Gå til innhold

Pusse opp badet


momo

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt til og pusse opp hele badet til sommeren. Vi har tenkt til og gjøre jobben selv, eneste vi vurderer er og få fagfolk og komme og legge varmekabler og gulv, siden det vet jeg ikke om vi tørr selv.

Vi har tenkt til og flislegge hele badet.

Lurer på om det er noen som kan anbefalle noen bøker, hvor det står ganske nøye forklart hvordan man flislegger et bad, og gjerne også hvordan man bygger inn et badekar.

Lurer også på om det er noen som vet om et boblebadekar er mye styr og få satt opp selv og om man i det hele tatt kan sette det opp selv. Tenkte med både rør og det elektriske. Og lurer på om det blir veldig dyrt, hvis man bruker fagfolk.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange ting du ikke har lov til å gjøre selv på et bad.

En rørlegger må legge opp rør o.l. og en elektriker må legge kablene (evt. kontrollere dem).

Hvis du aldri har lagt fliser før, så bør du kanskje vurdere å få hjelp til dette også. Gulv er ganske greit hvis underlaget er bra, men vegger er ikke verdens enkleste ting.

Du kan altså ikke sette inn boblekaret selv. Men jeg tror kanskje ikke at det er dyrere å få en rørlegger til å sette inn et boblekar enn et vanlig badekar.

Har desverre ingen bøker å anbefale.

Du finner kanskje noe om innbygging av badekar, men ettersom du/dere ikke har lov til å legge opp det elekriske og rørene selv, så finner du neppe norska bøker som beskriver dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med flislegging tror jeg faktisk vi kan gjøre jobben selv, fordi vi hadde fagfolk her for en stund tilbake, som skulle gi oss prisvurdering på og gjøre jobben. Og de var så fornøyd med hvordan tettheten og arbeidet med veggene var gjort så de skulle legge flisene rett oppå veggplatene. Så da kan jo vi gjøre det samme selv.

Og hvis vi bare skal ha vanlig badekar trenger vi ikke og få rørlegger for vi skal ha dusj over og det er jo allerede der. Og eneste vi da trenger elektriker til er gulv og det skal vi jo uansett bruke fagfolk til.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt til og pusse opp hele badet til sommeren. Vi har tenkt til og gjøre jobben selv, eneste vi vurderer er og få fagfolk og komme og legge varmekabler og gulv, siden det vet jeg ikke om vi tørr selv.

Vi har tenkt til og flislegge hele badet.

Lurer på om det er noen som kan anbefalle noen bøker, hvor det står ganske nøye forklart hvordan man flislegger et bad, og gjerne også hvordan man bygger inn et badekar.

Fliselegging selv kan gå helt fint såfremt man har et minimum av estetisk sans + sans for detaljer. Se oppskrift her.

Skal dere dusje rett på gulv og ha membran og sånt så sørg for å få fagfolk til den biten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sturla

Puss opp av hjertens lyst.

Bruk fagfolk til å legge membran om det ikke er der fra før. Det er surt om det ikke er tett, og litt mindre surt om det ikke er din skyld.

"leggeveiledning" for fliser får du der du kjøper fliser eller her:

http://www.heydi.no/

Stikk innom byggevarebutikker, flisebutikker o.l. og ta med "alt" av brosjyrer og veiledninger, og les alt.

Fliser er ikke så vanskelig om du bare følger anvisningen, og er veldig nøye. Ikke bruk flisekryss på veggen, bruk heller 3 eller 4 mm flisetau i fugene. husk å ta det ut atterpå

Rørlegger og elektrikker kommer du ikke utenom, det er tryggest og. Vann og strøm er jo en litt uheldig kombinasjon.

Boblekar trenger strøm, noen trnger og egen vanntilkobling.

De billigste får du fra ca 9.000,-, hvertfall på Østlandet. Kvaliteten stiger nok med pris.

Et tips til slutt, om du har plass: Steamdusj

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner pusset opp badet sitt nylig (gikk til helvete ved lekkasje ovenfra). Han gjorde absolutt alt selv (har fagbrev som elektriker fra back in the day da) med membran og alt, helt fra skjelettet og ut. Han mente at hvis han selger blir selvfølgelig han erstatningspliktig hvis det ikke er tett om 2 år. Men han er hendt, og hvis det holder seg tett har han spart masse penger. Hvis det ikke er tett, må han bare ut med de pengene han opprinnelig holdt tilbake. Hans bad kostet 25-30 000 for alt nytt, mens naboens ovenpå kostet 125 000, alt gjort av leide håndtverkere.. Det har jeg ikke tenkt på før, men er jo verdt en vurdering. Hvis man er dyktig med hendene og nøyaktig, mener jeg, det er ikke ment som oppfordring til slurv i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han mente at hvis han selger blir selvfølgelig han erstatningspliktig hvis det ikke er tett om 2 år.

Hvis han selger er han erstatningspliktig i 5 år.

En annen ting å tenke på er at verdien på boligen kan bli høyere hvis man kan dokumentere at badet er fagmessig utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Neste uke skal de vise hvordan de legger fliser i nr 19 spesial. De sa også at gulv måtte legges av fagfolk i denne ukens program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg også. Så da skal jeg sitte klistra til tv skjermen neste onsdag.

Mye bra som blir vist der, i går viste de hvordan man setter inn nytt vindu, veldig bra, for det må vi gjøre på soverommet.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...

Du kan altså ikke sette inn boblekaret selv. Men jeg tror kanskje ikke at det er dyrere å få en rørlegger til å sette inn et boblekar enn et vanlig badekar.

Et spm bare... Hvorfor kan ho ikke sette inn boblekaret selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mest på armatur og røropplegg, jeg.

Og hvis vi bare skal ha vanlig badekar trenger vi ikke og få rørlegger for vi skal ha dusj over og det er jo allerede der. Og eneste vi da trenger elektriker til er gulv og det skal vi jo uansett bruke fagfolk til.

Selvom det er en eksisterende dusj der, så er det vel vanlig å ha en egen armatur på badekaret?

Vet ikke helt hvordan boblekar fungerer, men det er vel kanskje behov for en elektriker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lille meg...
Jeg tenkte mest på armatur og røropplegg, jeg.

Selvom det er en eksisterende dusj der, så er det vel vanlig å ha en egen armatur på badekaret?

Vet ikke helt hvordan boblekar fungerer, men det er vel kanskje behov for en elektriker også?

En ufaglært har lov til å utvide eksisterende vannsystem (tillførsel og avløp). En ufaglært har også lov til å utvide det eksisterende el-systemet, men må da legges åpent.

(En elektriker trenger ikke å hjelpe til med et boblekar)

Sitar: samboer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En ufaglært har lov til å utvide eksisterende vannsystem (tillførsel og avløp). En ufaglært har også lov til å utvide det eksisterende el-systemet, men må da legges åpent.

(En elektriker trenger ikke å hjelpe til med et boblekar)

Sitar: samboer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...