Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som trener intervalltrening på tredemølla, hvordan trener dere? Altså, hvor lenge mellom hver hvilepause? Hvilken fart har dere når dere spurter (og for så vidt i hvileperioden og) ? Jeg har trent mye på tredemølle, og er i ganske god form (jogger ofte mellom 6-9 km hver gang, pluss litt styrketrening). Ønsker å trene mer intervalltrening nå fremover, vært greit å få tips fra dere som har peiling :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil trene høyintensitet med spurting (f.eks. 30+45 s), er det ikke bedre å gjøre det ute? Tredemøllene er jo så trege at når den har endret hastighet er jo perioden allerede over.

Skrevet

Trener ute også (akkurat nå er det ikke noe særlig forhold å løpe, her nordpå er det mye snø og slaps ennå ;) ). Derfor jeg lurer på intervallene dere bruker på tredemølla..,?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper 2*2 på mølla, med litt pause hvor jeg står på siden og lar båndet gå når jeg har lav fart. Er ikke så godt trent på hurtighet, men kan løpe over lengre perioder, opptil 2 timer. Holder på å øke tempet så løper på 10-12 km/t og jogger i "pausen" på 7 km/t.

Kommer til å gå over til å løpe med høy hastighet og heller bare stå på siden 30-60 sek som pause etterhvert.

Skal du løpe intervall som jeg nevnte over fungerer mølle greit, 4*4 osv fungerer. Skal du derimot kjøre korte drag, opp til 60 sek, og kortere i mellom er det bedre å vente til du kan løpe ute, syns jeg i hvert fall.

Anonym poster: 75aecc5dfc5685c4116f3262c6f53e81

Skrevet

Vil du nå et mål med det eller er det bare for moro?

Jeg løpet forskjellige intervaller for moro, slik at jeg ikke går lei, men jeg har også løpt intervaller for å bedre meg på distanseløp.

Skrevet

Når jeg trener intervall på tredemølla går det ofte i 4x4 intervaller. Da pleier jeg å jogge 4 min med hard intensitet og 2 min med lav(ere). Dette gjentar jeg 4 ganger og tar meg nøyaktig 26 min (med 2 min oppvarming).

På hard intensitet ligger jeg på ca. 11 km/t mens på lav intensitet ligger jeg mellom 8-9 km/t.

Skrevet

Jeg løper som regel 4x4 på tredemølla. Da løper jeg i fire minutter i 11-13 km/t og går på 6-7 km/t i pausene (2-3 minutter).

Ellers så kjører jeg noen ganger kortintervaller/geriljacardio hvor jeg løper på 13-14 km/t i 20 sek, og står på siden i 10 sekund, og gjentar dette 10-15 ganger :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet (endret)

Prøvd pyramideintervaller noen ganger. Heftige saker. Den går slik

Jogg 7 km/t - løp 11 km/t

4 minutter jogg - 4 minutter løp

3 minutter jogg - 3 minutter løp

2 minutter jogg - 2 minutter løp

1 minutt jogg - 1 minutt løp

2 minutter jogg - 2 minutter løp

3 minutter jogg - 3 minutter løp

4 minutter jogg - 4 minutter løp

Endret av Belle Gunnes
Skrevet

Jeg pleier å løpe intervaller før jeg begynner styrketreningen. Varmer opp 5 min først med jogging 9 km/t.

Så løper jeg 20 sek på mølla 16-18 km/t (avhengig av hva jeg orker), før jeg "hopper" av mølla i 10 sek (sprer bare bena på sidene av mølla), før jeg hopper på mølla igjen i 20 sek. Det gjør jeg i 5 minutter. 20 sek på, 10 sek av. Bruker stoppeklokke på mobilen, eller klokka på tredemølla.

Vet ikke om alle tredemøller har det, men der jeg trener, har tredemøllene noen slags håndtak som jeg støtter meg på da jeg hopper av og på mølla. Ellers kan det jo gå galt.... :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...