^me^ Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 (endret) når jeg var hos helsesøster for et par dager siden fikk vi beskjed om å endre matvanene til vår lille gutt på 15 mndr. hans måltider er nå: - kl. 07.00 (hjemme): en skål med grøt + vann (skal begynne å gi vanlig melk fra i morgen av) og 1 ts tran (prøver å gi skive også men det er vanskelig å få inn egentlig...) vi spiser sammen rundt bordet. (før vi var hos helsesøster fikk han bare en flaske juniormelk før han gikk i barnehagen og en skål grøt i 9 tiden i barnehagen) - kl. 11.00 (i barnehagen): 1-2 skiver og vann/melk - kl. 14.00 (i barnehagen): middag og frukt (ofte en hel banan) - kl. 18.00 (hjemme): middag som vi har eller god natt havregrøt og vann hørtes dette ok ut til en på 15 mndr? han spiser ingenting selv, alt blir gitt fra oss rett i munnen, jeg tenkte at kanskje vi skulle prøve å lære han å bruke skje/gaffel nå...er vi sent ute?? førstegangsmamma trenger seriøst hjelp og råd...føler meg mislykket som ikke har tilvent han til "skikkelig" mat før nå... (skikkelig: spise skive og middag selv med hendene) bare grøt og middagsglass... Endret 12. april 2013 av ^me^
Gjest Enny Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Men har han ikke hatt noen interesse for å spise selv tidligere?
Niennas Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Er førstegangsmor jeg også, men jeg kan jo fortelle om våre matvaner (datteren vår er snart 16 måneder). Frokost: 1-2 brødskiver (delt på to, hun spiser de selv), muligens en banan eller annen frukt i tillegg, eller en yoghurt. Lunsj: Frukt delt opp på en tallerken, som hun spiser med hendene, eller en brødskive middag: Vi serverer ofte mat som det går ann å spise med hendene (fiskekaker osv), men det er alltid to skjeer ved tallerkenen. En til henne, og en til oss. Hun bruker skjeen aktivt, men det er sjeldent mat på skjeen når den kommer opp mot munnen Så hos oss så har hun ikke fortstått hvordan bestikk funker enda. Hvis hun spiser mye kjøtt f.eks. så gir vi henne litt grønnsaker med "vår" skje. Kveldsmat: Brødskive. Tror det er vanskelig for de små å knekke den bestikk-koden, men start med at han får forsyne seg selv av frukt og brød. JA, det blir gris, og det blir søl, men sånn er veien til det å bli et selvstendig menneske
^me^ Skrevet 12. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2013 Men har han ikke hatt noen interesse for å spise selv tidligere? han har spist enkelte ting med hendene av og til, men ikke fast, han har den siste tiden vist interesse for å holde skjeen selv og prøver å putte den i munnen
Gjest myr Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 (endret) Synes det var lenge mellom måltidet i barnehagen og måltidet på kvelden. Tips for å få han til å spise litt selv, ha småbiter av det som servers på bordet foran han i tillegg til det dere gir han, så kan han plukke litt selv mens dere spiser. Kniv og gaffel får han nok ikke til nå uansett, men legg det frem så kan han prøve om han vil. Endret 12. april 2013 av myr
^me^ Skrevet 12. april 2013 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2013 men er det normalt at 15 mndr gamle barn kan spise med gaffel selv nå?
Niennas Skrevet 12. april 2013 #8 Skrevet 12. april 2013 Har ikke sett noen 15 måneder gamle babyer som spiser selv med gaffel. Hvis datteren min spidder noe med gaffelen sin så er det mer et lykketreff enn noe annet. 1
Silfen Skrevet 12. april 2013 #10 Skrevet 12. april 2013 Ikke gaffel, men skje. Mine har begynt å få skje ved hvert måltd ved ca 10-11 mnds alder. Rett og slett fordi jeg ønsker at de skal lære å spise selv tidligs mulig, slik at jeg slipper mating. Ellers så var det vel grøt/skive til frokost mellom 07 og 09, frukt og skive til lunsj, middag med oss og grøt til kvelds. Melk til frokost og kvelds. Vann ellers.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #11 Skrevet 12. april 2013 Ta det med ro, du har ikke akkurat gjort noen store kritiske feil og har ingen grunn til å føle deg mislykket. Eneste jeg ville ha forandret på er at jeg enten ville ha gitt et lite mellommåltid mellom middagen i barnehagen og kvelds/ deres middag eller at jeg hadde flyttet måltidet i sekstia litt frem og tatt et lite kveldsmåltid bittelitt senere (men det kommer jo helt an på hvordan dagene deres er) og latt ham få prøve å spise mest mulig selv. Grøt er det ofte litt vanskelig å spise selv, men det er fin trening for småendringer å ha en skje i hånda som han prøver seg frem med, mens dere mater med en annen skje. Ha gjerne mat som han kan plukke biter med fingrene og spise selv. Barn klarer fint å spise til litt forskjellige tider, så lenge lengden mellom måltidene er ca 3 timer, men de trenger ikke alltid å være det. Mat trenger ikke å være en hel vitenskap, selv om man skulle få inntrykk av det iblant. Dersom barn får nok næring , spiser variert og maten ikke er for salt eller inneholder for mye sukker, samt at de får både proteiner og grønnsaker. Min yngste på snart 15 måneder spiser det meste som vi spiser og det er ganske mye forskjellig, eneste vi er litt obs på er at vi heller bruker hvitløk og krydder og lite eller omtrent ingen salt og unngår for mye chilli. Han spiser både milde curryretter og annen asiatisk mat, samt en hel del annet. Har vi en mistanke om at det er litt sterkt eller inneholder mer salt enn vi ønsker å gi, , får han heller litt ekstra grønnsaker eller potet i. En annen viktig ting er at familien spiser mest mulig sammen, slik at mat forbindes med positive stunder uten for mye stress og at han får muligheten til å smake nye ting. De fleste i den alderen er ganske lette å introdusere nye ting for, i motsetning til mange i 2,5-3 årsalderen, som gjerne plutselig blir mer selektive i matveien. Anonym poster: 8c6730470de00133f50b3c7b4a38e374
Timseh Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 De fleste barn i min vennekrets spiser med gaffel (alder 12-25 mnd). Min sønn har spist med skje og gaffel lenge. Han er nå 17 mnd. Begynte da han var 10 mnd. Og ja, han holder den selv. Prøver jeg å "låne" gaffelen hans, blir det drama uten like.
Vera Vinge Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 Sønnen min er like gammel, og han spiser riktignok det meste selv, men aldri med gaffel. Han har alltid vært veldig fingernem, men han klarer likevel ikke å spise med skje selv. Nå har jeg ikke tenkt så bevisst på å trene på det da, siden han sjeldennspiser grøt nå, men mest mat han kan spise med hendene. Har gitt ham skje å holde på med innimellom i det siste, og han skjønner at skjeen skal i skåla og så i munnen, men han klarer ikke å skjønne at han må balansere skjeen for at maten ikke skal falle av. Syns ikke det du beskriver høres så unormalt ut, jeg da. Samtidig som jeg vil si at det er mye bra med å venne ham til å spise selv. Jeg ser at det er ekstra spennende å få utforske maten selv med hendene, og det gir mestringsfølelse å håndtere maten selv. Samtidig som vi andre kan spise maten vår samtidig, uten å måtte styre med ham. Syns ikke du har noen grunn til å skulle ha dårlig samvittighet for dette, altså. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå