Gå til innhold

Hvordan lære seg å spise små porsjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det siste året blitt vant til å spise veldig store porsjoner, slik at jeg spiser få måltider om dagen.

Ulempen med dette er at jeg har en tendens til å overspise, jeg går ikke ned i vekt og verst av alt: jeg mister total oversikt over hva jeg får i meg. Jeg husker virkelig ikkke hva og hvor mye jeg har spist, fordi jeg nærmest sluker maten vil jeg si, bruker ikke god tid på å nyte den og gi den oppmerksomhet.

Jeg har også en tendens til å spise for å dempe negative følelser. Noen som har noen tips mot dette?

Jeg vil begynne å spise hver tredje time, ca. På den måten tror jeg at jeg blir mer klar over hvor mye og faktisk hva jeg får i meg, og forhåpentligvis gå ned i vekt.

Eneste problemet med dette er at jeg ikke føler meg tilfredsstilt. Har prøvd det før, men får en skikkelig tomhetsfølelse og føler meg utilfredsstilt som bare det, det er som om kroppen ikke blir fornøyd før jeg blir STAPPmett. Det er så vanskelig å bli fornøyd med kun en liten porsjon.

Noen som har noen tanker om dette?

Også lurer jeg på hvor mye dere synes jeg bør gå ned?

Jeg er 160 cm høy, 64 kg, 18 snart 19 år.

Anonym poster: 6ee21fc8acd411048c7717b0d146869d

Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Kjøp mindre tallerkener, lag bare akkurat nok til en porsjon og prøv å spis saktere, ved for ekesempel og legge ned kniv og gaffel etter hvert tygg.

Syns forøvrig ikke det høres ut som du trenger å gå ned noe, men å spise seg stappmett ved hvert måltid er ikke bra uansett.

Skrevet

Hvorfor vil du spise hver time? Det høres uhyre slitsomt ut. Det er ingen direkte grunn å spise lite og ofte hvis man ønsker å ha oversikt over matinntaket så vidt jeg kan se.Det kan hende du trenger noen mellommåltider her og der for å dempe ulvehunger, men å spise hver time eller til og med annenhver time høres helt ekstremt ut.

Jeg synes det du kunne heller prøve er å være virkelig obs på å spise langsomt - og tygge maten skikkelig! Drikke et glass vann før du spiser også. Det å spise for fort gjør at man ofte spiser mer siden metthetsfølelsen tar litt tid - dermed spiser man gjerne litt mer enn man egentlig trenger for å bli mett.

AnonymBruker
Skrevet

Når du skal spise, så legg på litt mindre mat enn det du tror du kommer til å spise. Spis sakte og nyt maten. Når det er tomt så er det faktisk tomt. Unngå å ta en ny porsjon. Kjenn etter om du faktisk er mett, eller om du forsatt er veldig sulten, isåfall så kan du ta litt mer :)

Spis mat på små tallerkner, det får middagen til å virke større. Drikk mye vann og legg fra deg gaffelen hvor hver munnfull du spiser.

Anonym poster: 10f7fd8a87194e0467eaeac97feb7a9c

AnonymBruker
Skrevet

Når du skal spise, så legg på litt mindre mat enn det du tror du kommer til å spise. Spis sakte og nyt maten. Når det er tomt så er det faktisk tomt. Unngå å ta en ny porsjon. Kjenn etter om du faktisk er mett, eller om du forsatt er veldig sulten, isåfall så kan du ta litt mer :)

Spis mat på små tallerkner, det får middagen til å virke større. Drikk mye vann og legg fra deg gaffelen hvor hver munnfull du spiser.

Anonym poster: 10f7fd8a87194e0467eaeac97feb7a9c

Prøvde det nettopp, synes det er gruelig vanskelig. Jeg nærmest sluker i meg maten og tar en ekstra porsjon før jeg rekker å tenke, og her sitter jeg igjen stappmett da. søren!

Anonym poster: 6ee21fc8acd411048c7717b0d146869d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du spise hver time?

Hver tredje time....

Anonym poster: d9ae6073098515bd6d815b5b45f03995

AnonymBruker
Skrevet

1.Forsyn deg med mindre mat om gangen

1.2: Om du føler du trenger en til porsjon, vent 5 min før du forsyner deg og se om fremdeles føler at du trenger dette.

2: Spis sakte, ta deg god tid til å spise, ikke lag ferdig en ny bit før den du holder på med er svelget. Ta også mindre biter om gangen. Du trenger heller ikke spise konstant, om du spiser med andre kan du snakke litt mens du har lagt ned bestikket etc.

3: Drikk mer til maten, her er melk veldig fint, helst skummet melk om du prøver å gå ned i vekt. Å fylle opp magesekken med væske gjør at du føler deg mer mett. Er også fint å drikke et glass melk/vann mellom porsjonene når du vurderer om du trenger en til eller ikke.

Det var vel egentlig mine tips :)

Anonym poster: 0ef92329e4e098f0440a3978ec1503ef

AnonymBruker
Skrevet

Hva med distraksjon når du spiser? Lese et magasin samtidig?

Jeg foretrekker alltid å spise av mindre tallerkner, for da ser det ut som mye mer mat enn det egentlig er.

Anonym poster: ff87663c51d759420dbc3f821cf268dd

Skrevet

Hva med distraksjon når du spiser? Lese et magasin samtidig?

Jeg foretrekker alltid å spise av mindre tallerkner, for da ser det ut som mye mer mat enn det egentlig er.

Anonym poster: ff87663c51d759420dbc3f821cf268dd

Forskning viser at vi spiser mer når vi blir distrahert av noe som lesestoff, data, tv ol.

Så det ville jeg ikke gjort.

Ts. Lager du maten selv? I så fall lag mindre porsjoner. Lag istand en liten porsjon, og spis et helt annet sted. (Helst et annet rom.) Da må du reise deg og gå for å hente mer mat. Da rekker du å stoppe deg selv ifra å hente mer om du vil det.

Skriv matdagbok. Ha en liten notisblokk hvor du skriver opp alt du putter i munnen i løpet av en dag.

Drikk ett stort glass vann 20 minutter før hvert måltid. Dette gjør at du blir fortere mett.

Legg ifra deg kniv og gaffel/ brødskiven el. hver gang du har tatt en bit. Tygg minst 20 ganger på hver munnfull.

Unngå distraksjoner som tv, data, lesestoff ol. når du spiser. Konsentrer deg om å smake på maten du spiser. Du kan f.eks. late som om du skal skrive en matspalte hvor du skal beskrive måltidet.

Det tar 20 minutter ifra du slutter å spise til du føler metthet.

Utilfredsheten gir seg etterhvert. Magesekken din er utvidet så du vil nok føle en trang til å spise mer en periode. Dette gir seg etterhvert.

Drikk vann imellom måltidene. Det hjelper.

Jeg bruker alarm på mobilen for å minne meg selv på å spise ofte.

Ikke gå ned i vekt, det trenger du ikke. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først av alt så tror jeg ikke at du er så veldig overvektig at trenger å gå ned 10 kg. For det andre så kjenner jeg igjen det du beskriver med tomhetsfølelsen og det å føle seg tilfreds.

Det å stappe seg med mat gir en god følelse, men den er kortvarig. Det er vanlig å bruke mat for å døyve andre følelser. De 3 vanligste misbruk av mat er å spise når man: 1. Kjeder seg. 2. Er trist. 3. Belønning/man er glad. (rekkefølgen har lite å si)

Finn ut hva du får ut av å stappe deg full av mat. Hva skjer dersom du ikke gjør det. Våg å gå inn i følelsene uten å overspise. Slanking er ikke å anbefale for deg. Finn ut hvorfor du overspiser, så blir du mer glad i kroppen din.

Anonym poster: a49f70fe502882eaba0f7c692f3963b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...