Gå til innhold

belønning - mitt dillemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nabo som har to barn som er jevnaldrende med mine. Barna leker stort sett godt sammen, men mine har begynt å bli litt frustrert, og vil ikke lenger så ofte leke med disse barna. En ting mine (og jeg) reagerer på, er at de to andre barna skal ha belønning for "alt", at de "alltid skal vinne", og at de ikke vil dele lekene sine - noe de har veldig mye av, da de får nye leker ukentlig pga. belønning. Snakket med henne om belønningssystemet, og det viser seg at de har et ganske komplisert belønningssystem; klistremerker for å ikke slå hverandre, klistremerker for å ikke tulle for mye under lekser, klistremerker for å ikke stikke av, klistremerker for å gå på do uten at foreldrene må mase (barna er 6 og 8), klistremerker for å legge seg til et visst klokkeslett osv.. Til sammen får klistremerkene en pengeverdi, og hver helg er det lekebutikken for å velge seg ut en leke ut fra hvor mye de har tjent (maks 400,- pr. barn pr. uke). Moren fortalte at hun av og til fikk dårlig samvittighet om den ene hadde "tjent" mer enn den andre, så de fikk som regel velge en leke til samme verdi - men da var hun ekstra streng uken etter... Ble rett og slett helt paff da jeg hørte dette - jeg trodde at mine barn hadde overdrevet sterkt - og visste ikke helt hva jeg skulle si. Dette er vel ikke vanlig? Jeg har ingen form for "organisert belønning" av mine barn, jeg forventer god oppførsel, forventer at de hjelper til hjemme, forventer at de gjør leksene uten tull osv. Synes selvsagt det er gøy å overraske dem med nye ting, men da som en forsterking av positiv atferd, og ikke som belønning for å ikke gjøre negative ting. For min del er det ikke pengene det står på, men prinsippene... De skal lære seg å være hyggelige, snille og hjelpsomme "av seg selv", og ikke for at det hele tiden skal vanke en belønning...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:haar: de ødelegger jo ungene

Anonym poster: 21eb9586a997187baf5758aaaa32e842

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er dilemmaet ditt?

Anonym poster: 21eb9586a997187baf5758aaaa32e842

Skrevet

Dette høres jo ut som en ekstrem siste-utvei-løsning for unger som i utgangspunktet har fått lov til å gå helt over styr.. Har de drevet på med dette systemet helt fra begynnelsen eller?

• Liker 1
Skrevet

Ts her.. glemte jo helt dilemmaet... Fikk spørsmål fra min eldste om hvorfor han ikke fikk belønning etc for å være snill... Han slår jo aldri yngstemann, og det er aldri trøbbel med leksene etc. Fikk litt vansker med å svare, for vil ikke snakke negativt om naboene, samtidig som han må forstå at et slikt system aldri kommer til å bli innført her i huset... Naboene har visstnok hatt belønningssystem hele veien, men har ikke oppfattet det som så "ekstremt" før de siste to årene.. Mine hadde jo som små (f.eks. ved pottetrening) klistremerker etc som motivasjon, men det var ved innlæring av nye ting...

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg synes du skal svare din sønn at det er vanlig å ha forskjellige regler i forskjellige familier. Folk er forskjellige, og dine barn har sikkert fordeler som naboungene ikke har. Dette må læres en gang, så hvorfor ikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...