Gå til innhold

Lei av niese :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en niese på to. Jeg er veldig glad i henne og sånn, men jeg er ganske dritt lei av oppførselen hennes. Ja, jeg vet det... hun er to! Men hun sutrer hele tiden, og hun hører aldri på meg. Jeg er en ganske snill tante, men hun liker meg bare ikke. Hun nekter å la noen hjelpe henne hvis hun ikke har spurt om hjelp. Hvis jeg bruker noe som hun vil ha tar hun det bare ifra meg. Når hun spiser kan hun plutselig nekte å spise mer og si at hun ikke liker det selv om hun vanligvis liker det. Hun er rett og slett bare vanskelig hele tiden! Spesielt med meg.

Hun liker besteforeldrene sine og onkelen sin, men ikke meg. Hva kan jeg gjøre for at hun skal respektere meg på samme måte? Jeg er jo snill med henne. Jeg har lekt med henne. Passet henne masse. Vi ser hverandre flere ganger i uken.

Anonym poster: 24c38ccfb28e5f942a7318c7bf942f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier som en bekjent av meg; livet med en toåring; Vil ikke stå opp, vil stå opp, vil ikke spise frokost, vil spise frokost hvis det serveres under bordet, vil ikke kle på seg, vil ikke gå i barnehagen, vil gå i barnehagen hvis hun får gå i rosa ballettskjørt... Osv osv...

En to-åring er gjerne i trass. Er litt usikker hva slags råd jeg kan gi til deg utenom å la tiden gå, så vil det gå seg til.

• Liker 10
Gjest Magdalene
Skrevet

Hun høres jo ut som en klassisk toåring...

AnonymBruker
Skrevet

Så det er ikke meg? Hun er bare en vanlig toåring? Når slutter denne oppførselen da?

Gjest Violetta
Skrevet

Så det er ikke meg? Hun er bare en vanlig toåring? Når slutter denne oppførselen da?

Når hun blir voksen kanskje? :ler: hun skal gjennom mange faser, dette er bare en. Snart kommer en ny og enda mer sjarmerende.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså... hun er snill noen ganger. Vi var ute i snøen å lekte i påsken. Men det er sjelden hun ikke er sint på meg.

AnonymBruker
Skrevet

Er du flink til å være bestemt? Si nei når det trengs? Barn tester grenser, og spesielt i den alderen. Klar tale kommer man langt med - man kan ikke bare være snill :) Når det er sagt så er det (dessverre) helt vanlig oppførsel på en 2 åring... Har selv en 3 åring som fortsatt er sånn.

Anonym poster: b6d7bc958ff50debf1465c5bbddf40e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun skjønner at hun kan strekke strikken litt i forhold til deg? Vet ikke hvor gammel du er, men får inntrykk av at du er nokså ung? De andre greier kanskje å være mer bestemte med henne, og når hun vet hva hun har å forholde seg til, oppfører hun seg også bedre.

Anonym poster: 143d5c5d13e63934dc126c9149c1c4fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i begynnelsen at 20-årene. Det kan godt være at jeg ikke er så veldig bestemt, men jeg føler at når foreldrene er der, så er det ikke min jobb å sitte henne på plass. Hun oppfører seg best hvis vi er alene, og hvis vi er alene så prøver jeg å være litt streng hvis hun ikke oppfører seg. Men altså jeg straffer henne jo ikke liksom, men jeg sier "nei" og prøver å ikke gi etter hvis hun ikke hører på meg.

• Liker 3
Skrevet

Jenta mi kan også være sånn, og mange familiemedlemmer kan nok føle at hun er "sint" på de. Hun er jo ikke det, hun er trassig og det stikker ikke så dypt! Det kan føles som at hun ikke liker deg, men hun gjør nok det fordet :)

• Liker 1
Skrevet

I følge mannfolka på jobb kommer jentene aldri ut av trassen, det bare endrer seg med årene. Og stadiet det er kommet til rundt 20 år holder resten av livet :P

AnonymBruker
Skrevet

Se på det slik at hun er trygg nok på deg til at hun tørr å trasse slik.

Anonym poster: f82439b7834358ea7ac3e4d533094fa7

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har en sønn på to og 4 mnd, og det du beskriver høres veldig kjent ut. Spesielt det med å ikke ville ha hjelp. Her kan det bli leven i evigheter dersom jeg er så frekk at jeg tilbyr ham hjelp med å smøre frokosten eller ta på genseren. Det er sånn toåringer er, ja.

Og jeg tror AB med innlegg #12 er inne på noe, hun er trygg på deg. Det er helt vanlig at barn er små engler sammen med fremmede, og små monstre sammen med foreldre og andre nære omsorgspersoner. :fnise:

• Liker 6
Skrevet

Det er ofte slik at små barn "trasser mest" med de som står dem nærmest og som de føler seg trygge på. Men det er aldri noe hyggelig å føle at man er mislikt av barnet.

Vanskelig å si om det er testing av deg, at du ikke er klar nok mot henne eller om hun bare ha lagt til seg en irriterende uvane.

Vær tålmodig, fortsett å gjør hyggelige ting med henne og prøv å vise med ansikt og kropp at du er glad når du møter henne. Kanskje dere kan planlegge at dere to kan gjøre noe helt spesielt sammen en gang? Kose dere ekstra?

Håper perioden snart går over og at dere begge kan føle at dere trives i hverandres selskap :)

Skrevet

Sier som en bekjent av meg; livet med en toåring; Vil ikke stå opp, vil stå opp, vil ikke spise frokost, vil spise frokost hvis det serveres under bordet, vil ikke kle på seg, vil ikke gå i barnehagen, vil gå i barnehagen hvis hun får gå i rosa ballettskjørt... Osv osv...

En to-åring er gjerne i trass. Er litt usikker hva slags råd jeg kan gi til deg utenom å la tiden gå, så vil det gå seg til.

Da setter man toåringen i en barnestol med grind slik at hun sitter på plassen sin også stikker man skjeen i munnen på ungen. Det samme gjør man med alt annet. Vil ikke ungen, så gjør man det med tvang.

Gjest Tirkes
Skrevet

De fleste av mine tantebarn har vært sånn mot meg - men ikke mot onklen(e) sine. Jeg har to brødre og en søster. Jeg er eneste barnløse av oss fire. Når en av våre brødre har hatt små, så har ene onkelen blitt favorisert over jeg og søsteren min - spesielt i den alderen.

Jeg tror det er fordi disse onklene (hvertfall mine brødre) er veldig joviale og herjer mye fysisk med to-treåringene, snur dem opp ned og "øser dem opp", også snur de litt ryggen til når toåringen begynner å lage tårn av kaffekoppene - fordi de VET at en mor, bestemor eller tante vil bryte inn å si "nei, nei.." og ta fra henne den morsomme leken. Altså, jeg er strengere enn gutta.

Men jeg har tatt "Onkelrolen" ovenfor nieser og nevøer på min manns side. Der kjenner jeg ikke foreldrene godt nok til å ta et skikkelig tak i oppdragelsen, og ender med at jeg heller kanskje påpeker ovenfor mor eller far til barnet hva som skjer. Der er jeg bedre likt blant to-treåringene.

Men når de nærmer seg skolealder, har jeg fått et nærmere forhold til de som jeg var strengere med, og så oftere.

Jeg tror ikke du skal være så lei deg. Fortsett å være snill og koselig, og besøk henne ofte. Hun er lita, og ikke helt i vater ennå. Nieser og nevøer er råkule dyr å ha i hus etterhvert, spesielt når man får låne de i helger og levere dem utslitte tilbake til foreldre. De fyller opp energitanken din samtidig som de tømmer den totalt. Merkelig nok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er fordi disse onklene (hvertfall mine brødre) er veldig joviale og herjer mye fysisk med to-treåringene, snur dem opp ned og "øser dem opp", også snur de litt ryggen til når toåringen begynner å lage tårn av kaffekoppene - fordi de VET at en mor, bestemor eller tante vil bryte inn å si "nei, nei.." og ta fra henne den morsomme leken. Altså, jeg er strengere enn gutta.

Broren min som hun liker aller best er sånn. Han herjer mye med henne og hun ler og har det gøy med han.

Skrevet

Jeg har også en niese på to, som jeg må si jeg av og til kan slite med å vise interesse for når vi er sammen. Hun styrer så voldsomt, og skal ha alt på sine premisser. Jeg vet at det er vanlig oppførsel hos 2-åringer, selv om jeg ikke syns foreldrene takler det så godt heller. Men uansett, de bor langt unna, og jeg har tenkt som så at jeg får et nærmere forhold til henne etter hvert.

Hun er også tydelig på at hun foretrekker menn. Sånn er hun med alle, både egne foreldre, besteforeldre og i barnehagen. Hun søker seg mot mennene, og kan gjerne være mer krevende overfor damene i familien, inkl. sin egen mor. Pussig det der.

AnonymBruker
Skrevet

I dag var hun en engel. Spiste godt, og skulle dele ting med meg.

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...