AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Hei! Om ikke så lenge flytter kjæresten min inn hos meg Vi er begge studenter, og tenker at det vil være mer økonomisk å bo sammen og dele på utgifter, da vi bare skal bo her i ett år til. Jeg bor nå i en andelsleilighet som jeg kjøpte for to år siden (ikke tatt opp lån). Det jeg lurer på er: - trenger jeg å skrive noe kontrakt når han flytter inn? - vil fellesgjelden påvirkes? - må jeg melde i fra til noen at han skal bo her? - er det noe papirer jeg trenger å ordne før han flytter? Jeg har null peiling på slike ting. Anonym poster: e59918827bf8f0e631f5a371f5215b5e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Hei! Om ikke så lenge flytter kjæresten min inn hos meg Vi er begge studenter, og tenker at det vil være mer økonomisk å bo sammen og dele på utgifter, da vi bare skal bo her i ett år til. Jeg bor nå i en andelsleilighet som jeg kjøpte for to år siden (ikke tatt opp lån). Det jeg lurer på er: - trenger jeg å skrive noe kontrakt når han flytter inn? Det er lurt - vil fellesgjelden påvirkes? Nei - må jeg melde i fra til noen at han skal bo her? Ikke normalt, men hva er reglene i borettslaget? - er det noe papirer jeg trenger å ordne før han flytter? Nei Jeg har null peiling på slike ting. Anonym poster: e59918827bf8f0e631f5a371f5215b5e Anonym poster: 78d4cba251149a13dbc172a0988b56e6
Pusemamma Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 Fellesgjelden påvirkes ikke. Kan være lurt at dere skriver samboerkontrakt. Ingen papirer uten du trenger og ordne.Er det borettslag du er tilknyttet?
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Fellesgjelden påvirkes ikke. Kan være lurt at dere skriver samboerkontrakt. Ingen papirer uten du trenger og ordne.Er det borettslag du er tilknyttet? Ja jeg er det. Trenger jeg å melde i fra til borettslaget? Anonym poster: e59918827bf8f0e631f5a371f5215b5e
Gjest Lille-pus Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Dere bør absolutt skrive en samboerkontrakt ja. - spesielt om han (og det må han vel) melder flytting ihht. Folkeregisteret og da blir registert med bostedsadresse på din leilighet. Fellesutgiftene er knyttet til leiligheten, ikke til antallet beboere i leiligheten. Et borettslageller sameie har ingenting med hverken å bli informert eller godkjenne hvem som bor sammen med deg i en leilighet du selv eier.
Pusemamma Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 Ja jeg er det. Trenger jeg å melde i fra til borettslaget? Anonym poster: e59918827bf8f0e631f5a371f5215b5e Det kan være lurt og gi beskjed til borettslaget at han flytter inn. Du er ikke pliktig men har litt og med at en vet hvor mange som bor der. Hvis det skulle skje en evakuering så er det greit at de vet hvor mange som bor i leiligheten. Jeg gjorde det da jeg flytta inn hos type en gang. Utgiftene dine blir de samme. 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 Dere bør absolutt skrive en samboerkontrakt ja. - spesielt om han (og det må han vel) melder flytting ihht. Folkeregisteret og da blir registert med bostedsadresse på din leilighet. Fellesutgiftene er knyttet til leiligheten, ikke til antallet beboere i leiligheten. Et borettslageller sameie har ingenting med hverken å bli informert eller godkjenne hvem som bor sammen med deg i en leilighet du selv eier. Okei, takk for svar:) Syns jeg leste et sted her om ei jente som sa at hun ikke ville flytte inn hos kjæresten fordi da ville leien gå opp. Men jeg går utifra at dette gjelder utleieeiendom. Anonym poster: e59918827bf8f0e631f5a371f5215b5e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #8 Skrevet 13. april 2013 Dere bør absolutt skrive en samboerkontrakt ja. - spesielt om han (og det må han vel) melder flytting ihht. Folkeregisteret og da blir registert med bostedsadresse på din leilighet. Som student kan man fint være folkeregistrert ett annet sted, jeg var "pendler-registrert" hos samboer i to år som student, da jeg satt i kommunestyret i min gamle kommune. Er flere andre grunner til å ikke melde flytting til studiested Fellesutgiftene er knyttet til leiligheten, ikke til antallet beboere i leiligheten. Et borettslageller sameie har ingenting med hverken å bli informert eller godkjenne hvem som bor sammen med deg i en leilighet du selv eier. Er ikke noe krav, men der vi bor er det forventet at man sier ifra, slik at det er lett å vite hvem som er "uvedkomne". Anonym poster: 78d4cba251149a13dbc172a0988b56e6
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Tusen takk for svar alle sammen! Jeg var litt redd for at det skulle være mye "hokus pokus" rundt dette med å flytte inn sammen. Anonym poster: e59918827bf8f0e631f5a371f5215b5e
Gjest Tirkes Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Nei, det er ikke hokuspokus før den ene evt skal kjøpe seg inn hos den andre, da er det litt mer kluss. Her er lenke til en samboerkontrakt, det finnes flere på nett: http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt Anbefaler dere sterkt å skrive en samboerkontrakt, der dere også legger til hva han evt skal betale av faste utgifter, hvem som eier hva av møbler - husk på ting dere evt kjøper sammen - slik at det ikke blir noe bråk om dere skal flytte fra hverandre igjen. Jeg tror også - men jeg finner ikke noe informasjon om dette, googleevnene mine har tatt kvelden - at han må ha sin egen innboforsikring. Når hans navn ikke står på en leiekontrakt eller som eier og du har innboforsikring, så forsikrer det ikke hans eiendeler. Noe jeg leste for mange år siden når mannen og jeg fortsatt leide. Men nå finner jeg ingenting på dette... 3
Zzyzx Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Til det siste, det er bare å sjekke med forsikringsselskapet. Her kommer regningen i begges navn, og jeg forstod det slettes ikke slik at vi på noe som helst punkt måtte ha to forsikringer. Det man derimot må passe på er at forsikringssummen er høy nok. Det viktigste når man blir samboere for første gang, det er å bli enige om hvaordan alt skal fordeles. Både det økonomiske og husarbeid. Gjerne også noen kjøreregler for miljøet ellers, dere er begge studenter og vil sannsynligvis ha forskjellig arbeidspress i forskjellige perioder. Dette tror jeg er greit om man har tenkt over på forhånd.
Pusemamma Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 Nei, det er ikke hokuspokus før den ene evt skal kjøpe seg inn hos den andre, da er det litt mer kluss. Her er lenke til en samboerkontrakt, det finnes flere på nett: http://www.dinside.n...samboerkontrakt Anbefaler dere sterkt å skrive en samboerkontrakt, der dere også legger til hva han evt skal betale av faste utgifter, hvem som eier hva av møbler - husk på ting dere evt kjøper sammen - slik at det ikke blir noe bråk om dere skal flytte fra hverandre igjen. Jeg tror også - men jeg finner ikke noe informasjon om dette, googleevnene mine har tatt kvelden - at han må ha sin egen innboforsikring. Når hans navn ikke står på en leiekontrakt eller som eier og du har innboforsikring, så forsikrer det ikke hans eiendeler. Noe jeg leste for mange år siden når mannen og jeg fortsatt leide. Men nå finner jeg ingenting på dette... Det holder med en innboforsikring. Når du ordner det sier du at du er samboer så vil agenten forklare deg priser osv.
Gjest Tirkes Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 (endret) Ja, jeg vet - men dersom Trådstarter eier leiligheten og har innboforsikring, og Herr Trådstarter flytter inn, uten at det foreligger leiekontrakt eller at han er medeier og uten at han melder flytting (men har pendlerstatus som enkelte nevnte) så lurer jeg på om hans eiendeler da er uforsikret, med mindre han har egen innboforsikring. Det var et eller annet merkelig smutthull jeg leste om. Men er mulig jeg har misforstått hele situasjonen, er noen år siden nå. Uansett verdt å sjekke, føler så utrolig med de studentene i Bergen som nå har mistet alt grunnet forsinkingsmisforståelser. Endret 13. april 2013 av Tirkes
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #14 Skrevet 13. april 2013 Ja, jeg vet - men dersom Trådstarter eier leiligheten og har innboforsikring, og Herr Trådstarter flytter inn, uten at det foreligger leiekontrakt eller at han er medeier og uten at han melder flytting (men har pendlerstatus som enkelte nevnte) så lurer jeg på om hans eiendeler da er uforsikret, med mindre han har egen innboforsikring. Det var et eller annet merkelig smutthull jeg leste om. Men er mulig jeg har misforstått hele situasjonen, er noen år siden nå. Uansett verdt å sjekke, føler så utrolig med de studentene i Bergen som nå har mistet alt grunnet forsinkingsmisforståelser. De i Bergen trodde de hadde kjøpt en forsikringspakke hvor innbo var innkludert. Kan være de ikke hadde lest avtalen godt nok, ikke godt og si. Som hun ene sa den koster jo ikke mye. Det kan være greit og snakke med forsikringsselskapet når man flytter sammen. Jeg hadde egen da jeg flytta til typen min men mitt forsikringsselskap sa at det holdt at han hadde. Så jeg sa opp min den gangen. Anonym poster: c66c0af1e8067a7ec4fb117a75eb1200
Gjest Tirkes Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 Smart, ikke noe vits i å være dobbelforsikret, for man får ikke dobbelt tilbake. Beklager TS, min feil at vi sporet inn på forsikringsprat!
Bjørn88 Skrevet 16. april 2013 #16 Skrevet 16. april 2013 Bør nok varsle boretslaget så de vet at det bor 2 personer i leiligheten din. greit for de å vite ved en evakuering og sånt, f.eks om det skulle begynne å brenne så er det kjipt om de registrerer at du er ute mens typen ligger oppe i leiligheten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå