AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #1 Skrevet 13. april 2013 Jeg lurer på hvorfor enhver billist må ha forsikring? Anonym poster: 7989f29f319de2def2e704cd25167b30
Gjest Tirkes Skrevet 13. april 2013 #2 Skrevet 13. april 2013 Enhver bil må ha forsikring. I andre land som feks UK, der må enhver BILIST ha egen forsikring, som du nevner. Og det er ikke krav om annet enn ansvarsforsikring. Så alle biler er pålagt en forsikring som dekker skade på ANDRES kjøretøy eller eiendom dersom man er skyld i et uhell. Man er ikke lovpålagt å forsikre sin egen eiendom (annet enn evt som klausul for å låne med pant i bilen). Jeg er usikker på grunnen bak loven, men jeg synes det er logisk. For det hjelper å beskytte oss. Et økonomisk setebelte, om du vil. Om jeg krasjet inn i ræva på en Mercedes når jeg var student og måtte erstatte bilens renovasjon på 120 000 - så hadde jeg trolig aldri kommet meg inn på boligmarkedet, kanskje ikke hatt samme karriereveien som i dag og slitt veldig økonomisk. Hadde jeg gjort det samme i dag - så hadde det vært et irritasjonsmoment i noen måneder til jeg klarte å betale regningen. Med forsikring, så blir situasjonen "lik" = jeg mister bonus. Om jeg er den som eier Mercedesen, skal jeg straffes fordijeg ble påkjørt av en student som ikke har noen eiendeler eller formue å betale bilen min for? Er det sånn at man krysser fingrene og håper at den idioten som kjørte inn i hekken på meg før rundkjøringen har en godt betalt jobb, så jeg ikke blir skadelidende økonomisk som en andrepart i en sak jeg ikke har skyld i? It makes sense. Jeg liker også bedre vårt system i Norge, hvor hver BIL forsikres, i stedet for i UK hvor enhver billist må forsikre seg. UK sitt system er fint for de som eier flere biler og kjøretøy, men en familie med mor, far og en 18-åring og én bil - må ut med tre stk forsikringer. Det er ikke like rettferdig. 9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #3 Skrevet 13. april 2013 Som Tirkes sier: Du må jo ikke forsikre din egen bil, men du er nødt til å ha en garanti for at den du eventuelt kjører på får dekket sin regning. Ansvarsforsikring for bil dekker skader på den du krasjer inn i sin bil, ikke på din. Anonym poster: ee6b1249459c94c2c706d7f9a3c5bbbb
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Husk at ansvarsforsikringer også dekker personskader. Skader du andre personer kan det bli millionerstatninger ut av det. Anonym poster: 457571688783ac678bd8024464086cea 6
SmallTalk Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Husk at ansvarsforsikringer også dekker personskader. Skader du andre personer kan det bli millionerstatninger ut av det. Anonym poster: 457571688783ac678bd8024464086cea Stemmer det... En ting er å kverke baken på en ny Merdeces og måtte ut med 120.000 i reparasjoner, en annen ting er å plutselig måtte ut med 5 mill i erstatning til en person som ble alvorlig kvestet og varig ufør etter ulykken man var skyld i. Det er lovpålagt med ansvarforsikring på bil for å sikre fører av bilen mot varig økonomisk uføre pga overnevnte situasjoner, og ikke minst for å sikre de forulykkede at de får det de har krav på og ikke blir sittende med regninga på noe de ikke var skyld i. 1
Gjest Skogmann Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 Som Tirkes sier: Du må jo ikke forsikre din egen bil, men du er nødt til å ha en garanti for at den du eventuelt kjører på får dekket sin regning. Ansvarsforsikring for bil dekker skader på den du krasjer inn i sin bil, ikke på din. Anonym poster: ee6b1249459c94c2c706d7f9a3c5bbbb At man blir kjørt på burde jo dekkes av din egen forsikring spør du meg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 Dreper du noen eller skader noen så er det jo greit å slippe regninga på bergingen, sykehuset, osv. Jeg er både for og imot at min egen forsikring skal dekke skader som andre gjør på min bil. Jeg opplevde en gang å få skader til 17.000kr på min bil og det tok noen dager før en nabo endelig innrømmet at han hadde rygget inn i min bil (gateparkering). Hadde ikke han innrømmet det så hadde jeg enten måtte tatt opp lån på 17.000kr eller brukt forsikringen min og tapt ca 25.000kr (i følge forsikringsselskapet) da jeg var ganske fersk bileier og hadde tapt all bonusen min. Så det hadde jo vært flott med en ordning som hadde sørget for at jeg ikke mistet noen bonus og kunne betalt kun egenandelen på 3000kr el hva den er på, men aller helst sluppet å betale den og. Men siden det ikke er slik så vil ikke jeg måtte bruke min egen forsikring, jeg vil ikke tape min bonus fordi en annen rygger inn i min bil og det er surt å betale f.eks 3000kr i egenandel når noen andre har skadet min bil. Hele forsikringsordningen på bil må i så fall endres. Er jo enda surere når noen kjører inn i din bil og stikker av. Anonym poster: 3002b49977a12a506dce68a69163743e 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2013 #8 Skrevet 14. april 2013 At man blir kjørt på burde jo dekkes av din egen forsikring spør du meg. Gi meg en god grunn for at jeg skal betale egenandel (og bonustap) på MIN forsikring hvis du eller noen andre kjører på meg? Anonym poster: 14da4c80bbe524ecfc9db4b246c31dec 7
Bjørn88 Skrevet 16. april 2013 #9 Skrevet 16. april 2013 At man blir kjørt på burde jo dekkes av din egen forsikring spør du meg. Det er vel det mest idiotiske jeg hart hørt på denne siden av 2000 tallet Skal du i fengsel om jeg kommer å grisebanker deg å da eller? Eller skal den 13 årige jenta som ble voldtatt bures inne? Kan du komme med 1 god grunn for at en uskyldig part skal lide for at en person har utøvet skade/vold på et eller annet vis mot denne personen? 3
Gjest Skogmann Skrevet 16. april 2013 #10 Skrevet 16. april 2013 Det er vel det mest idiotiske jeg hart hørt på denne siden av 2000 tallet Skal du i fengsel om jeg kommer å grisebanker deg å da eller? Eller skal den 13 årige jenta som ble voldtatt bures inne? Kan du komme med 1 god grunn for at en uskyldig part skal lide for at en person har utøvet skade/vold på et eller annet vis mot denne personen? Why? Om jeg blir kjørt på så har jeg jo forsikring. Om du banker meg så har jeg forsikring. Du skal fortsatt i fengsel. Jeg burde bare ikke være avhengig av at DU har forsikring slik at jeg skal få betalt ut penger. Om du velger å ikke ha forsikring, og kræsjer i meg, så skal det ikke være MITT problem at du var så dum. Skjønner ikke helt hvordan du tolket innlegget mitt? Må da være valgfritt å ha forsikring. Men det skal ikke gå ut over de som HAR forsikring.
Gjest Skogmann Skrevet 16. april 2013 #11 Skrevet 16. april 2013 Gi meg en god grunn for at jeg skal betale egenandel (og bonustap) på MIN forsikring hvis du eller noen andre kjører på meg? Anonym poster: 14da4c80bbe524ecfc9db4b246c31dec Nei, det skal jo den som kjører på deg betale. Om han/hun har forsikring eller ei burde jo ikke være ditt problem. Den personen, eller den personens forsikringsselskap skal dekke skaden.
Rotemor Skrevet 16. april 2013 #12 Skrevet 16. april 2013 Why? Om jeg blir kjørt på så har jeg jo forsikring. Om du banker meg så har jeg forsikring. Du skal fortsatt i fengsel. Jeg burde bare ikke være avhengig av at DU har forsikring slik at jeg skal få betalt ut penger. Om du velger å ikke ha forsikring, og kræsjer i meg, så skal det ikke være MITT problem at du var så dum. Skjønner ikke helt hvordan du tolket innlegget mitt? Må da være valgfritt å ha forsikring. Men det skal ikke gå ut over de som HAR forsikring. Så alle skal privatforsikre seg?? Ikke-bilister mot bilister. Gangveisforsikring, voldsforsikring....idioti.
Gjest Skogmann Skrevet 16. april 2013 #13 Skrevet 16. april 2013 Så alle skal privatforsikre seg?? Ikke-bilister mot bilister. Gangveisforsikring, voldsforsikring....idioti. Nei? Det kan være som det er nå, men du behøver ikke måtte forsikre bilen din. Om du tar sjansen..det må være opp til hver enkelt.
