Gjest Gjest Skrevet 12. april 2013 #1 Skrevet 12. april 2013 Datteren min ble med en venn hjem etter skolen idag og jeg hentet henne i 18-tiden. Hun var nesten helt på gråten når hun satt seg inn i bilen, å hun kunne fortelle meg at når de skulle spise middag så ble hun bedt om å gå å finne på noe imenst de spiste. Eneste hun hadde spist på de timene hun var der var ett eple. Så hun var kjempe sulten når jeg hentet henne. Synst så synd i henne som ikke hadde spist noe annet enn ett eple siden matfriminuttet på skolen. Er det vanlig at venner til barna ikke får middag/mat når de er på besøk? Hos oss bruker de som er på besøk alltid å få middag. Har også vokst opp med at jeg fikk middag hos venner å de fikk middag hos oss. Hvordan gjøre dere det når barna har med seg venner hjem?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2013 #2 Skrevet 12. april 2013 Gud for noen ugjestfrie foreldre den der vennen hennes har. Stakkars jente. 16
Bernardette Skrevet 12. april 2013 #3 Skrevet 12. april 2013 Selvfølgelig får alle gjester middag når de er på besøk ved middagstider. Å praktisere noe annet, spesielt med barn, vitner om seriøse mentale problemer. 20
-hild Skrevet 12. april 2013 #4 Skrevet 12. april 2013 Vi serverer middag til de som er hos oss når maten er klar. Enkelt og greit. Jeg har vel ikke opplevd at barna har kommet hjem sultne når de har vært noe sted heller.. 3
belle_ Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Tror det varierer veldig! Da jeg var ung fikk alle mine venner og broren min sine venner spise både middag, godteri, brus og alt av mat vi hadde! Var det ikke nok mat til at de ble mett ble de tilbudt toast, brødskiver eller annen mat. Det jeg selv har erfaring med er at jeg ikke alltid fikk mat hos andre. Ble også bedt om å vente på rommet osv, mens hos andre fikk jeg masse mat og oppvartning. Kommer vel kanskje også litt an på hvor gode venner man er og hvor godt kontakt foreldrene har. Hvor gammel er datteren din forresten? 9
Silfen Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 Planlagt besøk får middag. Uplanlagt får dersom vi har nok og det er greit for foreldrene. Har vi ikke nok, så sender jeg de hjem til middag. 24
Rotemor Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 Selvfølgelig får alle gjester middag når de er på besøk ved middagstider. Å praktisere noe annet, spesielt med barn, vitner om seriøse mentale problemer. Jeg hadde sagt fra til de foreldrene det gjaldt. Ihvertfall snakket med de om hvorfor hun/han ikke har spist... Dersom årsaken virkelig er at hun ikke fikk tilbud, hadde jeg skapt litt furore!! Trodde sånt TULL var utdødd; for jeg husker det der selv!
skruf Skrevet 12. april 2013 #8 Skrevet 12. april 2013 Hvis barna mine har venner på besøk når det er middagstid så blir de alltid invitert til å spise med oss, kunne aldri tenkt meg noe annet! 2
lottelotti Skrevet 12. april 2013 #9 Skrevet 12. april 2013 Hjemme hos oss fikk alltid mine venninner middag. Men var noen venninner hvor vi måtte vente ute, se på tv i mens de spiste osv. Var også mange som måtte sjekke om det var nok mat til besøket. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #10 Skrevet 12. april 2013 Planlagt besøk får middag. Uplanlagt får dersom vi har nok og det er greit for foreldrene. Har vi ikke nok, så sender jeg de hjem til middag. Syns det er sært. Det er ikke så vanskelig å koke opp litt spagetti, eller steke 4 pannekaker... Anonym poster: b67705cc98123833b2d292080b0b97f5 2
Gjest Ratata Skrevet 12. april 2013 #11 Skrevet 12. april 2013 Det kommer litt an på synes jeg.. Var dette planlagt så synes jeg man bør inkludere gjester ved middagsbordet. Men ellers så synes jeg ikke det er nødvendig, faktisk. Alder spiller kanskje litt inn også, desto eldre så trenger de ikke å forvente at de skal få mat om de er på et impulsbesøk. Kan det være at datteren din er der ofte? Mange kan fort bli lei av å ha gjester ved middagstiden om det gjentar seg veldig ofte. 8
Miss Lucky Skrevet 12. april 2013 #12 Skrevet 12. april 2013 Og jeg vet om noen foreldre som blir sure om ungene spiser hos venner... for da går middagen hjemme i søppla. 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 I min tid så var det ikke SFO så jeg dro rett hjem til ei venninne i 12-13-tiden etter skolen, og dro hjem til middag. En sjelden gang ble jeg lengre, eller de lengre hos oss, og da fikk man selvsagt middag! Klart at man spanderer middag på en venn av datteren/sønnen om de har vennen på besøk, å la de gå sultne er jo råtten gjort! Og er man absolutt gjerrig så ring foreldrene til barnet og finn på at dere skal bort rett etter middagen el noe sånt så de må hente barnet sitt før middag. Man lar ikke barn gå sulten! Skulle tatt seg ut om datteren din TS skulle overnatte og ikke fikk frokost heller! Jeg syns ikke at det har noe å si om det er planlagt eller ikke, barn spiser mindre enn voksne og jeg kunne ofret f.eks en potet++ fra min tallerken så barnet mitt sin venn også fikk mat, blir jeg sulten igjen senere så hadde jeg smurt meg ei skive. Hadde hverken nektet barnet mat el gikk den en skive mens vi koser oss med middag. Anonym poster: ea99e4aa7b1ae2a23ac3d040015c57cd 2
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2013 #14 Skrevet 12. april 2013 Nå har folk forskjellige rutiner på det, men å la en unge gå hele dagen uten mat synes jeg ikke noen kan tillate seg. 7
Rosalie Skrevet 12. april 2013 #15 Skrevet 12. april 2013 Da vi vokste opp så var det kun avtalt besøk som fikk middag, ja. Var ikke besøket avtalt, så måtte man vente på soverommet/i kjellerstuen til familien var ferdige med middagen. Akkurat som voksne gjester som kom uventet ved middagstid ventet i stuen med en kopp kaffe. Man hadde jo bare akkurat nok middag til alle i familien, man laget ikke ekstra middag i tilfelle det plutselig ramlet innom uventede gjester (små som store). 11
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2013 #16 Skrevet 12. april 2013 Jeg kan forstå at en kanskje ikke har beregnet nok mat eller av en eller annen grunn ikke ønsker å servere alle naboens barn middag hver dag. Men man løser ikke dette ved å la barnet går sulten. Enten får man tilby skive eller frukt eller så får man sende barnet hjem for middag. Uansett ville jeg hørt med foreldrene der om det virkelig stemmer at barnet ikke fikk mat - det kan jo være at barnet ikke ville ha det det ble tilbudt. Skulle det vise seg at barnet faktisk ikke er blitt tilbudt mat får man be dem sende barnet hjem til middag neste gang. For de aller fleste er det slik at barnet bytter på å spise middag hos hverandre så jeg ser ikke helt den at det skule være umulig å la besøkende barn få mat når ens egne barn spiser på deres lekeavtaler.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2013 #17 Skrevet 12. april 2013 Da vi vokste opp så var det kun avtalt besøk som fikk middag, ja. Var ikke besøket avtalt, så måtte man vente på soverommet/i kjellerstuen til familien var ferdige med middagen. Akkurat som voksne gjester som kom uventet ved middagstid ventet i stuen med en kopp kaffe. Man hadde jo bare akkurat nok middag til alle i familien, man laget ikke ekstra middag i tilfelle det plutselig ramlet innom uventede gjester (små som store). Da jeg vokste opp måtte vi gå hjem til middag - hvis dette av en eller annen grunn ikke var mulig så delte man det man hadde.
Gjest Herr Heftig Skrevet 12. april 2013 #18 Skrevet 12. april 2013 Vi pleide alltid å dra hjem rundt middagstider.
Ciara Skrevet 12. april 2013 #19 Skrevet 12. april 2013 Jeg skjønner godt at man ikke nødvendigvis har nok til uplanlagte gjester. Men da må man vel kunne smøre en brødskive i det minste? Ungene skal da slippe å gå sultne så lenge... 7
Rosalie Skrevet 12. april 2013 #20 Skrevet 12. april 2013 Dersom TS bor så langt fra denne vennen til datteren at å gå hjem ikke var noe alternativ, så tenker jeg at det var ren ubetenksomhet fra voksnes side. For vi voksne klarer fint å gå uten mat fra lunsj til 6-7-tiden. Vi spiser aldri middag før det, og tar som regel en frukt mellom lunsj og middag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå