Gå til innhold

Enda en "hva gjør jeg feil tråd", og trenger litt veiledning ifht. måltider/trening.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Som tittelen sier så trenger jeg litt hjelp og veiledning med diverse. Så jeg bare pøser ut hele historien :P

Jeg har gått fra å spise ganske usunt, og veldig lite, til å begynne å spise seks måltider om dagen (frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds/mellommåltid), og litt ekstra etter trening på treningsdager.

Siden jeg er vant til å spise så lite fra før, så har jeg ikke så mye sultfølelse nå, og burde derfor hatt noen ca tidspunkter å forholde meg til på måltidene, sånn at jeg faktisk husker å spise jevnt.

Jeg pleier å stå opp kl 7, og legge meg ca 23.30 (også trener jeg enten kl. 9 eller 10.

Nå pleier jeg å spre måltidene utover hele dagen, men pleier bare å få ca 8-9 timers faste. Har skjønt at dette burde være litt lengre? Hvor lenge? Jeg vil så gjerne gjøre dette på rett måte, nå når jeg endelig klarer å spise rett og få mest mulig ut av dette. Jeg har spist sunt i ca fire mnder nå, så dette er ikke noe plutselig innfall..

Og så til treningen. Nå trener jeg styrke med PT 2-3 ganger i uken. Og har fått beskjed om å GÅ turer de andre dagene. Jeg vil bli sterk, men også gå ned litt i fettprosent. Og så vil jeg få heist rumpen opp et par hakk. Går ca en times tur tre-fire dager i uken. Teit spm, men hva skal dette være godt for? Også lurer jeg på om det ødelegger noe for styrketreningen om jeg går turer samme dagen som jeg har trent styrke? Da på kvelden. Jeg er egentlig ganske flink til å trene, og komme meg ut på turer nå - men jeg vet ikke helt hvorfor jeg gjør ditt og datt, så derfor mange amatørspm :P Jeg har veldig lyst til å trene mer. Og lurer på om jeg f.eks. kunne kjørt buttbible programmet 3-4 dager i uken også, de dagene jeg går tur, og i tillegg trent med PT 2-3 dager. Eller er det noe annen styrketrening jeg heller bør trene?

Grunnen til alle spm. er at jeg vil nødig gjøre noe som ødelegger for resultatene av det jeg gjør med PT.

Jeg syns det var vanskelig å formulere meg på en ordentlig måte, når det hele egentlig handler om at jeg foreløpig er en amatør når det kommer til dette her - så bare spør om noe var uklart.. Jeg har bare kjempelyst til å gjøre det rett, og har virkelig lyst til å trene mer og bli god. Føler jeg er inne i en kjempebra periode nå! Setter veldig stor pris på alle svar. :)

Anonym poster: 214998b85039106bf183342c7af42d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor ofte og når på døgnet du spiser har ingenting å si. Om du spiser kaloriene dine i 2 måltider eller 6. Eneste som betyr noe er hvordan du liker å gjøre det og at du havner i kaloriunderskudd.

Gåturene er for å brenne flere kalorier. Raskt gå tempo der du fremdeles kan holde en samtale uten å puste og pese fælt. Styrketrening alene for å gå ned i fettprosent går treigt.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i svaret over meg. Ikke gjør det så avansert for deg selv.

Anonym poster: 3a9239a8b51e1a198397573a2e1cf42b

Skrevet

Ting tar tid. La PTen gjøre jobben sin og bare følg opplegget. Det er helt uproblematisk å gå tur samme dag som styrken.

Når du spiser er egentlig litt underordnet. Hva du spiser er omtrent det eneste som teller. Jeg ville ikke eksperimentert med periodisk faste før du har kommet godt i gang med treningen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke engang vurdert periodisk faste på et slankeopplegg der kaloritelling og lavfett var premissene. Tror det kan bli en kjip opplevelse.

Lavfett, lavkalorimat "varer" ikke lenge i kroppen, og brenner man primært karbohydrater så er sultfølelsen tilstede mye hyppigere enn om du er en lavkarbo fettbrenner.

Bevegelse er alltid bra, men du går ikke ned i vekt av å gå tur. Bygge muskler er fint, for da øker du den totale hvileforbrenningen og det kan hjelpe på vektnedgangen. Uansett så er en sterk kropp både strammere og friskere enn en utrent. Om du må velge ville jeg klart valgt styrke foran turer.

Pass på kostholdet ditt sånn at du ikke havner i den fella der du egentlig brenner av like mye muskler som fett og annet kroppsvev. Trener du mye styrke så må kroppen din ha noe å bygge musklene av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke engang vurdert periodisk faste på et slankeopplegg der kaloritelling og lavfett var premissene. Tror det kan bli en kjip opplevelse.

Lavfett, lavkalorimat "varer" ikke lenge i kroppen, og brenner man primært karbohydrater så er sultfølelsen tilstede mye hyppigere enn om du er en lavkarbo fettbrenner.

Bevegelse er alltid bra, men du går ikke ned i vekt av å gå tur. Bygge muskler er fint, for da øker du den totale hvileforbrenningen og det kan hjelpe på vektnedgangen. Uansett så er en sterk kropp både strammere og friskere enn en utrent. Om du må velge ville jeg klart valgt styrke foran turer.

Pass på kostholdet ditt sånn at du ikke havner i den fella der du egentlig brenner av like mye muskler som fett og annet kroppsvev. Trener du mye styrke så må kroppen din ha noe å bygge musklene av.

Det med periodisk faste tror jeg er veldig individuelt. For min del spiser jeg slikt helt av meg selv, selv med et kosthold som inneholder en god del karbohydrater. Nå har ikke jeg en utpreget sultfølelse, og jeg kan gå lenge mellom måltider uavhengig av hva jeg spiste i forrige måltid, så for meg er periodisk faste det naturlige. Så spiser jeg heller ikke 6 måltider om dagen, for å si det slik, det blir vel rundt 3.

Anonym poster: fd089c0fafe6d0f7030169bc79f31624

Skrevet

Ja, vi er forskjellige. Men tenke deg at du gikk på en lavkalori-, lavfettdiett og i tillegg skulle smelle til med periodisk faste... Uff, det høres lite ok ut. Med små matmengder og lite fett i kosten må man fylle på hyppig for ikke å gå i dørken.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg formulerte meg litt feil i første innlegget. Med PTen så fokuserer vi bare på å bygge muskler foreløpig, ikke å gå ned i fettprosent. Dette er altså ikke et slankeopplegg, for jeg er slank. Men å gå ned i fettprosent er noe jeg ønsker selv, etter hvert, eller samtidig om det går. Nå er jeg ganske slank fra før, så jeg vil tippe at det ikke er så mye jeg skal ned i fettprosent, så det gjør ikke noe om det tar litt tid, bare det går fremover.. (altså hvis turene hjelper på dette f.eks.).

Målet mitt er først og fremst å bli sterk, også å gå ned pittelitt i fettprosent. Så det er ikke hovedfokus i det hele tatt.

Kostholdet har jeg ganske bra styr på nå. Og hvor mye kalorier, proteiner, osv. jeg skal ha i meg er det PTen som har satt opp. Jeg er ikke på lavkalori.

Jeg bare tenkte på om jeg kanskje burde ha det siste måltidet litt tidligere på kvelden enn kl 23? Det er jo ganske seint. Og jeg spiser mitt første måltid rundt kl. 8.. Og jeg vet at det ikke skal ha så mye å si når man spiser disse måltidene, men det hadde bare vært greit å hatt noen tidspunkter å forholde seg til, for min egen del. Og jeg trives med å spise seks måltider, og ikke tre, så det er ikke noe jeg vil forandre på (nå i hvert fall).

Og jeg følger opplegget til treneren både på trening og turene. Men jeg syns at det er litt lite, og skulle gjerne trent litt mer. Og da gjerne styrke, som jeg kan gjøre hjemme. Det var derfor jeg tenkte at f.eks. buttbible kunne være enkelt og greit å begynne med. Jeg har trent "ordentlig" i to-tre mnder nå, og litt mindre før det - så dette er heller ikke noe plutselig.

Håper dere skjønte litt mer av dette, og tusen takk for alle svarene som har kommet til nå! :)

Anonym poster: 575745116a99b377c71ff692ce34db3e

Skrevet

Når du blir bedre trent og sterkere er det vanlig å gå noe ned i fettprosent og. Spesielt dersom du fokuserer på å spise mat laget fra bunnen av og uten sterk prosesserte ingredienser.

Det er ingen grunn til å kontrollere mengden man spiser ved å telle energien, fokuser heller på kvaliteten og treningen. Da kommer resultatene av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Når du blir bedre trent og sterkere er det vanlig å gå noe ned i fettprosent og. Spesielt dersom du fokuserer på å spise mat laget fra bunnen av og uten sterk prosesserte ingredienser.

Det er ingen grunn til å kontrollere mengden man spiser ved å telle energien, fokuser heller på kvaliteten og treningen. Da kommer resultatene av seg selv.

Takk :) Det er litt det jeg har tenkt også.. Jeg lager ca bare mat fra bunnen av nå. Så jeg føler egentlig at matdelen går greit. Vil bare gjøre ting "rett", og ikke gjøre noe som gjør at fremgangen av det jeg gjør med PTen går saktere eller motarbeider det. Men det største "problemet" er at jeg egentlig vil trene mer, men jeg får liksom ikke noe opplegg.

Skrevet

Men det største "problemet" er at jeg egentlig vil trene mer, men jeg får liksom ikke noe opplegg.