Sjokoladenøtt Skrevet 16. april 2013 #14 Skrevet 16. april 2013 Forsikring er jo helt greit, og synes det er helt ok, men burde nok vært litt billigere for de som faktisk kjører skadefritt.. Jeg får jo omtrent straff for å kjøre bil fordi jeg er ung. Jeg ser folk med full prosent som kjører som idioter og burde vært fratatt lappen omtrent hver eneste dag, men de betaler ingenting.. Blæ. Det som er ille er alle de andre avgiftene med å ha bil, bompenger osv.. Er HELT på trynet i norge..
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #15 Skrevet 16. april 2013 Nei? Det kan være som det er nå, men du behøver ikke måtte forsikre bilen din. Om du tar sjansen..det må være opp til hver enkelt. Sånn det er nå så dekker bilforsikringen alle kostnader når f.eks. fotgjengere blir skadet, så hvis ikke bilisten må ha forsikring lenger kan det nødvendigvis ikke være som nå. Anonym poster: 6ffb3f45f6c40afb41922ee436ab0e71
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #16 Skrevet 16. april 2013 Dreper du noen eller skader noen så er det jo greit å slippe regninga på bergingen, sykehuset, osv. Jeg er både for og imot at min egen forsikring skal dekke skader som andre gjør på min bil. Jeg opplevde en gang å få skader til 17.000kr på min bil og det tok noen dager før en nabo endelig innrømmet at han hadde rygget inn i min bil (gateparkering). Hadde ikke han innrømmet det så hadde jeg enten måtte tatt opp lån på 17.000kr eller brukt forsikringen min og tapt ca 25.000kr (i følge forsikringsselskapet) da jeg var ganske fersk bileier og hadde tapt all bonusen min. Så det hadde jo vært flott med en ordning som hadde sørget for at jeg ikke mistet noen bonus og kunne betalt kun egenandelen på 3000kr el hva den er på, men aller helst sluppet å betale den og. Men siden det ikke er slik så vil ikke jeg måtte bruke min egen forsikring, jeg vil ikke tape min bonus fordi en annen rygger inn i min bil og det er surt å betale f.eks 3000kr i egenandel når noen andre har skadet min bil. Hele forsikringsordningen på bil må i så fall endres. Er jo enda surere når noen kjører inn i din bil og stikker av. Anonym poster: 3002b49977a12a506dce68a69163743e Det finnes, du må bare betale for det, kalles kasko. Anonym poster: 046223c210ae066b15c9d738d8cffde7
Bjørn88 Skrevet 17. april 2013 #17 Skrevet 17. april 2013 Forsikring er jo helt greit, og synes det er helt ok, men burde nok vært litt billigere for de som faktisk kjører skadefritt.. Jeg får jo omtrent straff for å kjøre bil fordi jeg er ung. Jeg ser folk med full prosent som kjører som idioter og burde vært fratatt lappen omtrent hver eneste dag, men de betaler ingenting.. Blæ. Det som er ille er alle de andre avgiftene med å ha bil, bompenger osv.. Er HELT på trynet i norge.. Bruk gjensidige, kjør skadefritt til du er 25 så får du igjen ungdomstillegget
AnonymBruker Skrevet 17. april 2013 #18 Skrevet 17. april 2013 Nei? Det kan være som det er nå, men du behøver ikke måtte forsikre bilen din. Om du tar sjansen..det må være opp til hver enkelt. OMG! Så du tror at alle er gode for ti mill? Det hjelper ikke at man skadevolder er erstatningsansvarlig hvis det ikke er noe å hente der. For ditt forsikringsselskap vil rette et regresskrav mot vedkommende - tro meg. Anonym poster: 1b19efa60c846fab722f30485aabc6b2
Sjokoladenøtt Skrevet 17. april 2013 #19 Skrevet 17. april 2013 Bruk gjensidige, kjør skadefritt til du er 25 så får du igjen ungdomstillegget Hadde gjensidige før, kommer aldri til å ha dem igjen.. de brukte over et år på en sak som ikke var min skyld når jeg ble påkjørt på med scooter.. Klagde sikkert 1000 ganger uten å få noe konkret svar. Så nei, selv om de har gode vilkår så velger jeg ikke dem av prinsipp egentlig.. Skulle vært slik for de fleste forsikringsselskap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå