Gå til innhold

Hva gjør mørk sjokolade sunn/ bedre enn melkesjokolade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns jeg til stadighet hører om hvor bra mørk sjokolade og sjokolade med 70% kakao er. Men på hvilken måte er denne sunnere/ bedre enn feks melkesjokolade?

Hva gjør den mørke sjokoladen sunnere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kakao er det som er sunt i sjokoladen, jo høyere innhold jo bedre.

Anonym poster: 6f2c98b4d2ca9db76e59342037cc553d

• Liker 1
Skrevet

Det er like mye kalorier i de. Tror det at den blir sett på som sunnere har å gjøre med at det er mer antioksidanter i mørk sjokolade siden den består av mer kakao.

Skrevet

Men den 70% kakao sjokoladen inneholder jo sinnsykt mye kalorier :sjokkert: Så lurer på det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Kakao er full av antioksidanter som er bra for kroppen, lys sjokolade inneholder lite kakao og mest sukker/melk/fett.

Anonym poster: e2acfec4d682a582483dc32ac25bcbbd

AnonymBruker
Skrevet

Men den 70% kakao sjokoladen inneholder jo sinnsykt mye kalorier :sjokkert: Så lurer på det samme.

Siden mørk sjokolade gjerne er bitter og mektig så spiser man også mindre av den. Folk som lett kan sluke 100 g melkesjokolade i en jafs synes ofte det er nok med et par små biter mørk sjokolade. Ergo lettere å begrense inntaket uten å få lyst på mer.

• Liker 1
Skrevet

Det er det med kaloriinnhold som får meg til å stusse også!

Ja, det er lettere å begrense inntaket av mørk sjokolade, men det er jo ikke like godt så det dekker ikke søtbehovet på samme måte.

Akkurat spist 50g mørk sjokolade, men har akkurat like lyst på sjokolade som i utgangspunktet! Hadde en dum tanke om at siden den mørke er sunnere er det lurere å spise. Med vanlig sjokolade pleier jeg ta 25g, så dette ble jo bare mye mer kalorier uten at lysten gikk over. Nedtur.

Skrevet

Kaloriene er ikke problemet; tilsatt sukker er det.

Jo mindre tilsatt sukker jo bedre. Mer kakao; mindre sukker.

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Mørk sjokolade inneholder mer kakao, og mindre sukker. Kakao er sunnere enn sukker, selv om også mørk sjokolade har mye kalorier. Sunnhet måles ikke kun i kalorier. Det blir jo som å si at lettbrus er sunt, og at nøtter er usunt.

Skrevet

Kaloriene er ikke problemet; tilsatt sukker er det.

Jo mindre tilsatt sukker jo bedre. Mer kakao; mindre sukker.

Og mer antioksidanter.

En annen effekt jeg opplever er at jeg spiser mindre av det når jeg først spiser det. Blir liksom mer "mettet" av den kraftige sjokoladesmaken.

Med det sagt er ikke sjokolade essensielt i kostholdet og det er nødvendigvis ikke så vanvittig sunt at man bør spise det.

Det er også verdt å nevne at det ikke er noe magisk med 70% kakao sjokolade. Det er ikke sånn at 69% er så mye verre enn 70%.

Det er vel gjerne det at de mener at mørk sjokolade ikke blir "sunn nok" før du bikker 70%. Mørk sjokolade er vel definert som mer enn 50% eller 55% kakao, så det er det visst spenn.

Anbefaler også at du dropper 99%. Den er sikkert mye sunnere, men den smaker HØGG.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det med kaloriinnhold som får meg til å stusse også!

Ja, det er lettere å begrense inntaket av mørk sjokolade, men det er jo ikke like godt så det dekker ikke søtbehovet på samme måte.

Akkurat spist 50g mørk sjokolade, men har akkurat like lyst på sjokolade som i utgangspunktet! Hadde en dum tanke om at siden den mørke er sunnere er det lurere å spise. Med vanlig sjokolade pleier jeg ta 25g, så dette ble jo bare mye mer kalorier uten at lysten gikk over. Nedtur.

Er du vant til å spise sukker så må du gjennom en avvenningsperiode. Sukker er avhengighetsdannende. Etter noen dager/uker uten raffinert sukker så forsvinner behovet også. Men i mellomtiden må du selvsagt bestemme deg for det, være standhaftig og ikke gi etter når hjernen prøver å lure deg til å tro at du vil ha sukker. Ellers opprettholder du bare avhengigheten. Sukker er dop.

PS: Søtningsstoffer kan fungere litt på samme måte. Så hvis du lever opp til nicket ditt, PepsiMax, så vær klar over at det å stadig drikke lettbrus gjør at kroppen din hele tiden har et kunstig behov for enda mer søtt - og da helst i form av sukker.

AnonymBruker
Skrevet

Mørk sjokolade inneholder mer kakao, og mindre sukker. Kakao er sunnere enn sukker, selv om også mørk sjokolade har mye kalorier. Sunnhet måles ikke kun i kalorier. Det blir jo som å si at lettbrus er sunt, og at nøtter er usunt.

Jeg vil si at sunnhet ikke måles i kalorier i det hele tatt... Det er et innmari galt fokus å ha hvis man vil bli sunn!

Anonym poster: acf5c574164a3c7259b885c2d97278d3

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg vil si at sunnhet ikke måles i kalorier i det hele tatt... Det er et innmari galt fokus å ha hvis man vil bli sunn!

Ja, jeg er egentlig enig, jeg formulerte meg litt dumt. Kalorier kan i noen tilfeller si noe om hva som er sunt/usunt, men slett ikke alltid

Skrevet

Er du vant til å spise sukker så må du gjennom en avvenningsperiode. Sukker er avhengighetsdannende. Etter noen dager/uker uten raffinert sukker så forsvinner behovet også. Men i mellomtiden må du selvsagt bestemme deg for det, være standhaftig og ikke gi etter når hjernen prøver å lure deg til å tro at du vil ha sukker. Ellers opprettholder du bare avhengigheten. Sukker er dop.

PS: Søtningsstoffer kan fungere litt på samme måte. Så hvis du lever opp til nicket ditt, PepsiMax, så vær klar over at det å stadig drikke lettbrus gjør at kroppen din hele tiden har et kunstig behov for enda mer søtt - og da helst i form av sukker.

Jeg er sukkeravhengig ja...

Det har eksplodert etter jeg ble avhengig av pepsi max. Før spiste jeg nesten aldri sjokolade. Syntes det var altfor søtt. Skulle gjerne klart å kutte ut begge deler, men er nok ikke motivert nok slik ting er nå.

Skrevet

Skjønner hva du mener, men så lenge jeg prøver å holde litt igjen på kaloriene så har det noe å si!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er egentlig enig, jeg formulerte meg litt dumt. Kalorier kan i noen tilfeller si noe om hva som er sunt/usunt, men slett ikke alltid

Ja, jeg mente mest å si at jeg var enig med deg, altså! :) Eksempelet ditt med lettbrus var jo veldig godt. Poenget er at selv om det finnes kaloririke matvarer som er usunne, så er det ingen sammenheng mellom kalorier og hva som er sunt/usunt. Kalorier er jo bare et mål på energi.

Skjønner hva du mener, men så lenge jeg prøver å holde litt igjen på kaloriene så har det noe å si!

Det skjønner jeg, men da bør du heller spise mørk sjokolade (helst mer enn 70%) enn melkesjokolade, selv om kaloriene blir flere. Melkesjokoladen trigger bare søthungeren som du prøver å bli kvitt, og gjør deg raskt sulten igjen.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg syns jeg til stadighet hører om hvor bra mørk sjokolade og sjokolade med 70% kakao er. Men på hvilken måte er denne sunnere/ bedre enn feks melkesjokolade?

Hva gjør den mørke sjokoladen sunnere?

masse antioksidanter siden det er så mye kakao.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...