Spør PTen. Det er individuelt hvor mye man tåler og det er ikke slik at mer er bedre. Restitusjonen er minst like viktig!

AnonymBruker
Skrevet

Spør PTen. Det er individuelt hvor mye man tåler og det er ikke slik at mer er bedre. Restitusjonen er minst like viktig!

Ja, jeg skal det. Men hun er ikke tilgjenngelig nå på en liten stund, derfor jeg spør her. Men 2-3 dager i uken med ordentlig trening er jo ikke så veldig mye. Jeg føler at jeg både vil og trenger å trene litt flere dager, fordi jeg da er mer opplagt resten av dagen. Har jo mer enn nok restitusjon nå..

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan og hva trener du med pt nå da? Om det er skikkelig styrketrening der du trener fullkroppsprogram hver gang så er det ikke så bra å trene buttbible dagen etter da kroppen trenger restitusjon. Hun ber deg nok om å gå fordi da får du brent noen kcal, men du brenner ikke fra musklene du holder på å bygge opp. Du kan godt gå hver dag om du vil det.

Om du vil trene mer styrke kan du spørre henne om hun kan sette opp et to-splitt program. Jeg trener det. Søk etter x-size på nett så får du se. Men det er viktig at du har fått inn god teknikk først.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan og hva trener du med pt nå da? Om det er skikkelig styrketrening der du trener fullkroppsprogram hver gang så er det ikke så bra å trene buttbible dagen etter da kroppen trenger restitusjon. Hun ber deg nok om å gå fordi da får du brent noen kcal, men du brenner ikke fra musklene du holder på å bygge opp. Du kan godt gå hver dag om du vil det.

Om du vil trene mer styrke kan du spørre henne om hun kan sette opp et to-splitt program. Jeg trener det. Søk etter x-size på nett så får du se. Men det er viktig at du har fått inn god teknikk først.

Ja, det er skikkelig styrke, og som oftest fullkroppsprogram. Om jeg f.eks. trener mandag, også torsdag og fredag med PT - kunne jeg da ha trent buttbible (eller noe annet) på onsdag og søndag kanskje? Da får jeg jo en restitusjonsdag etter treningsdagene med PT.

Aha! Det stemmer sikkert. Tror jeg skal prøve meg på å gå en tur hver dag denne uken.

Jeg skal spørre henne om det neste gang vi sees :) Jeg begynner å få ganske bra teknikk nå, så jeg tror nok at jeg snart "får lov" til å trene på egenhånd i tillegg, med et program som hun setter opp. Takk for bra svar :-)

AnonymBruker
Skrevet

Er det f.eks. en ok "plan" å spise

Frokost kl. 8

Mellommåltid kl. 10

Lunsj kl. 12

Mellommåltid kl. 14

Middag kl. 16

Mellommåltid kveld ca kl. 19?

Dette er ikke for å gjøre det vanskeligere for meg selv, men enklere. Når jeg ikke kjenner sultfølelsen så godt, så er det VELDIG greit å ha noen tidspunkter å forholde meg til..

Dette er bare sånn ca tidspunkter, og det kommer jo til å bli forskjøvet innimellom.

Jeg står opp ca kl. 7 og legger meg rundt kl. 23. Blir det for lenge mellom siste måltid og når jeg legger meg? Og hvor lenge bør det være mellom siste måltidet på kvelden og første måltidet ca? Jeg er ikke på lavkalori..

AnonymBruker
Skrevet

Er det f.eks. en ok "plan" å spise

Frokost kl. 8

Mellommåltid kl. 10

Lunsj kl. 12

Mellommåltid kl. 14

Middag kl. 16

Mellommåltid kveld ca kl. 19?

Dette er ikke for å gjøre det vanskeligere for meg selv, men enklere. Når jeg ikke kjenner sultfølelsen så godt, så er det VELDIG greit å ha noen tidspunkter å forholde meg til..

Dette er bare sånn ca tidspunkter, og det kommer jo til å bli forskjøvet innimellom.

Jeg står opp ca kl. 7 og legger meg rundt kl. 23. Blir det for lenge mellom siste måltid og når jeg legger meg? Og hvor lenge bør det være mellom siste måltidet på kvelden og første måltidet ca? Jeg er ikke på lavkalori..

Har du ikke lest hva folk skriver? Det spiller ingen rolle når du spiser...

Anonym poster: cc1f3b98b623b07eaf62c264a244cbc1

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er deres måltids"rytme" forresten?

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke lest hva folk skriver? Det spiller ingen rolle når du spiser...

Anonym poster: cc1f3b98b623b07eaf62c264a244cbc1

Jo, jeg har lest alt.. Men det står også veldig mange steder på nett at man bør spise ofte, men lite. Og hvorfor driver folk med periodisk fasting hvis dette ikke har noe å si i det hele tatt? Beklager mange dumme spørsmål, men jeg er som sagt helt nybegynner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...