AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Se for dere dette: Kjæresten til en god venn utøver blind vold mot en stakkars forbipasserende. Du som edru ser alt. Politiet blir tilkalt og du forteller at du så det som skjedde, og at du er edru. Etter en stund blir du innkalt til rettsak. 1. Du som kjæresten til denne fyren, forteller du sannheten? 2. Du som den gode vennen, forteller du sannheten? Om du svarer ja på et eller begge spørsmål, er det riktig av denne personen å være sint i evigheter, til tross for at han vet at du selv kunne blitt straffet for å lyve i retten, med tanke på bevis som kameraer, andre utenforstående vitner og svært troverdige vitner i form av dørvakter og lignende? Er det riktig at din gode venn skal være forbanna på deg for at du "sladret" på kjæresten? Om du svarer nei: Hvorfor ville du ikke fortalt sannheten? Er det kun for å beholde vennskapet, av prinsipp (ikke "sladre) eller andre grunner? Jeg er i situasjonen selv, og syns det er grådig urettferdig av "tiltalte" å være forbanna på meg for egen dumskap. Anonym poster: 4ff05eabe10dcb67fb85c6153377ca63
Bluegreen Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Se for dere dette: Kjæresten til en god venn utøver blind vold mot en stakkars forbipasserende. Du som edru ser alt. Politiet blir tilkalt og du forteller at du så det som skjedde, og at du er edru. Etter en stund blir du innkalt til rettsak. 1. Du som kjæresten til denne fyren, forteller du sannheten? 2. Du som den gode vennen, forteller du sannheten? Om du svarer ja på et eller begge spørsmål, er det riktig av denne personen å være sint i evigheter, til tross for at han vet at du selv kunne blitt straffet for å lyve i retten, med tanke på bevis som kameraer, andre utenforstående vitner og svært troverdige vitner i form av dørvakter og lignende? Er det riktig at din gode venn skal være forbanna på deg for at du "sladret" på kjæresten? Om du svarer nei: Hvorfor ville du ikke fortalt sannheten? Er det kun for å beholde vennskapet, av prinsipp (ikke "sladre) eller andre grunner? Jeg er i situasjonen selv, og syns det er grådig urettferdig av "tiltalte" å være forbanna på meg for egen dumskap. Anonym poster: 4ff05eabe10dcb67fb85c6153377ca63 Jeg hadde helt klart snakket sant i rettssaken, men vært inneforstått med at forholdet til både "tiltalte" og din venn kan være over. Rent moralsk synes jeg faktisk at det ville være verdt det, blind vold er ufattelig urettferdig for den det skjer mot, og det kan skje oss alle. Hvis folk slipper unna med det èn gang, er det ingen grunn til at de lar være å gjøre det igjen. Din plikt som venn inkluderer ikke å lyve i rettssystemet vårt sånn at han kan fortsette å være voldelig mot tilfeldig forbipasserende. 6
Rotemor Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 Jeg hadde selvsagt fortalt alt jeg så. Jeg hadde eventuelt anmeldt han selv, dersom ikke politiet hadde møtt. Ser ikke at det er åpent for debatt engang! 2
Steinar40 Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Kan ikke se at noen som utøver blind vold skal slippe unna med det. 3
Anglofil Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Jeg svarer ja til begge, og den som har utøvd blind vold har selvsagt ingen rett til å være sur på meg fordi jeg ikke forsvarer det å være voldelig. For å være helt ærlig kunne det vært det samme hva "kjæresten" mente, for jeg ville neppe hatt lyst til å forsette forholdet vårt etter en slik hendelse. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 jeg hadde stukket derfra lenge før politiet fikk snakka med meg. Anonym poster: 57a831822c0a41e937f0eb2e9740108a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 jeg hadde stukket derfra lenge før politiet fikk snakka med meg. Anonym poster: 57a831822c0a41e937f0eb2e9740108a Hva gjør du om du blir holdt igjen fysisk da? Om det er vel like straffbart å stikke unna en slik hendelse.. Jeg tenker så utrolig mye på den stakkars fyren som ble utsatt for dette. Synet av ansiktet hans og alt blodet glemmer jeg ikke med det første. Ofte tenker jeg at jeg angrer på at jeg sa noe, men samtidig vet jeg at jeg gjorde det riktige. Jeg har kanskje mistet min beste venninne for alltid, men da gjorde jeg ihvertfall det riktige. Tenker samtidig at vennskapet ikke var så mye verdt om jeg er så enkel å droppe på grunn av det. Anonym poster: f6d5978ede0559d19dba781401856683
Gjest Skippern Skrevet 13. april 2013 #8 Skrevet 13. april 2013 (endret) Tiltalte er null verdt. Han står i fare for å få grisebank når som helst om de rette dukker opp. Glem han, det er hans egen feil. Du må tenke på deg selv og si det som det er. Dommerne vil reagere om du snakker usant om de har andre utsagn fra andre vitner. Dessuten bør du tenke på han som ble utsatt for blind vold. Han har det vondt nok. Har han hatt hjernerystelse er det ikke godt for ham å huske ting i detalj. Endret 13. april 2013 av Skippern
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Tiltalte er null verdt. Han står i fare for å få grisebank når som helst om de rette dukker opp. Glem han, det er hans egen feil. Du må tenke på deg selv og si det som det er. Dommerne vil reagere om du snakker usant om de har andre utsagn fra andre vitner. Dessuten bør du tenke på han som ble utsatt for blind vold. Han har det vondt nok. Har han hatt hjernerystelse er det ikke godt for ham å huske ting i detalj. Jeg har allerede vitnet, jeg bare lurer på om jeg syns det er feil å mene at han er en tulling som nekter kjæresten sin å være sammen med meg, og som er sur i det hele tatt.. Jeg mener nemlig at han burde vært en god venn i utgangspunktet, og ikke satt meg i denne situasjonen ved å gjøre det i det hele tatt, og langt mindre blitt sint når HAN først gjorde noe galt.. Anonym poster: f6d5978ede0559d19dba781401856683
Steinar40 Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Jeg har allerede vitnet, jeg bare lurer på om jeg syns det er feil å mene at han er en tulling som nekter kjæresten sin å være sammen med meg, og som er sur i det hele tatt.. Jeg mener nemlig at han burde vært en god venn i utgangspunktet, og ikke satt meg i denne situasjonen ved å gjøre det i det hele tatt, og langt mindre blitt sint når HAN først gjorde noe galt.. Anonym poster: f6d5978ede0559d19dba781401856683 Venninna di bør droppe han gærningen snarest før han begynner å banke henne. Og det kan du hilse henne i fra meg og si. 2
Vill Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Nekter han dama si å vere med deg? Eg trur ikkje eg hadde vore dama hans lenge... Eg hadde heilt klart fortalt sannheten i rettsalen, og om han blir sur for det, så er det ekstremt barnslig. Men det er vel lettare å vere sur på nokon andre enn å ta fullt ansvar for det ein sjølv har gjort. Det beste hadde sjølvsagt vore om han ikkje hadde utøvd vold i det heile tatt, men når han først har gjort det så har han ikkje rett til å vere sint på dei som såg det. Han er vel egentlig sint på seg sjølv.
Gjest Violetta Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 Det er vel faktisk forbudt å lyve i retten. Jeg hadde fortalt sannheten. Det er utelukkende den som utfører den straffbare handlingen som er ansvarlig, ikke noen andre. 1
dobri123 Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 Hadde vært helt ærlig om alt jeg så. Hvis det hadde endt med at vennskapet vårt var over så ok, en god venn hadde aldri latt meg lyve i en rettsak uansett. Vold er ikke riktig løsning uansett, og det gir velfortjente konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #14 Skrevet 13. april 2013 Godt å se at de fleste er enige med meg ihvertfall.. Veldig trist å måtte møte venninnen min i skjul, men det får gå.. Hun gidder ihvertfall å møte meg! Jeg har satt meg inn i situasjonen utallige ganger, og VET at jeg ikke hadde blitt sint eller båret noe nag mot personen(e) som vitnet, spesielt ikke min bestevenninne og hennes kjæreste.. Anonym poster: f6d5978ede0559d19dba781401856683
Steinar40 Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 Godt å se at de fleste er enige med meg ihvertfall.. Veldig trist å måtte møte venninnen min i skjul, men det får gå.. Hun gidder ihvertfall å møte meg! Jeg har satt meg inn i situasjonen utallige ganger, og VET at jeg ikke hadde blitt sint eller båret noe nag mot personen(e) som vitnet, spesielt ikke min bestevenninne og hennes kjæreste.. Anonym poster: f6d5978ede0559d19dba781401856683 Og du hadde nok ikke utøvd blind vold mot en stakkars forbipasserende heller. Folk som gjør sånt er rett og slett ikke gode i huet. Det må du forstå; for ikke å snakke om at venninna di som er sammen med denne gærningen må forstå det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå