Gjest Glorya82 Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Hei dere. Som førstegangs mor så lurer jeg litt på dette. Er det ok at jeg og pappaen er borte 2 netter fra vår daværende 14 mnd gamle unge? Mormor vil bo i vår leilighet de dagene/nettene og de sees 3-4 ganger i uken, så de er svært glad i hverandre. Hørte en regel om at en unge på ett år, Max en natt, 2 år Max 2 netter osv.. Så da stakk det litt i hjertet... Noen med erfaring på dette?
Madsam Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Jeg synest dere skal kose dere på turen. Jeg hørte ikke mere enn 2netter fra 6mnd til de er en 2år. Men dette er noe du selv må vurdere. Du vet selv om barnet ditt vil takle at dere er vekke. Med tanke på å mormor har vært så mye til stede så ser jeg ikke noen grunn til at dere ikke kan reise
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Svar fra en barnepsykolog: http://www.dagbladet.no/2013/04/10/tema/klikk/helse/foreldre/26598999/ Anonym poster: dec839b5c03dfdf24270ecaa4a0f5cfe
Gjest Magdalene Skrevet 13. april 2013 #4 Skrevet 13. april 2013 Jeg hadde reist. Mine barn har klart seg utmerket. De har da selvsagt vært sammen med folk de er trygge på og kjenner godt.
Gjest Violetta Skrevet 13. april 2013 #5 Skrevet 13. april 2013 Nå er vel ikke Dagbladet verdens mest troverdige kilde. Så lenge barnet er trygg på sin bestemor ville jeg ha reist.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #6 Skrevet 13. april 2013 Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde reist og det må GOD samvittighet. Barnet skal jo være med sin mormor som hun kjenner godt. Det er snakk om 2 dager. God tur og nyt tiden med kjæresten:) Anonym poster: bad9de6965d933ffeb0e7606809e1650
Gjest soko Skrevet 13. april 2013 #7 Skrevet 13. april 2013 Syns også dette høres helt greit ut. Barnet er jo i trygge og kjente omgivelser med en barnevakt det kjenner godt. Kos dere på tur :-)
Sushi Skrevet 13. april 2013 #8 Skrevet 13. april 2013 Ser ingen problemer med det. Vi reiste bort tre netter da vår var på den alderen. Hun koste seg hjemme hos bestemoren og bestefaren, som hun kjenner veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Nå er vel ikke Dagbladet verdens mest troverdige kilde. Så lenge barnet er trygg på sin bestemor ville jeg ha reist. Man skal selvfølgelig være kritisk, men i dette tilfellet er det ikke en Dagblad-journalist som har uttalt seg. Jeg har selv studert psykologi, og uttalelsene til psykologen er ikke noe kontroversielt - det var dette vi lærte under studiet vedr. barns tilknytning. Når det er skrevet, hvis du leser artikkelen står det "... den som er hjemme med barnet det første halvåret, ikke bør reise bort mer en dobbelt så mange timer som barnet er måneder. Det gjelder fram til barnet er ca 2 år". Dvs i TS sitt tilfelle 2 x 14 mnd = 48 timer. Om den som tar over når mor drar bort, er en barnet kjenner ut og inn, og barnet blir passet hjemme, vil det tåle fraværet bedre enn om det er i nye omgivelser. Likevel vil ikke Gerhardsen anbefale at den som har vært mest hjemme drar bort ei hel helg før barnet nærmer seg 2 år.". Det er altså ikke noe "forbud", men en anbefaling om å vente. Ut fra dette ville jeg nok reist, hvis jeg var TS, da bestemoren kjenner barnet så godt. Anonym poster: dec839b5c03dfdf24270ecaa4a0f5cfe 2
Jade Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Kos dere!!! Ungen blir passet av en kjent og kjær person. De kommer til å storkose seg begge to
Gjest camilla Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Nå er vel ikke Dagbladet verdens mest troverdige kilde. Så lenge barnet er trygg på sin bestemor ville jeg ha reist. Er du og andre som har svart her mer troverdig enn en barnepsykolog? Vi reiste fra vår 13-14 mndr. gamle gutt en helg. Bestemoren passet han hjemme hos oss. Vi merket på gutten at det ikke hadde vært ok, da vi kom hjem. Jeg angrer på at vi ikke ventet.
Gjest Violetta Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 Er du og andre som har svart her mer troverdig enn en barnepsykolog? Har jeg sagt det?
Gjest camilla Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 Har jeg sagt det? Jeg har ikke påstått at du har sagt det.... Når man stiller spørsmålstegn ved andre sin troverdighet, samtidig som man svarer, kan det bety at man tror man vet bedre (er mer troverdig). Derfor jeg spurte om du ser på deg som mer troverdig kilde? Gjør du det?
Gjest Violetta Skrevet 13. april 2013 #14 Skrevet 13. april 2013 Jeg har ikke påstått at du har sagt det.... Når man stiller spørsmålstegn ved andre sin troverdighet, samtidig som man svarer, kan det bety at man tror man vet bedre (er mer troverdig). Derfor jeg spurte om du ser på deg som mer troverdig kilde? Gjør du det? Nei. Jeg har ingen ekspertise på området, men om jeg skulle vist til kilder så ville jeg vist til kilder med tyngde og ikke populistiske artikler fra en sladreavis. Men dette var uansett ikke tema for diskusjonen, så nå har jeg sagt mitt om det.
Gjest camilla Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 Nei. Jeg har ingen ekspertise på området, men om jeg skulle vist til kilder så ville jeg vist til kilder med tyngde og ikke populistiske artikler fra en sladreavis. Men dette var uansett ikke tema for diskusjonen, så nå har jeg sagt mitt om det. En barnepsykolog som har skrevet fagbøker har tyngde nok, selv om hennes kunnskap om temaet er gjengitt i Dagbladet.
Sophie-Ann Skrevet 13. april 2013 #16 Skrevet 13. april 2013 (endret) Reis og kos dere!! Ikke bry deg om hva andre mener Endret 13. april 2013 av Sophie-Ann
Amarinda Skrevet 13. april 2013 #17 Skrevet 13. april 2013 Tror ikke dere skal være så bekymret. Dere kjenner barnet deres best, og så lenge h*n er trygg med bestemoren sin ser jeg ingen grunn til at det ikke skal gå bra. Jeg var borte fra gutten min i 2 døgn da han var 6 måneder. Han var riktignok hjemme med pappaen sin og de storkoste seg. Han reagerte akkurat som vanlig da jeg kom tilbake og var ikke mer eller mindre klengete enn før.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #18 Skrevet 13. april 2013 Reis og kos dere! Han er i trygge hender hos mormor, og de får det sikkert kjempefint:) Jeg skal selv snart reise fra 2,5 åringen og babyen på 5 mnd i 8 dager, og er helt sikker på at det går helt fint:) Anonym poster: 85c1920c6a8ef1c052d3dbd0b163ee52
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #19 Skrevet 13. april 2013 Nei. Jeg har ingen ekspertise på området, men om jeg skulle vist til kilder så ville jeg vist til kilder med tyngde og ikke populistiske artikler fra en sladreavis. Men dette var uansett ikke tema for diskusjonen, så nå har jeg sagt mitt om det. Det fremkom i Dagbladet-artikkelen jeg linket til at ekspertene opprinnelig hadde uttalt seg til Forelde& Barn - http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article826714.ece . Håper den kilden er mer godtatt fra ditt ståsted. Anonym poster: dec839b5c03dfdf24270ecaa4a0f5cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå