Gå til innhold

Sta og trassig 12 åring som ikke vil skrive - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi er et helt vanlig ektepar m tre barn. Vår mellomste sønn blir snart 13 år, og vi merker puberteten til de grader. Sønnen vår er godt over middels intelligent og oppvakt og har ikke noen problemer, bortsett fra at han hater å skrive og synes skolen er et fengsel.

Han har så til de grader skrivesperre!! Det må ikke skrives ett ord for mye for d er bortkasta energi. Har vært i kontakt m skolen gjentatte ganger ang dette og vi vet ikke hvordan vi skal få løst opp i dette. F.eks er han rasende god i hoderegning, og når han gjør matte så regner han alt i hodet fordi han ser d som bortkasta tid å gjøre mellomregninger. Dette blir mer og mer viktig når han begynner på ungdomsskolen for han kan jo ikke regne i hodet for all fremtid. Når han skal gjøre norsklekser så er d et h..... Vil bare svare m enstavelsesord og ikke fulle setninger. Dersom han skal skrive historier eller redegjøre for noe så er alle piggene ute - helt bortkasta! Bruker laaaang tid på å komme i gang og sitter bare å funderer på hvordan han kan få gjørt dette v å skrive absolutt minst mulig.

Han er også blitt veldig trassig og oppfarende, og d er håpløst å få han til å snu når han først har bestemt seg for noe.

Er bekymret for hans videre utvikling når hverken vi eller lærerne får han til å uttrykke skriftlig det han kan. Han har klisterhjerne og har alltid vært blant de dyktigste i klassen. Føler nå at han v å være så sta og ikke skrive gjør at han ødelegger sine evner fordi han ikke vil skrive og saboterer de oppgavene han skal gjøre.

Vi har forsøkt å la han bruke pc til skrivearbeid, både på skolen og hjemme for å få han til å skrive, men det har ingen effekt.

Her hjemme er d ingen tv, data etc før leksene er gjort. Han forsøket å sabotere leksegjøring m å ikke ha bøker m hjem og har et ufattelig rot i sekken. Ukeplanen er f.eks borte stort sett samme dag som han har fått den.

Er d noen som har noen råd for hvordan vi skal håndtere situasjonen slik at han får arbeidsgleden (som han hadde før) tilbake?

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Skrivedelen kjenner jeg meg igjen i. Det gikk over for min del. Med for eksempel matten så gikk det over når lærerne begynte å trekke poeng for ikke å vise utregningen og i norsk når vi begynte å få trekk for "korte" besvarelser. En regel lærerne hadde på spørsmål var at Læreren ikke skulle trenge å lese spørsmålet for å skjønne svaret. F.eks. Spørsmål: Hva heter Norges høyeste fjell, og hvor høyt er det? Svar: Norges høyeste fjell heter Galdhøpiggen og er 2469 meter høyt. Derom man skrev: "Galdhøpiggen, 2469" fikk man ikke godkjent på leksa.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi er et helt vanlig ektepar m tre barn. Vår mellomste sønn blir snart 13 år, og vi merker puberteten til de grader. Sønnen vår er godt over middels intelligent og oppvakt og har ikke noen problemer, bortsett fra at han hater å skrive og synes skolen er et fengsel.

Han har så til de grader skrivesperre!! Det må ikke skrives ett ord for mye for d er bortkasta energi. Har vært i kontakt m skolen gjentatte ganger ang dette og vi vet ikke hvordan vi skal få løst opp i dette. F.eks er han rasende god i hoderegning, og når han gjør matte så regner han alt i hodet fordi han ser d som bortkasta tid å gjøre mellomregninger. Dette blir mer og mer viktig når han begynner på ungdomsskolen for han kan jo ikke regne i hodet for all fremtid. Når han skal gjøre norsklekser så er d et h..... Vil bare svare m enstavelsesord og ikke fulle setninger. Dersom han skal skrive historier eller redegjøre for noe så er alle piggene ute - helt bortkasta! Bruker laaaang tid på å komme i gang og sitter bare å funderer på hvordan han kan få gjørt dette v å skrive absolutt minst mulig.

Han er også blitt veldig trassig og oppfarende, og d er håpløst å få han til å snu når han først har bestemt seg for noe.

Er bekymret for hans videre utvikling når hverken vi eller lærerne får han til å uttrykke skriftlig det han kan. Han har klisterhjerne og har alltid vært blant de dyktigste i klassen. Føler nå at han v å være så sta og ikke skrive gjør at han ødelegger sine evner fordi han ikke vil skrive og saboterer de oppgavene han skal gjøre.

Vi har forsøkt å la han bruke pc til skrivearbeid, både på skolen og hjemme for å få han til å skrive, men det har ingen effekt.

Her hjemme er d ingen tv, data etc før leksene er gjort. Han forsøket å sabotere leksegjøring m å ikke ha bøker m hjem og har et ufattelig rot i sekken. Ukeplanen er f.eks borte stort sett samme dag som han har fått den.

Er d noen som har noen råd for hvordan vi skal håndtere situasjonen slik at han får arbeidsgleden (som han hadde før) tilbake?

Har du vurdert Steiner-skole eller montessori? Det er jo veldig bra for barn som har en litt annen tenkemåte. Husker da jeg var på hans alder, så følte jeg også at pensumet var for lett. Jeg ble derfor oversett av læreren og det første til at jeg i løpet av ett par år hang etter fordi jeg ikke gadd å følge med i undervisningen lenger. Skulle ønske jeg fikk gå på en privatskole i alle fall :)

Anonym poster: 203f8763e9b77bda60d193b0e40e4604

Skrevet

Skrivedelen kjenner jeg meg igjen i. Det gikk over for min del. Med for eksempel matten så gikk det over når lærerne begynte å trekke poeng for ikke å vise utregningen og i norsk når vi begynte å få trekk for "korte" besvarelser. En regel lærerne hadde på spørsmål var at Læreren ikke skulle trenge å lese spørsmålet for å skjønne svaret. F.eks. Spørsmål: Hva heter Norges høyeste fjell, og hvor høyt er det? Svar: Norges høyeste fjell heter Galdhøpiggen og er 2469 meter høyt. Derom man skrev: "Galdhøpiggen, 2469" fikk man ikke godkjent på leksa.

Dårlig lærer da.

AnonymBruker
Skrevet

Samme her med 11 åringen. Hvordan løser andre dette??

Anonym poster: 43f53158bf4e23b5aff3b8ffcd820952

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Dårlig lærer da.

Jeg syns mine lærere var veldig flinke jeg.

Skrevet

Du synes sønnen din er lat, som prøver å slippe unna med å skrive minst mulig...og bruker "v", "m", og "d" selv... Fordi du ikke gadd å skrive "ved", "med" og "det", da, eller?

Spesielt... :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig lærer da.

Og med dårlig så mener du vel god?

Du synes sønnen din er lat, som prøver å slippe unna med å skrive minst mulig...og bruker "v", "m", og "d" selv... Fordi du ikke gadd å skrive "ved", "med" og "det", da, eller?

Og sykt irriterende.

Anonym poster: 527fdaa413bc1f6cfe7fcd3be42c285d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eple falt ikke så langt fra stammen kanskje :laugh:

Skrevet

TS her. Ikke noe i veien m læreren. Hun har gjort en god jobb m å få arbeidsro i klassen, da d er noen utfordrende og bråkete elever det. Pga disse elevene så har de alltid måtte sitte en og en, og det fungerer dårlig m prosjektarbeid eller at de jobber i lag. Tror nok at det at den gamle klassen ble splittet for 3 år siden og satt sammen på nytt gjør at min sønn ikke trives så godt som han gjorde tidligere. Å bytte skole er ikke aktuelt da det betyr at vi må flytte.

Føler litt at andre ungers utfordringer har ødelagt litt for min sønn og at det blir mindre oppmerksomhet for han. Nå som han har slått seg vrang blir denne oppmerksomheten ikke positiv akkurat. Dette har også medført at min sønn ikke er bestis, for å si det sånn, med læreren - og da spesielt m lærer i skrivefag.

Vi foreldre og lærere har god dialog, og har gitt beskjed til vår sønn at på skolen og i timene er d læreren som er sjefen!

Skrevet

Eple falt ikke så langt fra stammen kanskje :laugh:

Ts. Useriøst. Jeg orka i det minste å skrive dette innlegget! Dersom man ikke har noe å bidra m, trenger man ikke å ta seg brye m å komme m usaklige kommentarer

Skrevet

Og med dårlig så mener du vel god?

Anonym poster: 527fdaa413bc1f6cfe7fcd3be42c285d

Nei, jeg synes ikke man kan få stryk for en oppgave som er besvart riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Ts. Useriøst. Jeg orka i det minste å skrive dette innlegget! Dersom man ikke har noe å bidra m, trenger man ikke å ta seg brye m å komme m usaklige kommentarer

Aaah, men jeg bidro litt lenger opp på siden også jeg...

Skrevet

Har en på 11 som er på akkurat samme måten. Har brukt skoleåret i år på å være enda staere enn ham. Jeg har visket ut igjen enstavelsessvar og forklart at han bruker enda lenger tid på å slurve enn å gjøre det ordentlig. Han har rett og slett måtte gjort alt om igjen hvis han har tatt snarveier, og blitt forklart hvorfor det må gjøres om igjen og hvordan det skal gjøres.

Etter noen måneder med lassevis av ekstraarbeid for ikke å gidde å gjøre ting ordentlig, har han nå skjønt at det kun er ham selv det går utover. Nå blir arbeidet gjort ordentlig med en gang, uten diskusjoner.

Å være tålmodig og konsekvent er det eneste som hjelper.

AnonymBruker
Skrevet

Gi ungene Efalex eller Eye Q. Det skal skjerpe konsentrasjonen.

Anonym poster: 43f53158bf4e23b5aff3b8ffcd820952

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...