twix Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Hei! Er enda ikke helt sikker på hva jeg skal til høsten. Men har det noe og si på noen måte om en søker på diverse studier på universitet for så og takke nei? Med tanke på om en vil søke senere en gang feks.? Og er det noen som vet hvis en går det første året på en bacherlor utdannelse og så blir gravid og blir borte i permisjon et år har en da rett på og komme inn på andre året igjen?
Sassenach Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Når du søker setter du jo de ulike universitetene/høgskolene på liste etter hvem du helst vil inn på. Får du tilbudt skoleplass på f.eks. førstevalget ditt og du takker nei, får du dessverre ikke plass på andre-, tredje- eller fjerdevalget heller. Skulle du derimot på tilbudt skoleplass på fjerdevalget, men heller vil gå på noen av de øvrig kan du fint takke nei og heller stå på venteliste til foretrukne plass. Ønsker du kanskje ikke gå på UiO eller HiT i år, er det ikke noe problem å søke der neste år igjen - men husk at du i så måte ikke vil være garantert plass ved neste søk. Håper jeg forklarer godt nok. Permisjon ifht. svangerskap er ikke noe problem! Dette kan du søke om på gitte skole, og uten problemer kunne fortsette der du slapp etter endt svangerskapspermisjon.
twix Skrevet 13. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2013 Når du søker setter du jo de ulike universitetene/høgskolene på liste etter hvem du helst vil inn på. Får du tilbudt skoleplass på f.eks. førstevalget ditt og du takker nei, får du dessverre ikke plass på andre-, tredje- eller fjerdevalget heller. Skulle du derimot på tilbudt skoleplass på fjerdevalget, men heller vil gå på noen av de øvrig kan du fint takke nei og heller stå på venteliste til foretrukne plass. Ønsker du kanskje ikke gå på UiO eller HiT i år, er det ikke noe problem å søke der neste år igjen - men husk at du i så måte ikke vil være garantert plass ved neste søk. Håper jeg forklarer godt nok. Permisjon ifht. svangerskap er ikke noe problem! Dette kan du søke om på gitte skole, og uten problemer kunne fortsette der du slapp etter endt svangerskapspermisjon. Tusen takk for sva. Ok så bra tror jeg forstår. Da har det ikke noe å si om jeg søker eller ikke ødelegger ikke noen sjangser året etter. Det kommer vel bare ann på hvilkne søkere en sloss om studieplasser det året en søker om en kommer inn eller ikke. Også forstår jeg det sånn at en kan endre på rekkefølgen på de studier en søker på etter at en har søkt? Søknadsfristen er jo nå på mandag, må jo sende inn kopi av vitnemål, vet du om det og må være postet nå den 15? Så flott med svangerskapspermisjonen da, altså at en bare kan fortsette i en annen klasse har det ikke noe og si når på året en skulle bli gravid heller tro iforhold til midt i et skoleår?
Sassenach Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Her har du en oversikt over alle frister i forbindelse med opptak til skole: http://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/index.html Vitnemål og andre attester må sendes innen den 10. mai sammen med følgesskjema, og en kan endre på rekkefølgen frem til den 1. juli. Du kan selvfølgelig bli gravid når du vil, men det er jo selve eksamenene og eventuelle obligligatoriske oppgaver som avgjør om du består bestemte fag. Rettere sagt: det lønner seg å fullføre et semester før du går ut i permisjon slik at du ikke må ta opp fag/gå et semester om igjen. 1
Sassenach Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Dessuten må jeg få ilegge at dette med permisjonsordninger varierer fra skole til skole, så det lønner seg å føre tett dialog med bestemte lærested. Videre anbefaler jeg deg å lese følgende artikkel: http://www.studenttorget.no/index.php?show=4524&artikkelid=6488 Lykke til med skolesøket, og en eventuell graviditet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå