- Høyglansede kjøkkeninnredninger (er det bare min omgangskrets, eller velger nesten alle høyglansede og klassiske kjøkkeninnredninger nå om dagen?)

Du, jeg har sett noen på vei inn i furuhelvetet igjen også...

Skrevet

Du, jeg har sett noen på vei inn i furuhelvetet igjen også...

Jeg vet. IKEA lanserte et skap (nå husker jeg selvfølgelig ikke navnet på det) i fjor og interiørbloggerne nærmest kastet seg over det. Hadde ikke trodd at denne forferdelige trenden skulle komme tilbake så raskt. Originale tregulv (ja - sånne vi før utelukkende hadde på hytta) er tydeligvis det beste man kan få tak i om dagen. Selv har jeg aldri skjønt greia, men kanskje jeg er sær...

Skrevet

Jeg vet. IKEA lanserte et skap (nå husker jeg selvfølgelig ikke navnet på det) i fjor og interiørbloggerne nærmest kastet seg over det. Hadde ikke trodd at denne forferdelige trenden skulle komme tilbake så raskt. Originale tregulv (ja - sånne vi før utelukkende hadde på hytta) er tydeligvis det beste man kan få tak i om dagen. Selv har jeg aldri skjønt greia, men kanskje jeg er sær...

Du sier noe. Jeg fikk nok av norsk furu etter Ol på Lillehammer i 1994.

• Liker 2
Skrevet

Typisk for de siste årenes interiørstil vil jeg si er svart-hvit stil, industri-elementer (mye grått og mye jukse-betong), sofaer med sjeselong, skinn, bein og andre naturelementer.

Jeg har også stusset litt over at det liksom skal være så fint med STORE lysestaker, vaser, urner. Det er kanskje en reaksjon på små-nisp, men overdimensjonerte boller i sølv-metall ser jeg ikke helt greia med. Men det er meg...

Skrevet

Du sier noe. Jeg fikk nok av norsk furu etter Ol på Lillehammer i 1994.

Mulig vi er i samme aldersgruppe! ;) Maling kan male over mye furu! Vi kjøpte hus på starten av 90-tallet. Det har gått med myyyyye maling.

Men jeg har også inntrykk av att trehvitt og furu er på vei tilbake....:P

Skrevet

Mulig vi er i samme aldersgruppe! ;) Maling kan male over mye furu! Vi kjøpte hus på starten av 90-tallet. Det har gått med myyyyye maling.

Men jeg har også inntrykk av att trehvitt og furu er på vei tilbake.... :P

Jepp, det er hva jeg sikter til..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Furu kommer aldri inn her om det blir aldri så moderne. FURU er så gult og stygt. fysj.

Anonym poster: 403c8360049e958061792b8492768dce

• Liker 2
Skrevet

Blanke/sølvfargede gjenstander. Skåler, lysestaker, ALT i sølv. Er drittlei den trenden..

Annet er vel hvitt - hvite vegger, dører, bord osv. Det skal være lyst i rommet, slik at det føles som om man er i himmelen. Så skal det være minst mulig på gulvet, men gjerne litt greiner oppi en gammel bøtte eller noe sånt.

Personlig er denne stilen for kald! Forstår ikke hvordan folk kan sitte i et kritthvitt rom og drikke kaffe, med fyr i peisen, og samtidig kose seg. Hvor ble det av de varme, koselige fargene (med unntak av furu)?

Skrevet

Mitt inntrykk av 2013: enkel 50-tallsretro med teak, og den gyselige (neon)rosa-aktige sorbet-fargen.

Skrevet (endret)

Ugler / Uglemotiv

Pugsmotiv

Dyreansikt med en vri

Insektsmotiv - Gjerne med latinsk forklaring.

Samme med blomster

Nevnte jeg forresten insekter?

1

2

3

Retromønster

Rustikke lamper

bordlampe-med-3-led-mat-sort.jpg

v%C3%A6glampe-lysegr%C3%A5.jpg

7071100533012.JPG

Betong

Tove-Adman-betonglampe-fra-Hjem-i-Tiden.jpg

Norgesglass-lamper

IMG_6671.jpg

50-tallsstoler

Industrielle stoler

70-tallshyller

70-tallslamper

--.jpg

Gjennomsiktige lamper

201211287434954.jpg

Gjennomsiktig_lampe.jpg

c2385bf0aefc4331a5c78d45e3605ecd-1-original-620-500.jpg

A2-bilder av "enkle" sorte figurer plassert midt i bildet,

gjerne med paspatur og en ramme som matcher, eller bilder i duse farger.

6824864_orig.jpg

7132474_orig.jpg

picasso-pablo-hund-eule-kamel---gerahmt-alu-schwarz-42569.jpg

Samme greie, men med hodeskaller / dyreskaller

Cow+skull.jpg

DSC_1111.JPG

Endret av O___o
  • Liker 1
Skrevet (endret)

( . . . )

Endret av O___o
Skrevet

Mitt inntrykk av 2013: enkel 50-tallsretro med teak, og den gyselige (neon)rosa-aktige sorbet-fargen.

Jeg synes også den fargen er grusom!

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Mye retro absolutt , sort , hvit og grå på det sterkeste. Alt fra lys til veldig mørk grå . kjøkkeninnderninger uten håndtak- det var min siste innkjøp faktisk .Underskaper grå og alle overksper hvit alt med design uten håndtak-sikkelig fint ;-) Er så fornøyd med min nye kjøkken .

Anonymous poster hash: c22dd...920
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror vi vil tenke på industiell stil eller industrielle elementer. Vi vil også tenke på mer råe/ubehandlede materialer.

- Betonggulv og/eller betongtapet

- Lamper og andre ting i betong

- Lamper i metall, gjerne ikke lakkert

- Lamper i klart glass der vi ser lyspære, eller lamper uten lyspære

- Greige (blanding av beige og grå) og grå

- Kjøkken med overflater av umalt treverk og stål.

- Tekstiler/trykk med dyr/insekter i grå/grålige farger

Shabby chic er passé. Det samme gjelder kun hvitt på gulv, vegger, tak og nesten alt interiør (samtidig). Bokstaver og ord på vegger er vel også på vei ut?

Tapet er tilbake, og valnøtt og furu er på vei tilbake, men jeg tror ikke vil vil tenke på det som typisk 2013. Valnøtt blir kanskje typisk 2015? Jeg tror furumøbler blir typisk 2014 eller 2015. Furuhelvetet med vegger og tak i ubehandlet/gulnet furu kommer nok ikke tilbake. Vi vil se lyse furumøbler uten mye kvist, og når de blir gule, blir de malt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...